Autorzy: Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Wydawnictwo: Magnum-X 2009
format: 170x240mm, 98 stron, oprawa twarda lakierowana
Tekst w języku polskim i angielskim.
Książka Szkolenie lotnicze przyszłości T-50 Golden Eagle jest nie tylko historią samolotu. Sam samolot stał się jedynie tłem do opisania współczesnego systemu szkolenia zaawansowanego i taktyczno-bojowego (LIFT) oraz historii jego powstania. System szkolenia zbudowany wokół T-50 jest bowiem jedynym na świecie systemem szkolenia lotniczego najnowszej generacji będącym w służbie. Choć system ten jest dopiero na początku swojej drogi, to jednak już ma ciekawą historię i dlatego warto ją było opisać. Obecnie Polska musi pilnie rozwiązać problem szkolenia lotniczego swoich pilotów. Nie sposób więc było pominąć polskich wątków, a zdaniem autorów zakup samolotów TA-50 i FA-50 (razem dwie eskadry) rozwiązałby zarówno problem nowoczesnego szkolenia lotniczego, jak i kwestię zastąpienia samolotów myśliwsko-bombowych Su-22, które wkrótce i tak zakończą swoją służbę. Kupując wymienione wersje T-50 jesteśmy w stanie zwiększyć nasze możliwości w dwóch różnych obszarach tymi samymi samolotami. Moglibyśmy też otworzyć środkowoeuropejski ośrodek szkolenia lotniczego i zarabiać na prowadzeniu szkolenia lotniczego. Czy Polska jednak wykorzysta tę szansę?
Spis treści: -Ogólnie o nowoczesnym systemie szkolenia lotniczego -Dlaczego samolot szkolenia zaawansowanego jest niezbędny? -Naddźwiękowy czy poddźwiękowy? -Samolot szkolno-bojowy -Szkolenie lotnicze – podejście systemowe -Szkolenie lotnicze w Polsce -Porzucona reforma systemu szkolenia lotniczego w Polsce -Szkolenie lotnicze w Korei Południowej przed pojawieniem się T-50 -Korea Aerospace Industries -Geneza samolotu T-50 Golden Eagle -Wstępne opracowanie -Najtrudniejszy okres 1995–1997 -Zaczyna się pełnoskalowe opracowanie samolotu -Opracowanie płatowca i jego systemów -Silnik T-50 -Kabina, awionika oraz układ sterowania -Próby w locie -Samolot szkolno-bojowy TA-50 -Produkcja T-50 i użycie w ROKAF -Naziemna baza szkoleniowa oraz zintegrowany system wsparcia logistycznego -Wnioski -Dane techniczne T-50
|