Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SZTUKA GOTYKU PALLOTINUM 1950 ŚWIECHOWSKI UNIKAT

28-05-2014, 20:28
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Najwyzsza cena licytacji: zł      Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4253611132
Miejscowość Kraków
Licytowało: 1    Wyświetleń: 7   
Koniec: 28-05-2014 20:10:22
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI - SZTUKA GOTYKU

AUTOR -
Z. ŚWIECHOWSKI

WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - PALLOTINUM, POZNAŃ 1950
WYDANIE - 1
NAKŁAD - 10000 EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
DOBRY MINUS(NIERÓWNE BRZEGI KART, LUŹNE BLOKI KART, CZĘŚCIOWO ODKLEJONE OD OKŁADKI) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNA, MIĘKKA

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - 163
WYMIARY - 16 x 11,5 x 0,9 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,133 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
ZAWIERA DUŻO ILUSTRACJI - 80

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

„SZTUKĘ GOTYKU" poprzędza „SZTUKA ROMAŃSKA" w opracowa-1 niu tego samego autora. I Jest do nabycia we wszy-1 stkich księgarniach. CzyH ją znasz? Znajdziesz w I niej w sposób Jasny li orzystępny podane ogólne I zasady budownictwa, wy-1 tłumaczenie pojęcia styki I romańskiego w archltek-1 turze i rzeźbie, jego Unie I rozwojową w poszczegói - H nych krajach, z uwzględ- H nieniem zabytków sztuki I romańskiej w Polsce. Niewielkie te, lecz praw- I dziwie cenne książeczki I stanowią ważne i niemal I zupełnie u nas dotąd nie-1 znane pozycje wydawnl- H cze. Wprowadzają czytet-1 nika w zagadnienie pięk-1 na, sztuki i stylów, pozwą- H lają z większym zrozri- I mieniem spoglądać ni I otaczające go zabytki ' i I dzieła sztuki i bliżej ob- I cować z nimi. Całość uje.-1 ta stylem jasnym, pro- H stym, dla wszystkich zró-1 zumiałym, opatrzona na I końcu słowniczkiem wy- H razów technicznych oraz I nader bogatym, starannie I dobranym materiałem ilu- I stracyjnym.




TRESC

Wstęp..........
Architektura gotyku...... llI
W ojczyźnie katedry gotyckiej . . 17
Pośród murów obronnych ... 2S
Architektura Wysp Brytyjsk:ch . - 28
Niemcy gotyckie...... 32
Gotyk we Włoszech ..... 31
Hiszpański gotyk...... 36
Architektura gotycka w Niderlandach,
Szwecji, Norwegii i na Cyprze . . 33
Kraje słowiańskie. — Czechy 4ft
Polska......... 41
Rzeźba gotycka ....... 48
Rzeźba francuska...... 50
Niemecka rzeźba gotycka .... 53
Rzeźba hiszpańska ..... 55
Rzeźba angielska...... 55
Rzeźba włoska....... 56
Rzeźba krajów słowiańskich. — Czechy 57
Polska......., . 5&
Malarstwo......... 61
Słowniczek wyrazów technicznych . . 71



