Kartoteka. Kartoteka rozrzucona
Oprawa: miękka
Oprawa |
miękka |
Rok wydania |
2011 |
Liczba stron |
164 |
Długość [mm] |
205 |
Szerokość [mm] |
145 |
ISBN |
[zasłonięte]978-83-04609-8 |
Kartoteka pozostaje ideałem współczesnego dramatu, wciąż żywotnego, obecnego na scenie od swej prapremiery przez ponad trzydzieści pięć lat. Wizja teatralna i forma dramatyczna przy całej oryginalności wyrosły z tradycji dramatu polskiego i nadal posiadają walory inspirujące. Można je porównywać z rolą, jaką w dziejach form artystycznych odegrało Wesele Stanisława Wyspiańskiego.
Edycja Kartoteki i Kartoteki rozrzuconej, połączonych w dopełniającą się wreszcie całość, opatrzona została materiałem dokumentacyjnym (zdjęcia, noty, sprawozdania z prób) oraz aktualnym kalendarium, poprzedzona interesującym odczytaniem dzieła przez krytyka młodego pokolenia.
Dzieło znalazło się w siódemce
najważniejszych książek roku, nominowanych do Nagrody NIKE 98.
To i owo
Oprawa: twarda
Wydawnictwo |
Biuro Literackie |
Oprawa |
twarda |
Rok wydania |
2012 |
Numer wydania |
1 |
Liczba stron |
108 |
Długość [mm] |
220 |
Szerokość [mm] |
165 |
Seria wydawnicza |
Poezje |
ISBN |
[zasłonięte]978-83129-27-9 |
Tytuł książki jasno określa jej zawartość. Czytelnik znajdzie w niej "to", co najbardziej go interesuje (nowe utwory - wiersze, parodie dramatyczne, zapiski), ale i zajmujące "owo": rysunki (nie tylko) autorskie, podobizny rękopisów, dedykacje L. Staffa i kilku znanych pisarzy. Tadeusz Różewicz z ironicznym dystansem, zderzając styl "niski" z "wysokim" komentuje stan współczesnej kultury zdominowanej przez jej masową odmianę. Jego lapidarny styl, krytycyzm wobec "bylejakości" świata, cierpki humor sprawiają, że to i owo jest książką tyleż poruszającą, co zabawną.
Historia pięciu wierszy
Książka, na którą złożyły się faksymilia 5 wierszy Tadeusza Różewicza, uwzględniająca wszystkie zachowane ich rękopisy. Historia wierszy ("Przypomnienie", "Zwierciadło", "Woda w garnuszku, Niagara i autoironia", "Patyczek", "Dezerterzy"), ujawniająca zmaganie poety ze słowem, stanowi swoisty autoportret wielkiego artysty. Oprócz rękopisów podana została wersja pierwodrukowa każdego tekstu oraz ostatnia z Utworów zebranych.