Szuścik Urszula
Ogrodzka-Mazur Ewa
Zalewska-Bujak Małgorzata
Edukacja małego dziecka. Tom 5
Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole
- Wydawnictwo: Impuls, 2013
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Ilość stron: 386
Nasza cena: 31,00 PLN
OPIS
Podstawowym warunkiem edukacji małego dziecka – tworzonej zgodnie z humanistyczną, poznawczą i transgresyjną koncepcją rozumienia człowieka – jest jak najlepsze przygotowanie do pracy pedagogicznej nauczycieli-wychowawców. Wszystkie społeczeństwa zarówno w przeszłości, jak i współcześnie chcą mieć przede wszystkim dobrych nauczycieli, ponieważ zdają sobie sprawę z tego, że od nich zależy jakość edukacji, która:
[...] w znacznym stopniu wyznacza losy życiowe ludzi, szanse rozwojowe społeczeństw, przemiany cywilizacyjne. Jakość edukacji zależy od wielu czynników, a wśród nich szczególną rolę odgrywa przygotowanie nauczycieli, ich osobowość i stosowane metody pracy. Zrozumiałe więc jest odwieczne zainteresowanie sprawami zawodu nauczycielskiego.
Opracowania zamieszczone w tym tomie są poświęcone właśnie przygotowaniu do pracy i pracy zawodowej nauczycieli-wychowawców w przedszkolu i w klasach I–III szkoły podstawowej.
Tom składa się z trzech części. W pierwszej – noszącej tytuł Poglądy i doświadczenia polskich nauczycieli-wychowawców – Czytelnicy mogą znaleźć autorskie propozycje dotyczące m.in. współczesnych wyzwań dla szkoły i nauczyciela w kontekście przygotowania dzieci do uczenia się przez całe życie, oceny (nie)gotowości szkoły na przyjęcie najmłodszego ucznia oraz sposobów zapobiegania i przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym. Autorzy wszystkich tekstów zwracają uwagę na relacje między zaleceniami płynącymi z teorii (czy szerzej – wiedzy) pedagogicznej, poczynaniami w zakresie polityki oświatowej a praktyką edukacyjną w zakresie kształcenia i wychowania małych dzieci.
Kolejna część – Poglądy i doświadczenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Czechach i na Słowacji – zawiera zarówno teoretyczną, jak i praktyczną egzemplifikację zagadnień związanych z edukacją nauczycieli u naszych południowych sąsiadów. Autorki opracowań szczególne znaczenie przypisują pedagogicznym oraz psychologicznym aspektom działań edukacyjnych podejmowanych przez nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego, wspomagających rozwój i kształcenie dziecka, a także porównują propozycje merytoryczne i rozwiązania metodyczne stosowane w Czechach, na Słowacji oraz w Polsce.
Tom zamyka część – Postrzeganie edukacji małego dziecka przez studentów – przyszłych nauczycieli – będąca prezentacją wyników badań prowadzonych wśród studentów kierunków pedagogicznych.
Zamieszczone w tej części opracowania skupiają się głównie na kwestiach dotyczących roli i zadań współczesnego nauczyciela oraz potrzebach i możliwościach wychowania międzykulturowego w przedszkolu i w klasach I–III. Przywołane rezultaty poczynań empirycznych wraz z ich analizą i interpretacją odnoszą się również do umiejętności językowych i matematycznych studentów, których badania zostały zainspirowane Ogólnopolskimi Badaniami Umiejętności Trzecioklasistów OBUT 2011.
SPIS TREŚCI:
POGLĄDY I DOŚWIADCZENIA POLSKICH NAUCZYCIELI-WYCHOWAWCÓW
Lidia Wollman
Jak przygotować uczniów do uczenia się przez całe życie?
Wyzwania dla szkoły i nauczyciela 15
Arkadiusz Wąsiński
Strategie myślenia projektującego w pracy dydaktycznej nauczyciela
jako czynnik wyzwalający kreatywność poznawczą ucznia 53
Grażyna Rura
(Nie)gotowość szkoły na przyjęcie najmłodszego ucznia. Refleksje z badań 79
Jadwiga Oleksy
Podręcznik w pracy domowej uczniów na szczeblu kształcenia zintegrowanego –
duży problem w edukacji małego dziecka 101
Sposoby zapobiegania i przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym –
w opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej 127
POGLĄDY I DOŚWIADCZENIA NAUCZYCIELI EDUKACJI PRZED-
I WCZESNOSZKOLNEJ W CZECHACH I NA SŁOWACJI
Radmila Burkovičová
Działania nauczyciela przedszkolnego wspomagające rozwój dzieci
w wieku przedszkolnym 147
Marie Švrčková
Role učitele v rozvoji a hodnocení kvality počáteční čtenářské gramotnosti
žáků primární školy 161
Soňa Kariková
Psychologické aspekty učiteliek primárneho vzdelávania v Slovenskej republike 177
Simoneta Babiaková
Príprava a riadenie edukačného procesu na primárnom stupni školy
Slovensko-česko-poľské výskumné zistenia 199
Bronislava Kasáčová
Učiteľ – projektant a realizátor výučby alebo diagnostyk dieťaťa v ranej edukácii
Potreba profesijných štandardov, alebo pedagogická idealizácia 219
Alena Doušková
Skúsenostné učenie a edukačné aktivity v materskej škole 241
Mariana Cabanová
Vzdelávanie dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
a profesijné činnosti učiteľa v podmienkach primárneho vzdelávania 261
POSTRZEGANIE EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA PRZEZ STUDENTÓW –
PRZYSZŁYCH NAUCZYCIELI
Małgorzata Zalewska-Bujak
Nauczyciel – jego rola i zadania w opinii studentów pierwszego roku
kierunków pedagogicznych 283
Ewa Ogrodzka-Mazur
Wychowanie międzykulturowe małego dziecka w opinii studentów –
przyszłych nauczycieli 307
Renata Raszka
Rozwijanie myślenia matematycznego dziecka w przekonaniach nauczycieli
i kandydatów na nauczycieli 329
Elżbieta Marek
Umiejętności językowe i matematyczne studentów pedagogiki wczesnoszkolnej
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach – Filia w Piotrkowie Trybunalskim 355
Informacja o autorach 385