Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

TABOR TRAKCJI ELEKTRYCZNEJ / PLEWAKO / SPIS

31-05-2012, 23:50
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 18 zł      Najwyzsza cena licytacji: 18 zł     
Użytkownik Antykwariat72
numer aukcji: 2338162402
Miejscowość Katowice
Kupiono sztuk: 1    Licytowało: 1    Wyświetleń: 27   
Koniec: 17-05-2012 15:26:35
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


TABOR TRAKCJI ELEKTRYCZNEJ

 

STANISŁAW PLEWAKO

 

Opis książki

SPIS TREŚCI :

1. Wiadomości ogólne . . . . . . . . . 13
1.1. Wstęp . . . . .13
1.2. Porównanie pojazdu elektrycznego z pojazdami autonomicznymi . . 15
1.3. Typy pojazdów elektrycznych 18
1.4. Klasyfikacja pojazdów elektrycznych 19
1.5. Ogólne wymagania konstrukcyjne w odniesieniu do taboru elektrycznego 20
1.6. Współpraca pojazdów elektrycznych z siecią trakcyjną i podstacjami
trakcyjnymi . 22
2. Części składowe konstrukcji mechanicznej taboru . . . . . . . 25
2.1. Zestawy kołowe . . . . . 25
2.2. Łożyska osiowe . . . . . .  29
2.3. Prowadnice łożysk osiowych . . . . . 32
2.4. Odsprężynowanie . . . . . . . . . . . . . . . . 33
2.4.1. Rodzaje resorów 33
2.4.2. Tłumiki . . 36
2.4.3. Wieszaki resorowe . . . . . . . . . . . . . 37
2.5. Wózki . . . . . . 37
2.5.1. Wózki typu mostkowego . . 39
2.5.2. Wózki z belką bujakowa 41
2.5.3. Wózki wspólne typu Jacobsa . . . . . 4 3
2.5.4. Wózki napędne jednosilnikowe . . . . . . . . . . 44
2.6. Zawieszenie silników trakcyjnych i sposób przenoszenia momentu
na oś napędną . . . . . . . . . 46
2.6.1. Rodzaje mechanizmów napędowych 46
2.6.2. Zawieszenie tramwajowe 48
2.6.3. Zawieszenie całkowicie odsprężynowane . . . . . . . 50
2.6.4. Typy przekładni elastycznych . . . . . . . . . . 50
2.6.5. Przykłady konkretnych rozwiązań przekładni elastycznych . . 51.
2.6.5.1. Przekładnie z dużym kołem na zewnątrz koła napędnego 51
2.6.5.2. Przekładnie z dużym kołem zębatym osadzonym na wale
drążonym ułożyskowanym w kadłubie silnika . . . . 52
2.6.5.3. Przekładnie z przegubami Cardana 53
2.6.5.4. Przekładnie z tarczami łub łącznikami elastycznymi . . 54
2.6.5.5. Przekładnie elastyczne o rozwiązaniu mieszanym . . 56
2.7. Pudło . .  57
2.7.1. Wymiary pudła 57
2.7.2. Konstrukcja pudła . . . 59
2.7.3. Pudła lokomotywowe . 61
2.7.3.1. Ogólne dane konstrukcyjne 61
2.7.3.2. Rozmieszczenie urządzeń . . .  . 61
2.7.3.3. Montaż pudła i urządzeń 66
2.7.4. Pudła zespołów trakcyjnych (jednostek pociągowych) . . . 68
2.7.4.1. Ogólne dane konstrukcyjne 68
2.7.4.2. Umieszczenie urządzeń rozrządczych 69
2.7.4.3. Układ wewnętrzny wagonów 71
2.7.4.4. Montaż urządzeń 75
2.7.4.5. Ogólne wymagania eksploatacyjne . , 77
2.7.5. Wpływ odciążenia osi pojazdu elektrycznego na wykorzystanie
jego mocy  77
2.8. Urządzenia sprzęgowe i zderzakowe . . . . . . . . 81
2.9. Zachowanie się części mechanicznej pojazdu w normalnej eksploatacji 87
3. Hamulce .  91
3.1. Hamulce mechaniczne 91
3.1.1. Zjawiska zachodzące w czasie hamowania .. 91
3.1.2. Hamulce cierne 92
3.1.3. Obliczanie siły hamującej 95