ILUSTRACJE

1. Saint - Denis, kościół b. opactwa. Chór.
a. Paryż, kaledra Notre - Damę. Fasada zachodnia.
3. Chartres, katedra. System ścian w nawie głównej.
4. Chartres, katedra. Portale północnego ramienia transeptu.
5. Amiens, katedra. Nawa główna.
fi. Amiens, katedra. Fasada zachodnia.
7. Amiens, katedia. Chór.
8. Reims, katedra. Łuki odporowe przy południowej wieży zachodniej i nawach.
9. Reims, katedra. Fasada zachodnia.
10. Paryż, Sainte - ChapeMe. Wnętrze.
11. Beauvais, katedra. Strona południowa chóru.
12. Albi. katedra i obwarowania. 11. Avignon. Paląc Papieży.
14. Carcassnnne, mury obronne.
15. Canterbury, katedra. Widok od południo-za-chodu.
16. Exeter, katedra. Nawa główna. ]?. Wells, katedra. Kapitularz.
18. Peterborough, katedra. Fasada zachodnia.
19. Londyn. Opactwo Westminster. Wnętrze chóru.
20. Cambridge, kaplica w King's College.
21. Marburg, kościół Sw. Elżbiety. Widok od półno-co - zachodu.
22 Altenberg (k. Kolonii), kościół Cystersów. Nawa główna.
23. Lubeka, kościół Panny Marii. Widok od południa.
24. Ulm. katedra.
25. Norymberga, kościół Sw. Sebalda. Wnętrze chóru wschodniego.
26. Plrna, kościół N. M. Panny. Wnętrze.
27. Slena, katedra. Fragment wnętrza (skrzyżowanie^ 2(5. Florencja, katedra. Nawa główna.
29. Florencja, katedra z dzwonnicą.
30. Bolonia, katedra San Petronio. Nawa główna.
31. Mediolan, katedra. Widok cd strony chóru.
32 Saragossa, katedra. Wnętrze.
33 Batalha (Portugalia), krużganek klarztoru.
34 Bruksela, katedra Sw. Guduli. Fasada zachodnia.
35. Praga, katedra Sw. Wiia. Fragment wnętrza.
36. Trzebnica, kaplica Sw. Jadwigi przy kościele klasztornym.
37. Gniezno, katedra. Południowa nawa boczna.
35 Kraków, Kościół Mariacki. Chór.
39 Kraków, Kościół Mariacki. Fragment wnętrza chóru i krucyfiks (szkoła Wita Stosza).
40. Kraków, kościół Sw. Katarzyny od południowa chodu.
41. Gdańsk, kościół N. M. Panny. Strona północna. 42 Stargard, kościćł N. M. Panny. Wnętrze chóru. 4.!. Poznań, kościół Panny Marii. Widok od południo-
zachodu.
44 Toruń, ratusz. Dziedz:n;ec wewnętrzny.
4F. Wrocław, ratusz. Fragment elewacji z wykuszem
iL. Kraków, Biblioteka Jagiellońska. Dziedziniec wewnętrzny.
47. Amiens, katedra. Gzyms dachowy i rzygulce.
4&. Reims, katedra. Figury portalu zachodniego.
40. Amiens, katedra. Madonna w portalu południowym.
50. Amions, katedra. Chrystus w portalu zachodnim.
51. Paryż, Louvre. Koronacja Marii. Grupa z kości słoniowej polichromowanej.
5:'-. Dijon, Kartuzja. Klaus Sluter: Studnia Mojżesza 58. Magdeburg, katedra. „Panny głupie" na odrzwiach
porta lewych. 5^. Bamberg, katedra. Nagrobek biskupa Fryderyka
von Hohenlohe. 55. Kobui-g, twierdza. Pięta.
5fi. Michael Pacher: Koronacja Matki Boskiej. Fragment Ołtarza w St. Wolfgang.
57 Erazm Grasser: Tancerz moryski. Monachium. Muzeum Historyczne.
53. Giovanni Pisano: Madonna z katedry w Prato.
59. Warsztat Piotra Farlera: Popiersie Anny Świdnickiej w katedrze praskiej.
60. Praga, Sw. Jerzy na Hradczynie.
Sl. Kraków, katedra. Grobowiec Kazimierza Wiel kiego. Fragment postaci króla.
62- Wit StOsz: Zaśnięcie N. Marii Panny. Fragment wielkiego ołtarza w Kościele Mariackim w Krakowie.
63. Toruń, Piękna Madanna z kościoła Sw. Jana.
64. Szamotuły, fara. Fragment krucyfiksu.
65. Giotto di Bondone: „Sw. Joachim u pasterzy", scena z cyklu fresków. Padwa, kaplica Santa Maria delTArena.
66. Giotto di Bondone: „Noli me tangere", sceni z cyklu fresków. Padwa, kaplica Santa Maria dell'Arena.
67. Slmone Martini i Llppo Memmi: „Zwiastowanie". Część środkowa ołtarza. Florencja, Ufficje.
6B. Chantilly, Musee Conde. Miniatura z „Tres ri~ ches Heures du Duc de Berry": Miesiąc maj.
69. Jan van Eyck: Madonna kanonika van der Paele. Brugia, Galeria Miejska.
70. Jan van Eyck: Zaślubiny Arnolfinich. Lucca, galeria.
71. Pięta z Avignonu. Paryż, Louvre.
72. Konrad Witz: Połów Piotrowy. Genewa, Muzeum.
73. Obraz wotywny arcybiskupa Oczko z Właszima. Fragment: Cesarz Karol IV.
74. Mistrz z Trzeboni: Złożenie do grobu. Fragmen;. 75 Madonna z Wrocławia.
76. Lublin, kościół Sw. Trójcy. Fragment polichromii: „Ofiarowanie Dzieciątka".
77. „Adoracja Dzieciątka". Kwatera poliptyku z Ptaszkowej. Tarnów, Muzeum Diecezjalne.
78. Toruń, kościół Sw. Jakuba. Fragment polichromii sklepienia.
79. Olkusz, kościół famy. Fragment tryptyku: „Rzeź niewiniątek".
80. „Chrystus w studni", obraz ze Zbyli towskiej Góry. Tarnów, Muzeum Diecezjalne.
Uwaga dla czytelnika: Liczby pośród tekstu ujęte w nawiasy odsyłają do Ilustracji, których liczba porządkowa umieszczona jest u dołu, po stronie wewnętrznej.




