Tańce malowane. Podręcznik dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym + CD
Autor: Magdalena Szelc-Mays Wydawca: Universitas ISBN: 83-[zasłonięte]-0162-9 Rok wydania: 2004 Ilość stron: 80 Oprawa: miękka Format: 20,5 x 29,5
Wysyłka w ciągu 3-5 dni
Seria: Język polski dla cudzoziemców Poziom: dla dzieci EAN: 978[zasłonięte][zasłonięte]42016
To pionierski podręcznik do nauczania języka polskiego dla dzieci, który bazuje na zabawie - głównie ruchowo-wokalnych układach tanecznych - aby w ten sposób pomóc w nauczaniu i utrwalaniu nowego słownictwa.
Na książkę składają się: - teksty piosenek z nutami - nagrania na CD muzyki klasycznych tańców polskich z tekstami: polonez, mazur, oberek, kujawiak, krakowiak, śląski trojak (walczyk), taniec góralski, lubelska poleczka - wskazówki metodyczne: opis tańca i uwagi choreograficzne (podstawowe figury, kroki) - teksty do muzyki - kolorowa wyklejka z autentycznymi strojami oraz malowanki do kolorowania dla dzieci - słowniczek podstawowych słów z ilustracjami
Tańce malowane można wykorzystać na różnym poziomie edukacji kulturowej, językowej, muzycznej ucząc dzieci w różnym wieku:
dzieci najmłodsze - słuchanie, proste reagowanie ruchowe, klaskanie, tupanie, powtarzanie fragmentów rytmu, tekstu słownego, melodii, malowanie, kolorowanie, zabawy ruchowe z naśladownictwem ruchów nauczyciela i tańce integracyjne. Kształtowanie wyobrażeń muzycznych i słownych;
dzieci starsze - zabawy rytmiczno-ruchowe na tle muzyki z nagrań, nauka i śpiew piosenki, rozwój mowy i słownictwa polskiego, nauka kroków i figur tanecznych, zastosowanie proponowanych zabaw tanecznych, malowanie strojów, rozpoznawanie piosenek, tańców i strojów, nazywanie ich i kojarzenie z wiedzą o regionach i wiedzą historyczną, znajomością legend, poznawanie pojęć muzycznych, wykorzystanie materiału zawartego w podręczniku do metod aktywizujących samodzielność uczniów na przykład w sytuacjach dramowych;
młodzież - nauka kroków i figur tanecznych, wykonywanie tańców według propozycji zawartych w podręczniku. Samodzielne tworzenie pełnych układów choreograficznych z opisanych i poznanych elementów poszczególnych tańców, opracowanie suit tanecznych, inscenizacji, poszerzenie wiedzy o folklorze polskim, kulturze polskiej, wiedzy historycznej i geograficznej związane z tym poszerzenie znajomości słownictwa gwarowego, czerpanie inspiracji do poznawanie Polski, utożsamienie się z kulturą polską, integrowanie się w grupie rówieśniczej poprzez współpracę, wspólne występy.
nauczyciele i studenci pedagogiki - korzystanie z podręcznika jako materiału uzupełniającego muzycznego, słownego, metodyczno-repertuarowego do pracy z dziećmi, tworzenie planów lekcji urozmaiconych o taniec, zabawę i piosenkę.
SPIS TREŚCI:
WSTĘP Część I Polonez Chodzony Krakowiaczek ci ja Hej, od Krakowa jadę Krakowiak Idzie Maciek Ostatni mazur Matuś moja, matuś Oberek Kujawiak Ja Kujawiak, ty Kujawiak W murowanej piwnicy Hej, bystra woda Zachodzi słoneczko Trojak Polka/Polka lubelska Część II Propozycje wykorzystania materiałów zebranych w książce WPROWADZENIE Polonez KraKowiak Mazur Oberek Kujawiak Tańce góralskie - taniec góralski - taniec zbójnicki Walczyk śląski Trojak Poleczka BIBLIOGRAFIA
|