3.1.4. Hamulce pneumatyczne . . . . . . .. 97
3.1.4.1. Hamulec niesamoczynny .... . . 98
3.1.4.2. Hamulec samoczynny . . . 99
3.1.4.3. Hamowanie hamulcem pneumatycznym . . . . . 106
3.1.5. Hamulce elektropneumatyczne 108
3.1.5.1. Zmieniacz hamowności .. . 112
3.1.6. Hamulce ręczne . . . . . . . . . . . . . . 114
3.1.7. Obsługa i utrzymanie urządzeń hamulcowych . . . . 115
3.2. Hamowanie elektryczne  116
4. Urządzenia pneumatyczne . . . . 118
4.1. Urządzenia wentylacyjne . . . . . . 118
4.2. Wentylatory 120
4.3. Sprężarki . . . . . . . . . . . 121
4.4. Piasecznice 125
4.5. Drzwi uruchamiane centralnie . . . . . 126
4.6. Wyłączniki powietrzne i regulatory ciśnienia  128
4.7. Napęd pneumatyczny wału kułakowego . . . . . . . . . 129
4.8. Napęd pneumatyczny pantografu . . .  131
4.9. Urządzenie powietrzne czuwaka . . . . 132
4.10. Sygnały akustyczne (syreny) . . . . . 132
4.11. Wycieraczki szyb . . .  132
4.12. Obsługa i utrzymanie urządzeń pneumatycznych . . . . . . . 133
5. Współdziałanie taborowych urządzeń elektrycznych . . . . 135
5.1. Rola i zadania urządzeń elektrycznych na taborze . . . . . • 135
5.2. Rodzaje regulacji szybkości pojazdów elektrycznych . . . . . 136
5.3. Obwody elektryczne 140
5.3.1. Obwód główny . . . . . . . . . 140
5.3.2. Obwód rozrządczy (sterowniczy) . . . . . . . . 140
5.3.3. Obwody pomocnicze . ... . . . 141
5.3.3.1. Obwód oświetlenia elektrycznego . . . . . . . 141
5.3.3.2. Obwód ogrzewania elektrycznego . 142
5.4. Schematy połączeń elektrycznych . . . . . . 143
5.4.1. Uwagi ogólne . . . . . . . . . 143
5.4.2. Schematy blokowe . . . .. 144
5.4.3. Symbole . 145
5.4.4. Sposoby zestawiania schematów 145
5.4.5. Schematy obwodów głównych w pojazdach prądu stałego . . 146
5.4.5.1. Układ ogólny . . . . . . . . . . . . . 146
5.4.5.2. Przełączanie silników z układu szeregowego na równoległy
5.4.5.3. Obwód główny wagonu silnikowego PKP serii EW51...53 153
5.4.6. Schematy obwodów głównych w pojazdach prądu zmiennego 155
5.4.6.1. Działanie obwodu głównego . . . . . . . . 155
5.4.6.2. Układy z regulacją stycznikową 157
5.4.6.3. Układy regulacji płynnej *. 158
5.4.6.4. Układy lokomotyw jednofazowych na częstotliwość prze-
- mysłową  . . . . 159
5.4.7. Schematy obwodów rozrządczych . . 160
5.4.7.1. Uwagi ogólne 160
5.4.7.2. Automatyzacja pracy taboru elektrycznego . . . . 163
5.4.7.3. Samoczynny rozrząd stopniowany . . . . . . . 168
5.4.7.4. Rozrząd samoczynny w funkcji prądu przy zastosowaniu
styczników indywidualnych (rozrząd indywidualny) 170
5.4.7.5. Rozrząd samoczynny w funkcji prądu przy zastosowaniu
wału kułakowego napędzanego pneumatycznie (rozrząd
grupowy) . . . 171
5.4.7.6. Samoczynny rozrząd grupowy Rieszetowa 172
5.4.7.7. Rozrząd samoczynny z wałem kułakowym napędzanym
silnikiem elektrycznym . . . . . . . . . . 173
5.4.8. Schematy obwodów pomocniczych 174
5.4.8.1. Schematy maszyn pomocniczych . .,' , . . . . 175
5.4.8.2. Schematy ogrzewania elektrycznego . . . . . . 177
5.4.8.3. Schematy rozrządu i sygnalizacji drzwi uruchamianych
