| | Ewa Dąbek - Derda TADEUSZA SŁOBODZIANKA NIE - BOSKIE HISTORIE Dramaturgia w kręgu mitu wyd. Katowice 2003 , stron 146 , oprawa karton foliowany format ok. 23,5 cm x 16,5 cm Nakład tylko 220 + 50 egzemplarzy !!! Książka Ewy Dąbek-Derdy Tadeusza Słobodzianka nie-boskie historie stanowi omówienie sześciu sztuk teatralnych, opublikowanych na łamach „ Dialogu" w latach 1[zasłonięte]987-19. Autorka dowodzi, że osadzone w rzeczywistości pogranicza i prowincji teksty Słobodzianka nawiązują do uniwersalnych wartości różnych wyznań, tradycji, ideologii, że prowokują do rozszyfrowywania tropów literackich, historycznych, kulturowych, do odnajdywania motywów, wątków, obrazów. Dramaty autora Merlina wpisane są w szeroki kontekst mityczny, nawiązują do zamkniętego repertuaru archetypów i symboli. Słobodzianek nie tylko odzwierciedla ów proces mityzacji rzeczywistości, uniwersalizując problemy bohaterów jego sztuk, ale także sam poddaje tę rzeczywistość mityzacji. W pierwszym rozdziale książki znajdują opracowanie zagadnienia miejsca mitu w strategiach narracyjnych Słobodzianka, problematyka otwartości tych sztuk oraz funkcjonowania w nich elementów poetyki literatury oralnej. W kolejnym poruszono kwestię symboliki religijnej oraz motywów mitycznych, by następnie zatrzymać się nad problemem poetyckiej reinterpretacji mitu celtyckiego, mitów białoruskiej baśni i argentyńskiej legendy. W ostatnim rozdziale podjęto rozważania na temat bliskich związków dramatów Słobodzianka z mitami upadku w rozumieniu Paula Ricouera. Fragment wstępu : „ Najlapidarniej zawartość niniejszej książki można by określić — parafrazując tytuł głośnego dramatu Luigiego Pirandella — „sześć sztuk teatralnych w poszukiwaniu wartości". Sztuki te: Car Mikołaj, Obywatel Pekosiewicz, Turlajgroszek, Prorok llja, Merlin i Kowal Malambo, w latach 1987—1993 ukazały się na łamach „Dialogu". Ich autor został obwołany „moralistą z prowincji", „wielkim nieobecnym", „Obywatelem Paradoksiewiczem", „zainteresowanym religią filozofem", wreszcie: „nie kwestionowanym dramaturgiem numer jeden". Krytycy prześcigają się w próbach nazwania fenomenu, jakim niewątpliwie jest we współczesnym polskim teatrze Tadeusz Słobodzianek. Pośród dzisiejszych dramaturgów postać to tyleż ciekawa co kontrowersyjna, z pewnością zaś intrygująca. Artystyczny życiorys Słobodzianka jest równie złożony jak jego dramaturgia. Autor sztuk ma za sobą studia teatrologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim, dyplom eksternistyczny reżysera lalkowego oraz terminowanie w fotelu recenzenta „Studenta" i „Polityki". W teatrze występował już w roli kierownika literackiego, konsultanta programowego, adaptatora, reżysera, wreszcie dramaturga. W latach 1978—1981 najpierw na łamach „Studenta", a następnie „Polityki" publikował recenzje teatralne pod pseudonimem Jan Koniecpolski. Zasłynął surowym i bezkompromisowym ocenianiem przedstawień. „Miałem wtedy jakąś potrzebę pisania o teatrze — wspomina Słobodzianek — takim, jak go wówczas widziałem. Przyznaję: nie przebierałem w środkach; pisałem, trochę naśladując młodych gniewnych, takich jak młody Mochnacki czy Brzozowski. Atakowałem świętości i partyjności w imię teatru jakichś bliżej nieokreślonych, nadchodzących nowych czasów." Nie lubiła go za to, jak pisze Jerzy Koenig, ani Warszawa, ani Kraków... " SPIS TREŚCI : Wstęp Słobodziankowe mitologizowanie Mit w strategiach narracyjnych Słobodzianka Białostocki rapsod Trud zbawiania świata Ofiara Ilji, czyli cud mniemany powtórnego zmartwychwstania Ofiara Kosmy, czyli mord w świątyni Ofiara Pekosiewicza, czyli wygnanie fałszywego bohatera W drodze na Golgotę, czyli grzybowska via crucis Być w centrum świata, czyli budowanie Nowego Jeruzalem Zaprzedani diabłu Każdy w służbie czorta Pan Bóg go nie chce, diabli się go boją Civitas dei et civitas diaboli Zakończenie Bibliografia Summary Zusammenfassung Niewielkie przypadkowe zagięcie narożnika okładki, wewnątrz stan idealny. Nie wysyłam za pobraniem ! | | |
| | |