Tabliczka oryginalna z okresu międzywojennego. A tu trochę historii słynnego zakładu:
"W 1846 roku Hipolit Cegielski, doktor filozofii, pedagog, niegdyś profesor Gimnazjum św. Marii Magdaleny, otworzył w poznańskim hotelu Bazar Handel Żelaza, sklep z narzędziami i maszynami rolniczymi. Kilka lat później przy ul. Woźnej urządził szybko rozwijający się zakład naprawy narzędzi rolniczych, w którym wkrótce zaczął produkować proste radła i pługi. Zatrudniał kilkunastu pracowników. To był zalążek przyszłej fabryki, sto kilkadziesiąt lat później największego zakładu pracy w Poznaniu, jego dumy i chluby. W połowie lat 50. XIX wieku Cegielski przeniósł swój warsztat na ul. Kozią, a w październiku 1858 roku kupił parcelę przy ul. Strzeleckiej, gdzie rok później stanęły zabudowania nowej fabryki. W 1860 roku rozpoczęto w niej produkcję pierwszych lokomobili. W 1869 roku, już po śmierci Hipolita Cegielskiego, fabryka zatrudniała ok. 300 pracowników i nosiła nazwę Fabryka Machin i Urządzeń Rolniczych H. Cegielski w Poznaniu. Po 30 latach Stefan Cegielski, syn Hipolita, przekształcił firmę w Towarzystwo Akcyjne. Jedną z pierwszych decyzji spółki było przeniesienie fabryki z ul. Strzeleckiej na Główną; produkcję rozpoczęto tam w 1913 roku. W międzywojniu spółka wykupiła od niemieckich właścicieli kilka fabryk zlokalizowanych na Wildzie i połączyła je w jeden wielki zakład produkujący głównie parowozy. Był to tzw. Oddział III (Oddział I nadal funkcjonował na Głównej, Oddział II - przy ul. Strumykowej). W tym czasie firma zatrudniała 4,5 tys. pracowników fizycznych i prawie 600 umysłowych. Zakład rozwijał się bardzo dynamicznie, powiększając swoje tereny i stale zwiększając produkcję. To wtedy powstał doskonale znany wszystkim poznaniakom i funkcjonujący do dzisiaj znak firmowy - litery HCP wpisane w okrąg."