OPIS PRZEDMIOTU
Poradnik Serwisowy
TDI bez tajemnic
zestaw
Tytuł książki: | Poradnik Serwisowy TDI bez tajemnic zestaw |
Wydawca: | Instalator Polski |
Seria: | Poradnik serwisowy |
Wydanie: | 02/2009 + 04/2009 |
Autor: | Sławomir Olszowski |
Strony: | 50 + 54 |
Rysunki: | b.d. |
Oprawa: | Miękka |
Format: | B5 |
Język: | Polski |
Opis:
Poradnik Serwisowy to obowiązkowa seria publikacji dla każdego mechanika i diagnostyka samochodowego. Przystępny język oraz zakres zagadnień z pewnością zainteresuje również przeciętnego kierowcę i użytkowanika samochodu. Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z następujących działów: elektronika i elektryka samochodowa, diagnostyka, technologia napraw mechanicznych, lakiernictwo i blacharstwo. Każde wydanie Poradnika serwisowego to zeszyt o objętości kilkudziesięciu stron poruszający wybrany temat.
Wprowadzenie:
TDI (skrót z ang. Turbodiesel Direct Injection (Diesel Motor)) - dieslowska wysokoprężna jednostka silnikowa, zasilana bezpośrednim wtryskiem do komory spalania, stosowana w samochodach należących do Koncernu Volkswagena (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda).
Sensacją salonu samochodowego we Frankfurcie w 1989 r. był silnik o zapłonie samoczynnym (ZS) z bezpośrednim wtryskiem paliwa, sygnowany oznaczeniem TDI. Wystawiła go wówczas firma Audi.
Silniki TDI zastąpiły dotychczas stosowane jednostki napędowe z wtryskiem pośrednim. Jedną z głównych zalet silnika TDI było o 15% mniejsze zużycie oleju napędowego w stosunku do poprzedników TD z wtryskiem pośrednim. Pomimo początkowych trudności z opanowaniem tzw. twardego biegu i głośnej pracy, silnik TDI zdobywał coraz większą popularność. W 1993 r. wprowadzono do m.in. do modelu VW Passat IV generacji. Trzy lata później opracowano mocniejszą wersję o mocy maksymalnej 110 KM. W 1998 r. pompę rozdzielaczowi zastąpiono pompowtryskiwaczami i wprowadzono do produkcji silnik V6 o mocy maksymalnej 150 KM. Gamę silników TDI sukcesywnie rozszerzano o kolejne wersje, wprowadzając turbosprężarkę o zmiennej geometrii i chłodnice powietrza...
W pierwszej (1) części Pordnika Serwisowego "TDI bez tajemnic" omówiono wcześniejsze wersji tych silników z pompą rozdzielaczową. W drugiej (2) części zostaną przedstawione silniki TDI z pompowtryskiwaczami i filtrem DPF. Są to najpopularniejsze na naszym rynku wersje tych jednostek napędowych.
Dla zapewnienia kompleksowej wiedzy z zakresu silników z pompowtryskiwaczami oraz w celu umożliwienia korzystania z każdej części Poradnika Serwisowego indywidualnie, powtórzono niektóre elementy ich budowy, wspólne dla wszystkich silników TDI.
