Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

. SZTUKA UŻYTKOWA DESIGN RZEMIOSŁO 1[zasłonięte]944 19

28-04-2014, 23:21
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 21.99 zł     
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 4166720072
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 12   
Koniec: 28-04-2014 23:23:45

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność

 

Płatność z góry
  • Przelew bankowy
  • List polecony ekonomiczny      7,50 zł

     

     

  • List polecony priorytetowy        11,00 zł

     

     




Oferta - wyślij e-mail - kliknij


 
Przewiń do spisu treści

WSTĘP
Większość artykułów, które składają się na niniejszy wybór, pisałem z okazji wystaw, zjazdów, pokazów, pisałem „na gorąco11, w momencie konkretnej potrzeby zabrania głosu, przypomnienia i utrwalenia ważniejszych wydarzeń czy też zreferowania ciekawszych narad lub dyskusji. Stąd często ton polemiczny niektórych krytyk, stąd pewien pośpiech, a czasem i niedokładność w precyzowaniu poglądów. Uważałem, że usterek tych, z wyjątkiem bardziej rażących, nie należy usuwać. Praca moja mówi bowiem nie tylko o rozwoju naszej wytwórczości artystycznej w Polsce Ludowej, ale pokazać powinna również jak rozwijały się nasze poglądy na funkcję społeczną tej dziedziny plastyki, jak dojrzewały kryteria oceny poszczególnych dzieł i wydarzeń. I dlatego jest rzeczą zupełnie zrozumiałą, że jeszcze w 1952 r. pisałem np. o „przemyśle artystycznym14, podczas gdy w późniejszych pracach ginie właściwie ten problem, a miejsce jego zajmuje pozornie podobna, lecz o wiele szersza tematyka: praca plastyka w przemyśle. A więc nie tylko kilka fabryk „wyrobów artystycznych11, ale walka o ogólny poziom całej produkcji przemysłowej.
Dalszym przykładem ewolucji poglądów na rolę i zadania plastyki (poza malarstwem sztalugowym) jest sprawa architektury. Nie jest rzeczą przypadku, że w końcu książki znajduje się kilka artykułów dotyczących architektury. Po paru latach doświadczeń nasuwa się wniosek, że właściwie przyszłość takich dziedzin, jak np. meblarstwa, tkactwa, ceramiki i innych zależy w wielkim stopniu od odpowiedniej „oprawy11 architektonicznej; inaczej mówiąc, okazało się, że właściwą walkę o nowy „styl14 wnętrza mieszkalnego, o wygląd przedmiotów naszego najbliższego otoczenia stoczyć nam przyjdzie w ścisłej współpracy z architektami. I znów współpraca plastyka z architektem nie dotyczy już tylko malarstwa ściennego i rzeźby „architektonicznej11, lecz jest kwestią naszej kultury mie-
 
            o sztuce uzytk uzytecznej 00

o sztuce uzytk uzytecznej 01

o sztuce uzytk uzytecznej 02

o sztuce uzytk uzytecznej 03

o sztuce uzytk uzytecznej 04

o sztuce uzytk uzytecznej 05

o sztuce uzytk uzytecznej 06

o sztuce uzytk uzytecznej 07

o sztuce uzytk uzytecznej 08


screenshot captor

   
 
      Oprawa:  
twarda
     Format: 
17x24
                cm               
          Ilość stron: 
179
   str. 
    Nakład: 
egz.
 Stan: 

db lekkie zagięcia dolnego rogu stron
             
             Tytuł, autor i wydawnictwo 

ALEKSANDER WOJCIECHOWSKI
O SZTUCE UŻYTKOWEJ I UŻYTECZNEJ
Zbiór studiów i krytyk
z zakresu współpracy plastyki polskiej
z rzemiosłem, przemysłem i architekturą
w latach 1944 — 1954
W HłAWNICTWO   kSZTUKAi   WARSZAWA   1955 


     Spis treści: 

