Tales of the World: Radiant Mythology to produkcja z gatunku jRPG, będąca spin-offem bestsellerowej serii, która swoim początkiem sięga roku 1995. Po raz kolejny w historii owego cyklu PlayStation Portable zostało uczynione konsolą docelową. Niniejsza pozycja całymi garściami czerpie z wcześniejszych tytułów wspomnianej sagi, niemniej jednak posiada również walory nie występujące wcześniej.
Akcję gry osadzono w mistycznym świecie zwanym Terresia. Niestety to niegdyś spokojne miejsce znalazło się na drodze Pożeracza, wobec czego zostało doszczętnie spustoszone i owiane ciemnością. Iskierkę nadziei na przywrócenie porządku stanowi Drzewo Świata, pełniące funkcję strażnika wspomnianej krainy. Aby posłużyć się jego mocą, niezbędny jest śmiałek, mogący przeciwstawić się niszczącej sile.
Developerzy przygotowali narzędzia, pozwalające na stworzenie unikalnego protagonisty (decyduje się m.in. o fryzurze, płci i głosie). Początkowo dostępne są jedynie cztery klasy bohaterów: wojownicy, kapłani, magowie i złodzieje. Następnych sześć profesji odkrywa się w miarę sukcesywnego zaliczania kolejnych etapów gry. W trakcie podróży spotyka się zupełnie nowe postaci, jak i te doskonale znane: Stahn Aileron (Tales of Destiny), Reid Hershel (Tales of Destiny II), Lloyd Irving (Tales of Symphonia) etc. Wszyscy oni dołączają do protagonisty w jego niebezpiecznej wyprawie i wpierają go podczas potyczek z nieprzyjaciółmi.
Podobnie jak w pozostałych edycjach cyklu, niniejszy tytuł cechuje się linearnym systemem walki w czasie rzeczywistym. Pozwala to użytkownikowi na dowolne przemieszczanie się po całym polu bitwy oraz zadawanie ciosów zarówno w sposób zręcznościowy, jak i za pomocą magii. Podczas starć z wrogiem wykorzystuje się szerokie spektrum rozmaitych pozycji, ataków, technik i strategii, gwarantujących zwycięstwo.
W przerwach pomiędzy pokonywaniem kolejnych przeciwników, pamiętać należy o zbieraniu przedmiotów, których łącznie zaimplementowano ponad osiemset. Możliwe jest łączenie znalezionych obiektów z posiadanymi przez bohatera umiejętnościami i wykorzystywanie owych kombinacji m.in. w potyczkach z oponentami. Użytkownicy mają sposobność do wymieniania się zdobytymi elementami uzbrojenia i całym szeregiem innych rzeczy.