Tales of Eternia to typowy jRPG, pochodzący z bestsellerowej serii, która swoim początkiem sięga roku 1995. Omawiana pozycja w 2000 r. wydana została na konsolę PlayStation pierwszej generacji. Od 2005 r. cieszyć się nią mogą też posiadacze PSP, którzy czerpią z gry dodatkowe przyjemności spowodowane ekranem formatu 16:9 oraz nie muszą już czekać na doładowanie się poszczególnych poziomów. Fantastyczna opowieść usytuowana jest w miejscu, gdzie spotykają się dwie planety Inferia i Celestia, odseparowane jedynie morzem chmur zwanym Orbus Barrier. Wszystko to składa się na magiczny świat Eternii.
Fabuła rozpoczyna się, w małym i spokojnym miasteczku o nazwie Rasheans, gdy dwie z głównych bohaterek, Reid Herschel i Farah Oersted, zauważają zmiany w kolorach obłoków oraz maszynę spadającą z Celestii. W ten sposób pojawia się Meredy’a, dziwnie ubrana i posługująca się starożytnym językiem Melnics dziewczyna, posiadająca zwierzaczka imieniem Quickie. Tajemnicza nieznajoma przynosi ze sobą wiadomość, że oba wymienione wyżej globy w niedługim czasie zderzą się ze sobą i runą w Grand Fall. Jednym sposobem na uniknięcie takiego losu jest odnalezienie Greater Craymels, będących swoistymi duchami żywiołów.
W czasie zabawy kontrolę przejmuje się nad jedną z czterech dostępnych kreacji. Steruje się nią na przestrzennej mapie świata oraz w dwuwymiarowych lokacjach składowych. Przemierzając tereny Inferii i Celestii, bohaterowie odwiedzają wiele miast i krain, co pomaga im w zrozumieniu znaczenia misji, której się podjęli. Użytkownik ma możliwość stworzenia unikalnego wojownika poprzez wyposażanie go w dowolnie wybraną broń i sztukę rzucania czarów, okazującą się być równie niezbędną w trakcie potyczek. Kolejno odkrywane mini-gry pomagają w ciągłym ulepszaniu posiadanych zdolności oraz zdobywaniu całej gamy nowych.
Bitwy odbywają się w linearnym systemie walki w czasie rzeczywistym – gracz steruje bohaterem i w sposób zręcznościowy zadaje ciosy, posługując się przy tym magią. Poszczególne ruchy wykonywać należy szybko i zwinnie, aby nie dopuścić do przejęcia przewagi przez przeciwnika. Cały szereg dostępnych pozycji, ataków, technik i strategii opanować można niezwykle łatwo. W rozładowaniu napięcia wywoływanego przez kolejne starcia pomaga imponujący soundtrack skomponowany przez Motoia Sakurabę, który znany jest przede wszystkim ze stworzenia utworów do pozostałych części serii Tales of ... czy też z muzyki do Star Ocean.