Aleksandra Ubertowska
Tadeusz Różewicz a literatura niemiecka
UNIVERSITAS, Kraków 2001
201, [3] s. : 1 il. ; 21 cm
Oprawa miękka
Stan dobry+
Przedmiotem książki są wieloletnie związki Różewicza z literaturą niemieckiego obszaru językowego.
Szczegółowej analizie poddano tu Różewiczowską praktykę nawiązań międzytekstowych, odsyłających do dzieł Goethego, Hölderlina, Rilkego, Manna, Kafki, Celana,
Lessinga, Winckelmanna, Heideggera.
Autorka formułuje tezę, iż nowe „wspomnienia o lekturze”, wpisane w materię Różewiczowskich utworów, są podporządkowane szerszej strategii intertekstualnej,
którą określa mianem „wczytywania się w ‘tekst innej kultury’, systemowego rozpoznawania jej idiomatyki”.
Opisuje też skomplikowane semantyczne i strukturalne związki, w jakie wchodzą odwołania do utworów literackich i biografii niemieckich pisarzy z dyskursami,
stale obecnymi w dziele Różewicza (rola poety i poezji, krytyka współczesnej cywilizacji, filozofia języka, temat śmierci Boga).
Spis treści:
I. Wstęp. Przestrzeń „intertekstualnych dialogów”
1. Różewicz i Niemcy
2. Intertekstualność: próba definicji
3. Różewicz i „translacje innego rzędu”
Przypisy
II. Poeta, podmiot, tekst
1. Przygodność wiersza i istotność poezji. O motywach Goetheańskich
„Poet-in-a-poet” (gest ambiwalentnej inkarnacji)
Cogito i obłęd (gest uchylenia kanonu)
Poezja i „mały wiersz” (gest unicestwienia podmiotu)
2. Autoteliczna pocztówka ze Schwarzwaldu
Wędrówka do „domu bycia”
Celan i „semantyka milczenia”
Inwazja obcej mowy
Poeci „Nocy Świata”
3. Egzystencjalne czy tekstualne? „Kafkowski cykl” Różewicza
Warianty i suplementy
„Pułapka” podmiotowości
„Ja” wobec tekstu
III. Czytanie „między tekstami”
1. „Lekcja piękna” jako anagram
Problem Laokoona
Przedmiot jako dzieło sztuki
Lekcje „jawne” i „ukryte”
2. Pismo faustyczne
Lustra i inwersje
Alchemia języka
Artysta jako bohater faustycznej opowieści
Nieprzejrzystość „drugiego stopnia”
IV. Intertekstualne anty-tematy
1. Arkadia i anasemia
Powolne zanikanie znaczeń
Cytat i „iluzja doświadczenia”
Śmierć oksymoronu
2. W kręgu „form autorytarnych”
Pamięć gatunku, czyli archeologia literatury
Śmierć i anihilacja sensu
Między mową wzniosłą a obsceniczną
V. Zakończenie. Porządkowanie biblioteki
VI. Bibliografia
Indeks nazwisk
Zapraszam również na inne moje Aukcje!!!