Rudolf Steiner Zdrowy rozwój człowieka częśc 1
Wprowadzenie w pedagogikę i dydaktykę
Genesis Gdynia 2007
okładka miękka
188 stron
książka jest nowa
Narastająca fala problemów w szkolnictwie państwowym sprawia, że wzrasta zainteresowanie reformami w pedagogice. Do szkół z nurtu reformy należą także szkoły i przedszkola waldorfskie, działające według zasad pedagogiki Rudolfa Steinera, która, dając nowe uzasadnienie filozoficzne, przypisuje znaczące miejsce uczeniu się z wykorzystaniem wszystkich zmysłów, uczeniu się poprzez sztukę i pracę rękoma, uczeniu się z wykorzystaniem nie tylko matematyczno-logicznych uzdolnień, człowieka, lecz wszystkich jego „inteligencji”. Przede wszystkim jednak wychodzi z założenia, że wychowawcy i nauczyciele nie są uprawnieni do tego, by determinować kierunek rozwoju młodych ludzi. „Nie należy pytać – pisze Rudolf Steiner w 1919 r. – co człowiek powinien umieć i wiedzieć zgodnie z wymaganiami istniejącego porządku społecznego, lecz: Jakie są predyspozycje człowieka i co można w nim rozwinąć”. Zawarty w tej książce tzw. Kurs Bożonarodzeniowy jest najobszerniejszym i – według Steinera – najważniejszym spośród wszystkich jego kursów pedagogicznych. Zawiera idee z zakresu fizjologii i psychologii dziecka i młodego człowieka. Przedstawiona tu pedagogika polega na oparciu wychowania i nauczania na antropologii pedagogicznej, a także na rozwijaniu nowej wiedzy, która na wszystkich poziomach stwarza dziecku przestrzeń rozwojową i żywo przeciwdziała coraz powszechniejszemu dzisiaj zawężeniu środków pedagogicznych i uznawaniu jedynie względów czysto utylitarnych.
Z okładki:
Sztuka wychowania i nauczania, o jakiej będzie mowa w tych wykładach, opiera się całkowicie na poznaniu człowieka, na wiedzy o człowieku. Dogłębne poznanie człowieka może jednak powstać tylko wtedy, gdy wychodzi się z wszechstronnego poznania świata, ponieważ człowiek - z wszystkimi swoimi uzdolnieniami, wszystkimi siłami, jakie w sobie nosi - jest zakorzeniony, ogólnie rzecz biorąc, w świecie; w gruncie rzeczy prawdziwe poznanie człowieka może wywodzić się tylko z poznania świata.
R. Steiner (1[zasłonięte]861-19)
Rudolf Steiner urodził się w 1861 r. w Kraljevec (Austria), zmarł w 1925 r. w Domach (Szwajcaria). Studiował nauki przyrodnicze, matematykę i filozofię w Wiedniu. Jego bogata działalność kulturalna (wydawcy dzieł Goethego, pisarza, redaktora i wykładowcy) w Wiedniu, Weimarze i Berlinie stała się u schyłku wieku coraz bardziej ceniona. Był twórcą antropozofii i z nią związał całe swoje życie. Wyniki duchowo-naukowych badań Steinera ukazują ich praktyczne oddziaływanie w odnowieniu wielu dziedzin życia: w wychowaniu (Szkoły Waldorfskie), w medycynie i pedagogice leczniczej, w dziedzinach artystycznych (architektura, malarstwo, eurytmia), w rolnictwie (metody biodynamiczne), a również w życiu społecznym (trójczłonowość organizmu społecznego).