Tytuł
Szybkość uczenia się pływania a wybrane uwarunkowania osobnicze
dzieci w wieku 9-10 lat
Opis
Wydawnictwo AWF Kraków
ISBN [zasłonięte]978-83891-03-0
Kraków 2011, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 284
str., oprawa miekka
Problem oceny efektywności uczenia się i doskonalenia pływania należy do
zagadnień bardzo trudnych, gdyż występuje niedostatek jednoznacznych kryteriów
tej oceny. Szczególnie utrudniona jest ocena czynników determinujących
efektywność i szybkość nabywania umiejętności pływackich. Wynika to z tego, że
większości badacze koncentrują się na końcowym efekcie uczenia się pływania,
ograniczając się zwykle do ustalenia poziomu sprawności pływackiej, w zależności
od wielkości zastosowanego bodźca ruchowego lub metody nauczania. Do rzadkości
należą natomiast próby określenia tempa uczenia się pływania i czynników, które
oddziaływają na ten proces (Pietrusik 1997a). Poniższa praca stanowić ma
częściowe rozszerzenie wiedzy w tym zakresie.
Celem niniejszego opracowania jest określenie zależności pomiędzy wybranymi
uwarunkowaniami osobniczymi dzieci w wieku 9-10 lat a szybkością uczenia się
pływania. Część dzieci przed przystąpieniem do zorganizowanych lekcji pływania
uczyła się wcześniej pływać, dlatego różniły się one umiejętnościami w tym
zakresie, i one powinny determinować tempo uczenia się pływania. Oprócz
umiejętności wstępnych na tempo uczenia się pływania powinny mieć wpływ cechy
osobowościowe uczniów. Spośród wielu uwarunkowań osobniczych mogących mieć wpływ
na tempo uczenia się pływania na podstawie analizy literatury przedmiotu wybrano
jako najbardziej znaczące: lęk przed wodą, podstawowe cechy morfologiczne i
wybrane zdolności koordynacyjne. Uwzględniono też frekwencję na lekcjach
pływania, gdyż czynnik ten w dużym stopniu warunkuje przebieg uczenia się i
umiejętności końcowe uczniów. Ocenie poddano dzieci uczące się pływania w czasie
całego roku szkolnego (czyli od września do czerwca) w ramach wychowania
fizycznego. Badane dzieci odbywały zajęcia w tym samym obiekcie, nauczane były
przez tych samych nauczycieli, realizujących opracowany przez Krakowski Szkolny
Ośrodek Sportowy (KSOS) program nauczania, który był zunifikowany dla wszystkich
badanych dzieci. W opracowaniu tym pominięto więc zagadnienia dotyczące sposobów
i metod nauczania. W centrum znalazł się podmiot uczący się pływania w
ujednoliconym procesie dydaktycznym. Wszelkie składowe procesu nauczania -
instruktaż, pokaz, stosowane metody, środki, formy i inne uwarunkowania związane
z nauczaniem były traktowane jedynie jako działania pomocnicze i służebne wobec
procesu głównego: uczenia się pływania, określanego niekiedy uczeniem się
czynności pływackich.
Wstęp
1. Wprowadzenie teoretyczne do problemu badawczego
1.1.
Charakterystyka rozwoju dzieci w wieku 9-10 lat
1.1.1. Rozwój morfologiczny i
motoryczny
1.1.2. Rozwój umysłowy
1.1.3. Rozwój uczuciowy i
społeczny
1.1.4. Zdrowie
1.2. Uczenie się
1.2.1. Uczenie się czynności
ruchowych
1.2.2. Uczenie się pływania
1.3. Wybrane uwarunkowania osobnicze
determinujące szybkość uczenia się pływania
1.3.1. Lęk przed wodą
1.3.2.
Podstawowe cechy morfologiczne
1.3.3. Zdolności koordynacyjne
2. Procedura
badawcza
2.1. Cel pracy, pytania i hipotezy badawcze
2.2. Materiał i
metoda badań
2.2.1. Materiał badawczy
2.2.2. Techniki i narzędzia
badawcze
2.2.2.1. Ocena umiejętności pływackich
2.2.2.2. Ocena lęku przed
wodą
2.2.2.3. Pomiar podstawowych cech morfologicznych i wybranych zdolności
koordynacyjnych
2.3. Metody analizy statystycznej
3. Wyniki
3.1.
