Opis książki: "Sztuka myślenia" w zamyśle autorki jest przeznaczona dla osób zainteresowanych nie tylko praktycznym doskonaleniem własnego myślenia, ale również jego głębszymi filozoficznymi aspektami. Lektura książki ma pomóc w zrozumieniu istoty racjonalnego i twórczego myślenia oraz zachęcić Czytelników do podjęcia pracy związanej z poprawianiem jakości własnego myślenia. Należy podkreślić, że w świetle współczesnej i niezwykle dynamicznie się powiększającej wiedzy, uzasadniony jest pogląd, iż myślenie może być rozwijane w każdym wieku.
WSTĘP ROZDZIAŁ I. PROBLEMY JAKO ŹRÓDŁO MYŚLENIA 1.1. Czym są problemy? 1.2. Poznawcze ujęcie problemu 1.3. Rodzaje problemów 1.4. Powiązania problemów 1.5. Od dostrzeżenia problemu do rozwiązania ROZDZIAŁ II. MYŚLENIE RACJONALNE JAKO WZORZEC ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW 2.1. Racjonalne myślenie 2.2. Fundamentalne prawa myślenia 2.3. Jak rozwijać racjonalną postawę wobec wiedzy? ROZDZIAŁ III. BŁĘDY I PRZESZKODY MYŚLENIA 3.1. Błędy w myśleniu - ogólne rozważania 3.2. Błędy epistemologiczne 3.3. Błędy logiczne i niepoprawne wnioskowanie 3.4. Jakiego myślenia powinniśmy unikać? 3.5. Przeszkody myślenia 3.6. Autorytet i błędne myślenie 3.7. Błędy i przeszkody w samopoznaniu ROZDZIAŁ IV. TWÓRCZE MYŚLENIE I TWÓRCZOŚĆ 4.1. Dlaczego twórcze myślenie jest potrzebne? 4.2. Rodzaje twórczego myślenia 4.3. Ograniczenia racjonalnego myślenia w fazie generowania pomysłów 4.4. Twórcze myślenie w różnych teoriach myślenia 4.5. Emocje w twórczym myśleniu 4.6. Myślenie twórcze i nietwórcze 4.7. Twórcze myślenie i twórczość ROZDZIAŁ V. JAK ROZWIJAĆ SWOJE MYŚLENIE 5.1. Uwagi wstępne 5.2. Sztuka stawiania pytań 5.3. Twórcze myślenie wymaga czasu 5.4. Sztuka koncentracji 5.5. Zapisywanie myśli 5.6. Rozwijanie zainteresowań poznawczych i estetycznych 5.7. Kontakt z literaturą 5.8. Rozwój myślenia i myślenie o sobie 5.9. Nie zastępować myślenia ocenami 5.10. Postawa sceptyczna a rozwój myślenia 5.11. Życie w stanie niejasności 5.12. Metoda odwracania 5.13. Zasada otwartości 5.14. Poszukiwanie różnych możliwości 5.15. Inny punkt widzenia 5.16. Myślenie o konsekwencjach 5.17. Jak rozwijać intuicyjne myślenie? 5.18. Jak świadomie wykorzystywać przypadek? 5.19. Jak rozwijać wyobraźnię? 5.20. Uwagi końcowe ROZDZIAŁ VI. JAK RACJONALNIE DYSKUTOWAĆ? 6.1. Czym jest dyskusja? 6.2. Przedmiot dyskusji - o czym dyskutujemy? 6.3. Podejścia do dyskusji 6.4. Jakie jest nasze stanowisko? 6.5. Jakie stanowisko mają inni? 6.6. Twórczy charakter dyskusji 6.7. Dyskusja i samopoznanie 6.8. Czego wymaga racjonalna dyskusja? 6.9. Czego w rzetelnej dyskusji należy unikać? 6.10. Podstawowe chwyty erystyczne SŁOWNICZEK ZALECANA LITERATURA
|