zdalnie . . . . . . . . . 179
5.5. Zastosowanie elementów bezstykowych w taborze elektrycznym . . 180
5.5.1. Zasada działania elementów półprzewodnikowych . . . . 180
5.5.2. Obciążalność zaworów półprzewodnikowych 188
5.5.3. Diody 189
5.5.4. Dioda Zenera . . . . . . 192
5.5.5. Tranzystory 193
5.5.6. Tyrystory . . . . . . . . . . . . . . . . 194
6. Maszyny elektryczne na taborze 200
6.1. Silniki trakcyjne. Uwagi ogólne . . .. . , . . . . . 200
6.1.1. Charakterystyki silników trakcyjnych . . . . . . . 201
6.1.2. Ekonomiczne i eksploatacyjne znaczenie osłabiania wzbudzenia 201
6.1.3. Kompensacja oddziaływania bocznikowania 202
6.2. Grzanie się silników trakcyjnych . . . . . . . . . . 203
6.3. Zależność mocy silnika trakcyjnego od rodzaju izolacji i temperatur
maksymalnych  205
6.4. Klasy izolacji stosowanej w silnikach trakcyjnych . . ... . . .. 208
6.5. Chłodzenie silników 210
6.6. Konstrukcja silników trakcyjnych . . . . . . . . . . 212
6.6.1. Drogi rozwojowe konstrukcji silnika . . . . . . . . . . . . . 212
6.6.2. Wymagania konstrukcyjne 214
6.6.3. Kształty konstrukcyjne silników trakcyjnych prądu stałego . 214
6.6.4. Uzwojenie kompensacyjne ; . . . 216
6.6.5. Napięcia znamionowe i moce jednostkowe silników prądu stałego .  218
6.6.6. Silniki prądu stałego na prąd'tętniący (w pojazdach prostownikowych).:. 218
6.6.7. Dane konstrukcyjne różnych silników trakcyjnych prądu stałego 220
6.6.8. Silniki jednofazowe na częstotliwość obniżoną (162/3 Hz) . . 220
6.6.9. Silniki jednofazowe na częstotliwość przemysłową (50 Hz) . . 228
6.6.10. Ogólne kierunki rozwoju silników trakcyjnych . . . . . ' 230
6.7. Badania silników trakcyjnych i odbiór techniczny . . . . . . . . 231
6.8. Uszkodzenia silników trakcyjnych . . . . . . . . . . 234
6.9. Utrzymanie silników trakcyjnych . . . . . . . . . . 235
6.9.1. Sprawdzanie komutacji maszyn . . 236
6.9.2. Badania międzyzwojowej izolacji cewek twornikowych i biegunowych . 237
6.9.3. Badania tworników na zwarcia międzyzwojowe i do masy za
pomocą przyrządu elektrycznego . . . . . . . . 238
6.9.4. Badanie cewek biegunowych na zwarcie zwojowe . . . . 239
6.9.5. Miernik zawilgocenia izolacji . . . 240
6.9.6. Badania mechaniczne ... . . . 240
6.10. Naprawy silników trakcyjnych 241
6.10.1. Zabiegi poprawiające stan izolacji silników trakcyjnych . . 242
6.10.2. Szlifowanie komutatora . . 243
6.10.3. Wyważanie maszyn . . . 244
6.10.4. Przezwajanie wirników  245
6.10.5. Naprawy stojanów 246
6.11. Transformatory taborowe ... 247
6.12. Prostowniki taborowe . . .  248
6.13. Maszyny pomocnicze. Uwagi ogólne . .  250
6.14. Maszyny pomocnicze pojazdów prądu stałego . . . . . . . 250
6.14.1. Przetwornice 250
6.14.2. Silniki napędowe sprężarek 256
6.15. Maszyny pomocnicze lokomotyw jednofazowych . . . . . . 256
6.15.1. Uwagi ogólne  256
6.15.2. Przetwornica faz . . . . . . , 257
6.15.3. Silniki napędowe prądu stałego . . . 258
6.15.4. Ogólne porównanie silników do napędu maszyn pomocniczych
w lokomotywach jednofazowych . . . . . . . . . 259