Wstęp
I.    U PODSTAW  NOWOCZESNEGO  PRZEMYSŁU ARTYSTYCZNEGO
„Zdemokratyzowana  sztuka brata  się  z  rzemiosłem../1  Wiek XIX  .         .               10
„Triumf sztuki nad maszyną11 — uwagi o artykule J. B. Marchlewskiego pt. „Z wystawy powszechnej. (,,Materiały do studiów i dyskusji z zakresu teorii i historii sztuki, krytyki artystycznej oraz badań nad sztuką11, 1952, nr 1)  .         .      23
Z zagadnień „sztuki  użytkowej11 XX wieku — Programy  i twórczość      .         .      40
II. Z DOŚWIADCZEŃ WYTWÓRCZOŚCI ARTYSTYCZNEJ W DZIESIĘCIOLECIU Polska wytwórczość  artystyczna  w  latach   1945—1951   .
(Przegląd Artystyczny,  1952, nr 2)
Problemy wystawy architektury wnętrza  i  sztuki  dekoracyjnej
fPrzegląd Artystyczny, 1952, nr 3)
Metody pracy zespołowej w polskim przemyśle artystycznym .
tPolsha Sztuka Ludowa,  1952, nr 4 — 5)
Eleonora   Plutyńska     .
(Prxegląd Kulturalny, 1953, nr 29)
Andrzej   Milwicz,   1905—1952       ,         .         .
fPrzegląd  Artystyczny,  1954,  nr 2)
Współpraca plastyków  z przemysłem  ,         .         .         .         .         .         .
(Przegląd Artystyczny.  1954,  nr 1)
O powiązaniu plastyki z życiem gospodarczym i społecznym .
fPrzegląd Kulturalny,   1954,  nr 12)
III. WSPÓŁPRACA PLASTYKI Z ARCHITEKTURĄ Polichromia  i  wnętrza  Rynku   Starego  Miasta      .
fPrzegląd Artystyczny,  1953,  nr 4)
O  właściwą formę współpracy plastyków z  architektami
(Przegląd Artystyczny.  1953, nr 6)
62
73
82
89
98
101
. 114 . 126
2 79
Architektura   monumentalna   i   pejzaż   .
(Przegląd Kulturalny,  1954, nr 100)
O   ludziach  przezornych       .
(Przegląd Kulturalny,  1954,  nr 109)
W  sprawie  jednego  obrazu
Osiągnięcia   polskiej   plastyki   monumentalnej
i Przegląd Artystyczny,  1954,  nr 5 — 6)
Zamiast  podsumowania         .
indeks nazwisk                                           -          -
136
146
Spjs
i ItSt 

 


     Ilustracje:

 


 