WSTĘP

ojccie gotyku, stylu gotyckiego stworzył Vasari, włoski teoretyk sztuki wieku XVI. Pojęciem tym objął on twórczość plastyczną okresu poprzedzającego renesans. „Gotycki" w-ustach Vasariego oznacza tyle co barbarzyński — grubiańAi, przypominając swym brzmieniem hordy germańskich barbarzyńców Golów. W istocie plemię Golów nie miało nic wspólnego ze szlukn gotycką dla tej prostej przyczyny, że zaginęło sześć wieków przed jej powstaniem.
Okrzyk „Dieu le wtti" — „Bóg tak chce", rzucony przez św. Bernarda w roku 1146 do tłumu palników zgromadzonych na polach pod Vćzclay, olwiera nowe czasy, rozpoczyna erę wojen krzyżowych. Ten punkt przelo-
mowy historii średniowiecza zbiega się z budową pierwszych katedr gotyckich. Istnieję głębokie związki pomiędzy oboma zjawiskami. Ta sama żarliwość religijna, która w od-etępach lat kilkudziesięciu pcha coraz to nowe rzesze ludzkie na wschód, do Ziemi Świętej, jest także motorem dźwigającym filary i łuki świątyń gotyckich. Klimat duchowy budowy katedry dają poznać najlepiej relacje naocznych świadków. Oto jedna z nich, nakreślona przez Roberta z Mont-Saint-Micheł w r. 1144: „W tym roku widziano po raz pierwszy w Chartres wiernych, jak się wprzęgają w taczki napełnione kamieniami, drzewem, zbożem i wszystkim innym, czego było potrzeba do robót przy katedrze. Jakby dzięki jakiejś sile czarodziejskiej rosły jej wieże. Tak działo się nie tylko tu, ale prawie wszędzie we Francji, w Normandii i gdzie indziej. Wszędzie ludzie się korzyli, wszędzie czynili po- ' kute, wszędzie wybaczali swym nieprzyjaciołom. Widziano mężczyzn i kobiety, jak poprzez trzęsawiska ciągnęli ciężary śpiewa-
jąc i chwaląc cuda, które Bóg czyni na ich
oczach."
Miraż Królestwa Jerozolimskiego okazał się krótkotrwały. Jednak w ogniu walk prowadzonych przez kilka największych narodów Europy wytworzyła się świadomość spójni ideowej, łączącej mimo różnic językowych i rasowych zachód Europy. Wielość kultur doby romańskiej ustępuje miejsca bardziej uniwersalistycznej kullurze gotyckiej. Serce Europy bije we Francji. Tu powstaje największy ośrodek średniowiecznej myśli filozoficznej — Uniwersytet Paryski. Tu między Vezelay a Clermont narasta lawina pierwszej wyprawy krzyżowej, tu wreszcie znajduje się kolebka nowego stylu. którego architektura jako „opus francige-num" — budownictwo Franków dociera śladami krzyżowców aż do Azji Mniejszej. Po kontynencie krzewi je zakon Cystersów, związany silnie ze swą burgundzką macierzą, a od wieku XIII Franciszkanie i Dominikanie. Na Wyspy Brytyjskie oraz Sycylię zanosi formy gotyku niespokojny wędrowny szczep Normanów.
W ciągu wieku XII formy gotyckie zapu-ezczaja głęboko korzenie we Francji i Anglii. W XIII wieku przenika ją ilo silniej obstających przy romanizniie Niemiec, Włoch i Hiszpanii. Po okresie poszukiwań konstrukcyjnych, jakim jest wiek XII, którego budowle tkwią jeszcze niekiedy w romańskiej organizacji przestrzeni, następuje klasyczne stadium stylu gotyckiego. Swój najpełniejszy wyraz znajduje ono w architekturze Francji północnej i jej plastyce monumentalnej. Spokój, zgranie wszystkich elementów, doskonała równowaga — znamionują wielkie katedry tego czasu. Sa to plastyczne odpowiedniki teologicznych sum i encyklopedii. Forma monumentalna, architektoniczna panuje też we wszelkich innych odgałęzieniach sztuk wzrokowych, w miniaturze i tkaninie, w pracach złotniczych.
Wiek XIV porządkuje, systematyzuje. Zdobycze okresu klasycznego zostają ujęte W szereg sformułowań o doktrynalnym po^ emaku. Wiek XV, owa „jesień średniowiecza", wybucha ostatnim stylem gotyku, sty-
lem „płomienistym". Maswerki okienne, dekoracje ornamentalne przybierają dynamiczny, falisty kształt języków rozchwianego ognia. Celem nie jest już harmonia duchowa i materialna, lecz malovniczoLć efektu świetlnego i siła wyrazu za wszelką cenę. Stulecie krwawych wojen, zamieszek socjalnych, tumultów religijnych waha się między chorobliwym, mistycznym enluzjpzmcm a jrgo sceptycznym, ateistycznym biegunem. Właściwości narodowe powodują rozkwit twórczości w krajach o domieszce krwi germańskiej, tzn. w Anglii, Niemczech, Niderlandach i Burgundii. We Włoszech tymcza-Bi-m mistrzowie Qunttrocenta (XV wieku) znajdują zasady nowego pi.;kna, zasady, które w XVI w. odbędą pochód triumfalny po całej Europie.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.