6.16. Uszkodzenia maszyn pomocniczych . . . . . . . . . . . 259
6.17. Badania i naprawy maszyn pomocniczych 260
7. Aparatura elektryczna . . . . . . . 261
7.1. Uwagi ogólne 261
7.2. Aparatura obwodu głównego . . 262
7.2.1. Odbieraki prądu . .  262
7.2.1.1. Obieraki prądu z sieci napowietrznej (pantografy) . 262
7.2.L2. Odbieraki prądu z trzeciej szyny .  . 266
7.2.2. Urządzenia do odprowadzania prądu do szyn,. . . . . 267
7.2.3. Styczniki, . . . . ... . . . . . . . . 267
7.2.3.1. Rodzaje styczników ,267
7.2.3.2. Rodzaje styków elektrycznych . . . . . . . 268
7.2.3.3. Konstrukcja styczników . . . . . . . . . 269
7.2.3.4. Napęd wału kułakowego . . . T 274
7.2.4. Wyłączniki . . . . . . . . . . . . . . . . 274
7.2.4.1. Rodzaje wyłączników . . . . . . . . . . . 274
7.2.4.2. Zjawiska zachodzące w czasie przerywania obwodu
elektrycznego 275
7.2.4.3. Środki ułatwiające przerwanie łuku elektrycznego . 277
7.2.4.4. Napęd i wyzwalanie wyłączników . . . . . . 280
7.2.4.5. Różne rozwiązania spotykane w pojazdach elektrycznych 281
7.2.5. Odłączniki . .. . . 283
7.2.6. Nawrotniki .  . 285
7.2.7. Oporniki . . . . '. . .  . 286
7.2.8. Boczniki indukcyjne 292
7.2.9. Elementy półprzewodnikowe . . . . . . . . . . 294
7.2.10. Przekaźniki . . . . . ... . . 2 9 6
7.2.10.1. Wiadomości ogólne . . . . . 296
7.2.10.2. Przekaźniki nadmiarowe . . . . .. . . . . 298
7.2.10.3. Przekaźniki zanikowe . . . . . . . . . 300
7.2.10.4. Przekaźniki samoczynnego rozruchu . . . . . 301
7.2.10.5. Przekaźnik ri^żnicowy . . . . . . , . . 304
7.2.10.6. Przekaźniki przeciwpoślizgowe . . . •;. . . . 305
7.3. Aparatura obwodu rozrządczego . . . . . . . . . . . 308
7.3.1. Nastawniki jazdy . . . . . . . . . . . . . . 308
7.3.2. Przekaźniki . . . . . . . .. ... . 311
7.3.2.1. Uwagi ogólne . . . 311
7.3.2.2. Przekaźniki sterujące . 311
7.3.3. Wzmacniacze . . . 312
7.3.4. Łączniki . . . . . . 314
1.3.5. Sygnalizacja w obwodach rozrządczych . . . . . . . .315
7.4. Aparatura w obwodach pomocniczych . . . . . . . . 317
7.4.1. Łączniki - . . . . . . . . . . . , . 317
7.4.2. Regulatory napięcia 318
7.4.3. Baterie akumulatorów 320
7.4.4. Bezpieczniki. . . . . . . . . . 322
7.5. Zabezpieczenia od przepięć . 324
7.6. Aparaty pomocnicze . . . . . . '. 325
7.7. Aparaty i urządzenia zapewniające bezpieczeństwo biegu pociągu . 327
7.7.1. Czuwaki 328
7.7.2. Urządzenia uzależnione od stanu sygnałów torowych . . . 330
7.7.2.1. Urządzenia samoczynnego hamowania pociągów (SHP) 330
7.7.2.2. Sygnalizacja kabinowa (SK) . . . . . . . . 331
7.7.3. Urządzenia ułatwiające obsługę lokomotyw . . . • . . 332
7.8. Warunki pracy aparatów taborowych 333
7.9. Utrzymanie aparatury 333
7.10. Naprawy aparatów . .  334
7.11. Badanie aparatury 341
7.11.1. Uwagi ogólne .341
7.11.2. Próby odbiorcze . .. . . . . . . . . 341
8. Okablowanie 344
8.1. Rodzaje przewodów i sposoby ich ułożenia .344
8.2. Giętkie połączenia międzywagonowe 345
8.3. Kanały i orurowanie 346
8.4. Złącza ogrzewania elektrycznego 346
8.5. Schematy montażowe . . 347