SPIS  ILUSTRACJI
1.   M. Szymański — „Syrena11, gobelin           16.
- (fot. C. Olszewskij 2.   S. Skura - talerz metalowy                       17.
(fot. S. Kolowca) 3.   W. Wołkowski -- koszyk wiklinowy         18.
(fot. S. Kolowca)
4.   A. Kenar — „Tracze11, zabawka drew-         19. niana
(fot. S. Kolowca) 5.   A. Kenar — zabawka drewniana              20.
(fot. S. Kolowca) 6.   A. Kenar — zabawka drewniana
(iot. S. Kolowcaj        21. 7.   J.   Kurzątkowski   —   zabawka   drewniana; S. Sikora — puderniczka                22.
flot. S. Kolowcaj 8.   A. Narzymska - lalka                          -    23.
(fot. S. Kolowcaj 9.   A. Narzymska — lalka
(fot. S. Kolowca)        24. 10.   J.   Kurzątkowski   -   zabawka   drewniana
(fot. S. Kolowcaj        25. Jl.   O.  Szlekys — krzesło
flot. B. MalmurowiczJ 12.   C. Knothe - fotel                                       26.
flot. S. Deptuszewski) 13.   Meble Spółdz. arch.  „Arkady11
flot. J. Mierzeckaj        27. i4.   Półki na książki proj. studentów ASP Kraków
flot. S. Kolowca)        28. 15.   S.    Płużański,    H.    Grunwald,    Rohn i J. Zaremski — biżuteria ze srebra
flot. S. Kolowcaj
M.  Celmiński —  broszki  ze  srebra
flot. S. Kolowca) J. Kober — galanteria ze skóry
flot. S. Kolowcaj J. Różyski — naszyjniki drewniane
flot. S. Kolowca)
T. Knoth-Rolland — świecznik kuty w żelazie
flot. S. Kolowcaj
T. Knoth-Rolland i S. Skura — świeczniki i talerz wykuwany
flot. S. Kolowcaj K. Szczepanowska — chusta wełniana
flot. S. Kolowcaj K. Szczepanowska — chusta wełniana
flot. S. Kolowcaj
H. i S. Gałkowscy — „Turniej11, gobelin
flot. S, Kolowcaj
H. i S. Gałkowscy - „Pan Twardow-ski11, gobelin
flot. S. Kolowcaj
H. i S. Gałkowscy — „Połów11, gobelin
flot. S. Kolowcaj
M. Skoczyłaś-Urbanowiczowa — „Na budowie11, gobelin
flot. S. Kolowcaj
A. Fiszerowa — chusta ręcznie malowana
flot. S. Kolowcaj
H. Bukowska — „Warszawa11, tranina żakardowa, fragment, spółdzielnia „ŁAD11
flot. S. Deptuszewskij
175
29. Ceramika, prace studentów ASP Warszawa
(fot. S. Kolowcaj
30. Ceramika, prace studentów ASP Sopot
(fot. S. Kolowcaj
31. A. Sledziewska -- „Bukiety11, tkanina żakardowa, fragment, spółdzielnia ŁAD
(fot. S. Deptuszewski)
32. H. i L. Grześkiewiczowie — żyrandol ręcznie malowany
(fot. inż.  A. Funkiewicz)
33. Wykorzystanie zabytkowego druku ludowego przy produkcji tkanin współczesnych.  Z  prac  IWP.
flot. W. Krzyżanowskaj
34. Wykorzystanie wycinanki kurpiowskiej przy produkcji tkanin współczesnych. Z prac IWP.
flot. S. Kolowcaj
35. Wykorzystanie wycinanki kurpiowskiej przy produkcji tkanin współczesnych. Z prac IWP.
flot. F. Myszkowskij
36. Wykorzystanie malowanki zalipiań-skiej przy produkcji tkanin współczesnych.   Z  prac  IWP.
flot. S. Deptuszewskij
37. Z. Butrymowicz — transpozycja wycinanki kurpiowskiej na współczesną tkaninę ubraniową. Z prac IWP.
flot. M. Chrząszczowa! 38.   Wykorzystanie   wycinanki   opoczyńskiej przy produkcji tkanin współczesnych. Z prac IWP.
flot. S. Kolowcaj
39. A. Buszek — talerz ręcznie malowany. Z prac IWP.
flot. S. Kolowcaj
40. H. Gaczyński — talerz ręcznie malowany. Z prac IWP.
flot. S. Kolowcaj
41. Talerze ręcznie malowane. Zespół malarek z Włocławka pod kierunkiem A   Buszka.  Z prnf  IWP.
42.   Talerze ręcznie malowane. ^Zespół malarek   z   Włocławka   pod   kierunkiem H.  i L. Grześkiewiczów. Z prac IWP. flot. S. Kolowcaj
43.   E. Plutyńska — „Zwierza11, dwuosno-
wowa   tkanina   białostocka,   fragment
flot. S. Kolowca)
44.   E. Plutyńska — „Zwierza11, dwuosno-
wowa  tkanina  białostocka,  fragment.
fłot. S. Kolowca)
45.   E. Plutyńska — dwuosnowowa tkanina białostocka
flot. S. Kolowca)
46.   E. Plutyńska - dwuosnowowa tkanina białostocka
flot. S. Kolowcaj
47.   E.  Plutyńska ~ dwuosnowowa tkanina białostocka
flot. S. Kolowcaj
48.   E. Plutyńska — dwuosnowowa tkanina białostocka
flot. S. Kolowcaj
49.   E. Plutyńska — dwuosnowowa tkanina białostocka
flot. S. Kolowcaj
50.   E. Plutyńska — dwuosnowowa tkanina białostocka, fragment
flot. S. Kolowcaj
51.   A. Milwicz — makata „Dno morskie11 flot. S. Deptuszewskij
52.   A. Milwicz — makata ,,Z gołębiami1 flot. S. Deptuszewskij
53.   A. Milwicz — makata ,,Kwiaty i ptakf flot. S. Deptuszewskij
54.   A. Miłwicz. Druk na. płótnie. Z prac IWP
flot. S. Deptuszewskij