Spis treści:
Poradnik Serwisowy TDI bez tajemnic część 1
1. Wstęp
2. Silniki o zapłonie samoczynnym ze sterowaniem elektronicznym EDC (Electronic Diesel Control)
2.1. Diagnostyka silników wysokoprężnych
2.2. Zawór odcinający dopływ paliwa (ELAB)
2.3. Świece żarowe
2.4. Zasilanie powietrzem
2.5. Zasilanie paliwem
2.5.1. Dawka rozruchowa
2.5.2. Statyczne ustawienie początku tłoczenia
2.5.3. Dynamiczny pomiar początku tłoczenia
2.5.4. Pomiary ciśnień w układach wtryskowych silników wysokoprężnych
2.5.5. Kontrola wtryskiwaczy
2.6. Elementy systemu EDC
2.6.1. Czujnik indukcyjny jako czujnik obrotów silnika
2.6.2. Czujnik położenia wałka rozrządu (czujniki fazy)
2.6.3. Czujnik położenia pedału przyspieszenia
2.6.4. Masowy przepływomierz powietrza
2.6.5. Czujnik położenia iglicy wtryskiwacza (NBF)
2.6.6. Czujnik ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym
2.6.7. Czujnik położenia nastawnika dawki (HDK)
2.6.8. Zawór regulacji kąta początku wtrysku
2.6.9. Układ recyrkulacji spalin
2.6.10. Czujnik na pedale hamulca
2.6.11. Włącznik na pedale sprzęgła
2.7. Literatura
2.8. Przykłady serwisowe z diagnostyki systemu sterowania SDC 15 M z pompą VP 44
2.9. Schemat instalacji elektrycznej silnika 1.9 TDI AGR
2.10. Budowa pompy wtryskowej VP 44
2.11. Budowa pompy wtryskowej VE
2.12. Rozruszniki i alternatory
2.13. Karta serwisowa silnika 1.9 TDI AGR
2.14. Karta serwisowa silnika 1.9 TDI AHU/AFN
2.15. Karta serwisowa silnika 2.5 TDI AFB
2.16. Wybrane części zamienne do silnika AFB
2.17. Dodatek – rysunki pomp wtryskowych: VE 4/8F, VE 4/9F, VE 5/8F
Poradnik Serwisowy TDI bez tajemnic część 2
1. WPROWADZENIE
2. ELEKTRONICZNY SYSTEM STEROWANIA SILNIKÓW O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM (EDC)
3. UKŁADY Z POMPOWTRYSKIWACZAMI
4. DIAGNOSTYKA SILNIKÓW WYSOKOPRĘŻNYCH Z SYSTEMAMI PDE/PLD ORAZ PPD
4.1. Świece żarowe
4.2. Zasilanie powietrzem
4.3. Zasilanie paliwem
4.3.1. Dawka rozruchowa i dawka wtrysku
4.3.2. Pomiary ciśnień w układach wtryskowych
5. POMPOWTRYSKIWACZE
5.1. Zasada działania pompowtryskiwacza elektromagnetycznego
5.2. Demontaż i montaż pompowtryskiwaczy
5.1.1. Demontaż pompowtryskiwaczy
5.1.2. Montaż pompowtryskiwaczy
5.1.3. Regulacja pompowtryskiwaczy
6. CIŚNIENIE I FAZY WTRYSKU
7. REGULACJA POCZĄTKU TŁOCZENIA
8. WAŁKI WYRÓWNOWAŻAJĄCE
9. FILTR DPF
9.1 Filtr cząstek stałych
9.1.1. Budowa filtra cząstek stałych
9.1.2. Określanie poziomu nasycenia
9.1.3. Procesy regeneracji
9.1.4. Problemy serwisowe z regeneracją
9.1.5. Płyn addytywny
9.2. Komponenty mające wpływ na proces regeneracji filtra DPF
9.2.1. Czujniki temperatury spalin
9.2.2. Szerokopasmowa sonda lambda
9.2.3. Czujnik różnicowy ciśnienia spalin
9.2.4. Masowy przepływomierz powietrza
10. KOŁA ROZRZĄDU WAŁU KORBOWEGO
11. WYBRANE INNE ELEMENTY SYSTEMU EDC
11.1. Czujnik Halla - jako czujnik obrotów wału korbowego
11.2. Czujnik temperatury paliwa
11.3. Czujnik ciśnienia doładowania
11.4. Czujnik ciśnienia atmosferycznego
11.5. Włącznik przy pedale sprzęgła
11.6. Przełącznik na pedale hamulca
12. UKŁAD RECYRKULACJI SPALIN
13. PRZYKŁADOWE FUNKCJE DIAGNOSTYCZNE
13.1. Test silnika na recyrkulację spalin
13.2. Test silnika na regulację ciśnienia doładowania
14. UKŁADY UIS/PDE – PODSUMOWANIE
15. DODATEK
15.1. Rysunki budowy różnych pompowtryskiwaczy
15.2. Karta serwisowa silnika 1,9 TDI typ AJM pojazdu VW PASSAT [8]
15.3. Wybrane pojazdy z silnikami TDI
16. LITERATURA
kod04