Studia Staropolskie Series Nova
red. Roman
Mazurkiewicz Cantando cum citharista. W pięćsetlecie śmierci
Władysława z Gielniowa
Instytut Badań Literackich PAN 2006
okładka
miękka
190 stron, format: 16,5 x 23,5 cm
książka jest nowa
Opis:
4 maja 2005 roku minęła pięćsetna rocznica śmierci bł.
Władysława z Gielniowa, jednej z najznakomitszych postaci pierwszego
półwiecza istnienia w Polsce zakonu bernardynów, wybitnego duszpasterza,
kaznodziei i poety, twórcy polskich i łacińskich pieśni religijnych,
modlitw, wierszy okolicznościowych i dydaktycznych. Niniejszy zbiór
dokumentuje główne kierunki i rezultaty najnowszych studiów nad duchową i
literacką spuścizną Gielniowczyka.
W pierwszej jego części zgromadzono prace dotyczące twórczości
poetyckiej Gielniowczyka, jej tradycji, kontekstów religijnych i
literackich, zagadnień warsztatowych oraz późniejszej recepcji. Z tym
ostatnim zagadnieniem wiąże się próba weryfikacji zadawnionego
przeświadczenia, jakoby bernardyński poeta był zarazem twórcą muzyki do
niektórych swych pieśni. W nurcie interpretacji sytuują się autorskie
lektury trzech utworów Gielniowczyka szerzej dotychczas nie komentowanych:
Jasne Krystowo oblicze..., Jesu, zbawicielu ludzski... oraz
Ad Cantica canticorum...
Kolejne studia poświęcone zostały analizie twórczości łacińskiej
Władysława z Gielniowa pod kątem cech formalnych i warsztatowych, systemu
składniowo-retorycznego, wersyfikacyjnego i interpunkcyjnego, wreszcie
problemom filologiczno-tekstologiczym związanym z krytyczną edycją
rękopiśmiennych przekazów utworów Gielniowczyka.
Druga część zbioru gromadzi prace szkicujące historyczno-religijne tło
konterfektu bł. Władysława z Gielniowa: zarys dziejów jego kultu,
przejawiającego się m.in. w powstawaniu i rozwoju przedstawień
ikonograficznych, charakterystykę narzędzi religijnej edukacji wiernych w
praktyce duszpasterskiej bernardynów oraz tradycji twórczości muzycznej w
klasztorach bernardyńskich.