9. Tabor trakcji elektrycznej w Polsce i za granicą . . . . . . . 349
9.1. Lokomotywy elektryczne . - 349
9.2. Elektryczne zespoły trakcyjne (jednostki pociągowe) . . . . . 357
9.3. Podział zadań przewozowych pomiędzy pociągi prowadzone przez lokomotywy
a złożone z jednostek pociągowych . . . . . . . 362
10. Urządzenia elektryczne taboru na niższe napięcie 365
10.1. Uwagi ogólne 365
10.2. Tabor miejski i podmiejski . . . . 365
10.3. Tabor przemysłowy 370
10.4. Pojazdy akumulatorowe 371
11. Urządzenia elektryczne taboru na prąd zmienny . 373
11.1. Uwagi ogólne . . . . 373
11.2. Pojazdy systemu trójfazowego . 373
11.3. Pojazdy jednofazowe na częstotliwość obniżoną (162/s lub 25 Hz) . 374
11.4. Pojazdy jednofazowe na częstotliwość przemysłową (50 Hz) . . . 375
11.5. Pojazdy trakcyjne wielosystemowe .377
12. Praca taboru elektrycznego na szlaku 379
12.1. Organizacja pracy taboru elektrycznego i jego przebiegi . . . . 379
12.2. Ustalenie liczby potrzebnych pojazdów trakcyjnych . . . . . 380
12.3. Praca drużyny trakcyjnej . . . 381
13. Utrzymanie taboru elektrycznego . 385
13.1. Cykle utrzymania i napraw taboru . 386
13.2. Metody napraw taboru elektrycznego . . . . , . 387
13.3. Zakres prac związanych z utrzymaniem taboru elektrycznego . . 388
13.4. Książka pojazdu trakcyjnego 389
13.5. Próby prototypowe i eksploatacyjne . 390
13.6. Wagony pomiarowe i dynamometryczne . . . . . .. . . . 390
14. Technologia utrzymania taboru elektrycznego 392
14.1. Organizacja utrzymania taboru elektrycznego w lokomotywowni . 392
14.1.1. Pomocnicze warsztaty naprawcze . .393
14.1.2. Myjka . . . . . . . . . 395
14.1.3. Rozplanowanie lokomotywowni  . 395
14.1.4. Wprowadzanie taboru elektrycznego do hali 398
14.1.5. Określanie liczby i wymiarów stanowisk dla taboru . . . 399
14.1.6. Organizacja pracy w lokomotywowni 401
14.1.7. Ustalanie liczby pracowników warsztatowych ... . . 404
14.2. Utrzymanie taboru w zakładach naprawczych taboru kolejowego . 406
14.2.1. Rola zakładów naprawczych taboru kolejowego (ZNTK) . . 406
14.2.2. Organizacja pracy w ZNTK . . . . . . . . . . 406
14.2.3. Rozplanowanie ZNTK 408
14.2.4. Współpraca ZNTK z innymi jednostkami służbowymi i z przemysłem
14.2.5. Próby odbiorcze taboru po naprawach 412
Bibliografia . . . . . . . . . . . . 417





Dane

 TYTUŁ: TABOR TRAKCJI ELEKTRYCZNEJ
AUTOR: STANISŁAW PLEWAKO
WYDAWNICTWO: WKŁ
ROK WYDANIA: 1968
FORMAT: 24/17 cm
ILOŚĆ STRON: 414
OPRAWA: MIĘKKA
STAN BLOKU: DOSTATECZNY +
PODNISZCZONA OKŁADKA, POŻÓŁKŁE STRONY

 

 

Dodatkowe informacje

W tytule przelewu proszę wpisać nick z allegro i nr. wylicytowanej aukcji

Książki starannie zapakowane wysyłane są w kopercie bąbelkowej po wcześniejszej wpłacie na konto

Nie wysyłamy za pobraniem

 

 

 

Odbiór osobisty w Antykwariacie:

Katowice ul. Janasa 11

Poniedziałek - Piątek w godz. 10-17

Sobota w godz. 10-13

 

 

 

Kontakt:

tel. 513[zasłonięte]500

mail: [zasłonięte]@o2.pl

 

 

 

Wpłata na konto w BRE BANK: 221[zasłonięte]200400[zasłonięte]90274[zasłonięte]780