SZTUKA UCZENIA SIĘ
Z. Pietrasiński
Wydawnictwo: WP, 1964
Oprawa: miękka
Stron: 360
Stan: bardzo dobry, nieaktualna pieczątka
SPIS TREŚCI
Przedmowa do trzeciego wydania
Przedmowa do drugiego wydania
Wstęp
ROZDZIAŁ I — ZNACZENIE RACJONALNYCH SPOSOBOW UCZENIA SIĘ
Dwie kategorie reguł
Warunki stosowania racjonalnej techniki uczenia się . . . .
Sposoby uczenia się a zdolności
Sposoby uczenia się a budżet czasu
Sposoby uczenia się a rozwijanie wyczulenia na sprawność
działania
Czy posiadasz nawyki sprawnego uczenia się?
ROZDZIAŁ II — ELEMENTARNE WYPOSAŻENIE MIEJSCA PRACY NAD KSIĄŻKĄ
Właściwa wysokość mebli
Właściwe oświetlenie
ROZDZIAŁ III — METODY UCZENIA SIĘ Z KSIĄŻEK . . .
Przygotowywanie i wdrażanie się do pracy
Aktywność intelektualna w toku uczenia się
Skupienie na przedmiocie studiów
Nastawienie na zapamiętanie
Zapamiętywanie pojedynczych informacji
Dlaczego intelektualne opracowanie informacji ułatwia
zapamiętanie
Przyswajanie obszernych zespołów informacji
Znaczenie i niektóre warunki gruntownego rozumienia treści
Opanowywanie wiadomości węzłowych
Szczegółowe przyswajanie treści
Uczenie się przy pomocy maszyn
Usprawnianie techniki czytania
Umiejętność szybkiego przeglądania książek
Zwiększanie tempa czytania
Notowanie
Sztuka utrwalania wiedzy
Technika uczenia się języków obcych
Uwagi wstępne
Zdobywanie aktywnej znajomości języka
Zdobywanie biernej znajomości języka
Nauka zespołowa
Pisanie referatów
Referaty polegające na omówieniu treści jednej książki . . Referaty polegające na opracowaniu jednego zagadnienia na podstawie wielu źródeł
ROZDZIAŁ IV — PLANOWANIE UCZENIA SIĘ Z KSIĄŻEK
Znaczenie planowania nauki własnej
Jak czytelnik może ocenić swą aktualną umiejętność planowania
Podstawy umiejętności planowania nauki własnej
Ogólne pojęcie planu
Niektóre przesłanki psychologiczne racjonalnego planowania
nauki własnej
Uwzględnianie przebiegu krzywej zapominania
Uwzględnianie rodzaju materiału
Uwzględnianie zjawiska hamowania proaktywnego i retroaktywnego
Planowanie uczenia się a zalecenia higieny
Usuwanie zmęczenia
Przerwy w godzinach pracy
Wypoczynek po pracy
Odpoczynek cotygodniowy
Racjonalne odżywianie się
Uregulowanie rozkładu dnia
Elementy metodyki planowania toku uczenia się
Warianty planu: minimalny, optymalny i maksymalny . . .
Planowanie krótkookresowe
Planowanie średnio- i długookresowe
Planowanie toku samodzielnego przygotowywania się do
egzaminu
Sprecyzowanie celu nauki
Wyznaczenie okresu planu i zadań cząstkowych
Kontrola racjonalnego planowania
Obserwacja i analiza sposobu wydatkowania czasu jako pomoc w planowaniu
Uwagi o głównych przymiotach ucznia i studenta
ROZDZIAŁ V — OPANOWYWANIE NAWYKÓW IUJCHOWYCH
!'i iktyczne znaczenie wiedzy o nawykach
< V.ym się różni nawyk od umiejętności
I 'rawidłowości powstawania nawyków
Warunki efektywnego wyrabiania nawyków
Rola oraz cechy dobrego instruktażu słownego i pokazu . .
Znajomość rezultatów ćwiczenia
Właściwy rozkład ćwiczeń
Czynniki sprzyjające przenoszeniu się wprawy
Czynniki pozostałe
Doskonalenie i przekształcanie nawyków
Przykład nowoczesnej metodyki wyrabiania nawyków zawodowych
ROZDZIAŁ VI — WYRABIANIE TWORCZEGO STOSUNKU DO PRACY I ZDOLNOŚCI TWÓRCZYCH
Inicjatywa przywilejem zawodowych twórców czy zwykłych
pracowników
Warunki najważniejsze
Psychologiczne podstawy wyrabiania nastawienia na usprawnianie własnych dziiałań
Poznawanie zasad racjonalizacji pracy
ROZDZIAŁ VII — ZDOBYWANIE MĄDROŚCI
Czy mądrość jest popularnym ideałem
Próba charakterystyki człowieka mądrego
Wiedza i doświadczenie życiowe
Uczenie się
Myślenie
Działanie
Problem dróg do mądrości
ROZDZIAŁ VIII — TRENING W PODEJMOWANIU DECYZJI
Proces podejmowania decyzji
Metodyka treningu zespołowego i indywidualnego
Zbiór zadań, rozwiązań i komentarzy
S
ŁOWNICZEK POJĘĆ POMOCNICZYCH DO NAUKI SPRAWNEGO MYŚLENIA I DZIAŁANIA
Cel niniejszego słowniczka
Autorytet
Błędy rozumowania
Czyn rozważny
Dyskusja rzeczowa
Energia
Głupota
Gniew
Inicjatywa
Kierowanie procesem myślenia
Kierownictwo
Konsultacje
Korzystanie z doświadczeń cudzych
Korzystanie z doświadczeń własnych
Krytycyzm
Lenistwo szkolne
Ludzie w wieku młodym
Młodzież naukowa
Naukowa organizacja
Poznanie naukowe
Prawda
Przyjaźń
Rozwaga i przezorność
Samokontrola
Samokontroli metody
Samokrytycyzm
Samokształcenie
Skorowidz (Indeks)
Spostrzegawczość
Sprawność
Styl działania prowadzący do mistrzostwa
Styl żyoia
Szczęście
Umysł płytki
Wartość czasu
Wydajność pracy
Złudzenie
Zmęczenie
Spis źródeł cytowanych w Słowniczku pojęć pomocniczych .
Bibliografia
Skorowidz