55.   A.    Milwicz    —    druk.    na    płótnie. Z  prac IWP
flot. S. Deptuszewskij 56.   A. Milwicz — makata „Czerwona11
flot. S. Deptuszewskij
57.   A. Milwicz — makata „Drzewo z pta-kami11
fłot. S. Deptuszewskij
58.   A. Milwicz — tkanina obiciowa drukowana
flot. S. DeptuszewskU
7tl
59. H. Jastrzębowska — projekty szkła stołowego. Z prac IWP.
flot. S. Kolowcaj
60. Z. Przybyszewska — model serwisu. Z prac IWP.
(tot. F. MyszkowskiJ
61. Z. Palowa — model serwisu. Z prac IWP.
(fot. F. MyszkowskiJ
62. J. Kotarbińska — model serwisu. Z prac IWP.
(lot. F. MyszkowskiJ
63. J. Czajkowska — tkanina ubraniowa. Z prac IWP.
f„Polifotol W-waJ
64. J. Kurzątkowski —- dzban. Z prac IWP.
(iot. S. Kolowcaj
65. H. Tomaszewski — wazon. Z prac IWP.
(fot. S. Kolowcaj
66. H. Gaczyński — naczynia szklane grawerowane. Z prac IWP.
(fot. S. Kolowcaj
67. H. Gaczyński i W, Manteuffel - naczynia szklane grawerowane. Z prac IWP.
(fot. S. Kolowcaj
68. T. Kasprzycki i Żwinis — meble świetlicowe. Z prac IWP.
(fot. F. MyszkowskiJ
69. F. Kowarski — projekt plafonu dla St. RN w Warszawie
(fot. J. Styczyńskij 70.   J. Sokołowski —- projekt mozaiki
(lot. J. S ty czy ńskij
71. F. Kowarski — projekt Pałacu Kultury  Robotniczej
(iot. J. Styczyńskij 72,   J, Sokołowski — projekt mozaiki
(iot. J. S tyczyńskij
73. J. Sokołowski — panneau na WZO we Wrocławiu
(fot. J. Styczyńskij
74. W. Taranczewski - plafon w auli uniwersytetu w Poznaniu
flot. F. Obiąpalskaj
75.   W.   Taranczewski  —   fragment   polichromii kościoła P. Marii w Poznaniu (iot. L. Perz i F. Maćkowiakj 76.   W.   Taranczewski   —   fragment   polichromii kościoła P. Marii w Poznaniu (iot. L. Perz i F. Maćkowiakj 77.   W.   Taranczewski  —   fragment   polichromii kościoła P. Marii w Poznaniu (iot. L. Perz i F. Maćkowiakj 78.   B. Pniewski -- fragment wnętrza gmachu sejmowego w Warszawie
(iot. A. Funkiewiczj
79. B. Pniewski — fragment wnętrza gmachu   sejmowego   w  Warszawie
(iot. A. Funkiewiczj
80. H. Żuławska — „Lato11, mozaika w podcieniu przy Placu Konstytucji w Warszawie
(Sot. E. Kozłówskaj
81. K. Kozłowska i W. Wdowicki — sgraffito na MDM
flot. E. Kozłowskaj
82.   L. Machowski — „Literatura i teatr11,
zwieńczenie elewacji domu na MDM
(io t. E. Kozłowskaj
83. J. Sokołowski, Z. Kowalska, J. Sempo-liński —- fryz na kamienicy „Pod fortuną11 w Rynku Starego Miasta w  Warszawie
flot. Sempolińskij
84. H. Żuławska — sgraffito na „Kamienicy Kołłątaja11 w Rynku Starego Miasta w Warszawie
(lot. S. Depluszewskij
85.   J, Wnukowa — sgraffito na kamienicy nr 11 przy ul. Długiej w Gdańsku flot. A. F. Rokicki)
86.   J. Wnukowa — sgraffito na kamienicy nr 16 przy ul. Długiej w Gdańsku flot. A. F. Rokickij
87. Widok ulicy Długiej w Gdańsku podczas odbudowy
flot. A. F. Rokickij
88. Ulica Freta w Warszawie; na pierwszym planie fresk B. Urbanowicza, w głębi polichromia H. Żuławskiej
flot. A. Funkiewiczj
177
89. B. Urbanowicz — fragment kompozycji ściennej przy ul. Freta w Warszawie
(fot. M. Kopydłowskij 90.   B. Urbanowicz — fragment kompozycji  ściennej   przy   ul.  Freta  w   Warszawie
(fot. M. Kopydlowskij 91.   B. Urbanowicz — fragment kompozycji  ściennej  przy  ul.   Freta  w   Warszawie
(fot. M. Kopydłowskij 92.   W. Fangor, Z. Ihnatowicz, J. Sołtan, T.  Strynkiewicz — projekt  stadionu „Start11 w Warszawie
(fot. T. Kaźmirskij
93. W. Fangor, Z. Ihnatowicz, J. Sołtan, T. Strynkiewicz - projekt stadionu „Start11 w Warszawie
(iot. J. Langdaj
94. H. i L. Grześkiewiczowie — sgraffito na kamienicy nr 6 w Rynku Starego Miasta w Lublinie
(iot, E. Hartwigj
95. J. Cybis — fresk na kamienicy nr 18 w Rynku Starego Miasta w Lublinie
(fot. E. Harlwigj
96. J. Strzałecki i M. Rostkowska -sgraffito na kamienicy nr 10 w Rynku Starego Miasta w Lublinie
(iot. E. Hartwig)
97. W. Filipiak — fresk na „Bramie Rybnej :I w Lublinie
(iot. E. Hartvzig)
98. W. Majchrzak i D. Truchanowska — sgraffito na „Kamienicy Złotników11 przy ul. Złotej w Lublinie
(fot. E. Hartwigj
99. X, Dunikowski — pomnik na Gór/e św. Anny z amfiteatrem
(foł. S. Kolowca)
100.   X.  Dunikowski — pomnik na  Górze św. Anny
(lot. S. Kołowca)
101.   X. Dunikowski —- fragment pomnika
(fot. S. Kolowca)


Przejdź na górę strony





Strona o mnie

Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)


Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.

jadsbfjbafhebbhabhabk14x03x