Głównym bohaterem gry jest Fievel Mousekwitz – mała, siedmioletnia mysz, której rodzice decydują się na emigrację z Rosji do Stanów Zjednoczonych. Opiekunowie brzdąca wierzą, że w mlekiem i miodem płynącej Ameryce nie ma żadnych kotów, tak ostro dających im się we znaki w kraju ojczystym. Rodzina wsiada więc na pokład transatlantyckiego statku i wyrusza w długą podróż. Spokojny z początku rejs zamienia się w piekło, gdy na oceanie zaczyna szaleć sztorm. Mały Fievel wypada za burtę statku i niesiony wysokimi falami zostaje wyrzucony na brzeg w okolicach Nowego Jorku. Oddzielona od rodziców mysz musi teraz spróbować przetrwać w wielkiej metropolii i za wszelką cenę odnaleźć swoich krewnych.
W kwestii obsługi gra niewiele różni się od innych produktów wykorzystujących interfejs point-and-click. Wszystkie komendy wydajemy za pomocą myszy, wskazując interesujący nas obiekt. Resztę załatwia program, samodzielnie dobierając odpowiedni rozkaz w zależności od sytuacji. Fievel może podnosić i gromadzić przedmioty, używać ich, a także rozmawiać ze napotkanymi bohaterami niezależnymi i przemieszczać się pomiędzy poszczególnymi lokacjami. Jak to w przygodówkach bywa, właściwe wykorzystanie znalezionych rzeczy oraz wyczerpujące rozmowy z innymi postaciami są kluczem do sukcesu. W programie uwzględniono też kilka prostych mini-gier, których ukończenie pozwala osiągnąć rozmaite korzyści.
Gra oferuje ładną grafikę w niskiej rozdzielczości (VGA), choć zauważalny jest duży kontrast pomiędzy statycznymi, digitalizowanymi tłami oraz animowanymi bohaterami. Autorzy nie przyłożyli się do projektu postaci, wskutek czego te ostatnie wyraźnie odstają od pozostałych elementów graficznych. Zmaganiom towarzyszy kilka utworów muzycznych oraz proste efekty dźwiękowe.