Szybkość uczenia się pływania dzieci w wieku 9-10 lat
3.1.1. Umiejętności
wstępne
3.1.2. Umiejętności na sprawdzianach
3.1.2.1. Nieumiejący
pływać
3.1.2.2. Zaadaptowani wstępnie do środowiska wodnego
3. 1. 2.3.
Pływaj ący na poziomie elementarnym
3.1.2.4. Pływający na grzbiecie
3.1.3.
Umiej ętności końcowe z pływania
3.1.4. Przewidywanie szybkości uczenia się
pływania na podstawie umie¬jętności wstępnych
3.1.5. Postępy
pływackie
3.1.5.1. Nieumiejący pływać
3.1.5.2. Zaadaptowani wstępnie do
środowiska wodnego
3.1.5.3. Pływaj ący na poziomie elementarnym
3.1.5.4.
Pływający na grzbiecie
3.1.6. Przewidywanie postępów w uczeniu się
pływania
3.1.7. Podsumowanie
3.2. Lęk przed wodą dzieci w wieku 9-10 lat a
szybkość uczenia się pływa¬nia
3.2.1. Lęk przed wodą w trakcie uczenia się
pływania
3.2.2. Lęk przed wodą dzieci rozpoczynających uczenie się pływania
od podstaw
3.2.3. Lęk przed wodą a umiejętności pływackie
3.2.3.1. Dzieci
bez lęku przed wodą
3.2.3.2. Dzieci ze średnim lękiem przed wodą
3.2.3.3.
Dzieci z wysokim lękiem przed wodą
3.2.4. Umiejętności końcowe dzieci z
poszczególnych grup lęku
3.2.5. Lęk przed wodą a postępy
pływackie
3.2.5.1. Dzieci bez lęku przed wodą
3.2.5.2. Dzieci ze średnim
lękiem przed wodą
3.2.5.3. Dzieci z wysokim lękiem przed wodą
3.2.6.
Przewidywanie szybkości uczenia się pływania na postawie lęku przed
wodą
3.2.7. Podsumowanie
3.3. Podstawowe cechy morfologiczne dzieci w
wieku 9-10 lat a szybkość uczenia się pływania
3.3.1. Cechy morfologiczne
związane z wysokością i masą ciała a umie¬jętności pływackie
3.3.2. Cechy
morfologiczne związane z wysokością i masą ciała a postę¬py pływackie
3.3.3.
Cechy morfologiczne związane z gibkością i pojemnością życiową płuc a
umiejętności pływackie
3.3.4. Cechy morfologiczne związane z gibkością i
pojemnością życiową płuc a postępy pływackie
3.3.5. Podsumowanie
3.4.
Wybrane zdolności koordynacyjne dzieci w wieku 9-10 lat a szybkość uczenia się
pływania
3.4.1. Wybrane zdolności koordynacyjne a umiejętności
pływackie
3.4.2. Wybrane zdolności koordynacyjne a postępy
pływackie
3.4.3. Podsumowanie
3.5. Frekwencja dzieci w wieku 9-10 lat a
szybkość uczenia się pływania
3.5.1. Frekwencja na lekcjach
pływania
3.5.2. Frekwencja a umiejętności pływackie
3.5.2.1. Dzieci, które
odbyły 1-8 lekcji
3.5.2.2. Dzieci, które odbyły 9-13 lekcji
3.5.2.3.
Dzieci, które odbyły 14-18 lekcji
3.5.2.4. Dzieci, które odbyły 19-23
lekcje
3.5.2.5. Dzieci, które odbyły co najmniej 24 lekcje
3.5.3.
Frekwencja a postępy pływackie
3.5.3.1. Dzieci, które odbyły 4-8
lekcji
3.5.3.2. Dzieci, które odbyły 9-13 lekcji
3.5.3.3. Dzieci, które
odbyły 14-18 lekcji
3.5.3.4. Dzieci, które odbyły 19-23 lekcje
3.5.3.5.
Dzieci, które odbyły co najmniej 24 lekcje
3.5.4. Podsumowanie
4.
Dyskusja
4.1. Szybkość uczenia się pływania
4.2. Lęk przed wodą a szybkość
uczenia się pływania
4.3. Podstawowe cechy morfologiczne a szybkość uczenia
się pływania
4.4. Wybrane zdolności koordynacyjne aszybkość uczenia się
pływania
4.5. Frekwencja dzieci w wieku 9-10 lat a szybkość uczenia się
pływania
5. Wnioski
Piśmiennictwo
Aneks
1. Spis tabel
2. Spis
rycin
3. Spis załączników
4. Załączniki 1-22
Summary
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!