Opis książki: Opanuj sztukę pracy z kamerą i prawdziwe filmowe rzemiosło!
- Poznaj zasady operowania kamerą, kreowania sceny, doboru perspektywy i ogniskowej
- Naucz się pracować z aktorami, aranżować zbliżenia i dbać o dobre udźwiękowienie
- Zobacz, jak konfigurować sprzęt, stosować filtry i edytować gotowy obraz
Wszyscy z zachwytem oglądamy kolejne nowinki techniczne w branży wideo - coraz większa, imponująca rozdzielczość, jeszcze szersza, wierna paleta barw, funkcje filmowania w podczerwieni, optyczna stabilizacja obrazu... a to wszystko w coraz mniejszej, kompaktowej i lekkiej formie. Ta wciąż galopująca cyfrowa rewolucja, powszechność i coraz niższe ceny sprzętu sprawiły, że świat profesjonalnej fotografii oraz filmu przestał być hermetyczną dziedziną i znalazł się w zasięgu możliwości wielu pasjonatów, dotąd tylko marzących o pracy z kamerą. Dawniej każdy, kto chciał zostać dobrym filmowcem, musiał opanować pięć kluczowych aspektów warsztatu: kąty widzenia, ciągłość akcji, montaż, zbliżenia i kompozycję. Wiedz jednak, że także i dziś nie wystarczy tylko dobry sprzęt - nadal liczą się głównie Twój talent, wiedza i umiejętności!
A zatem możesz wybrać drogę prostą i sięgnąć po zwykły podręcznik, uczący jedynie obsługi sprzętu i aplikacji do montażu wideo, albo po ambitniejszą pozycję, taką jak ta, którą trzymasz w rękach. Warto zatopić się w lekturze tego podręcznika; z nim nauczysz się prawdziwego kunsztu filmowego i kultury pracy z kamerą. Znajdziesz tu zarówno informacje na temat pracy w rozdzielczości HD, podstaw kompresji czy przestrzeni barw, jak i wiedzę niezbędną w filmowym fachu. Zgłębisz arkana sztuki operowania kamerą, zasady budowania kadru z uwzględnieniem poziomu oczu i geometrii obiektów, nauczysz się dobierać właściwą ogniskową i stosować filtry. Poczytasz o kreowaniu sceny, filmowaniu ludzi, aranżacji zbliżeń czy udźwiękowieniu filmu. Na każdej stronie tego podręcznika znajdziesz solidną dawkę inspiracji i popartej wielkim doświadczeniem wiedzy autora. Dzięki temu opanujesz nie tylko wszystkie niezbędne umiejętności techniczne, ale także nauczysz się kreować za pomocą kamery fascynujące opowieści!
W książce znajdziesz między innymi:
- setki kolorowych zdjęć i rysunków, ilustrujących przykłady i informacje
- praktyczne wskazówki doświadczonego filmowca, Barry'ego Bravermana, który dzieli się z czytelnikami tajnikami rzemiosła i emocjonalnymi aspektami tworzenia fascynujących, filmowych opowieści przy użyciu nowoczesnych kamer HD
- wciągającą eksplorację możliwości kreowania sceny i nastroju za pośrednictwem odpowiednio dobranej perspektywy, ogniskowej, aranżacji zbliżeń, głębi ostrości oraz sprzętu takiego, jak obiektywy kinematograficzne i adaptery
- rozważania dotyczące udoskonalania warsztatu filmowego poprzez umiejętną konfigurację kamery, zastosowanie filtrów i oprogramowania umożliwiającego redukcję szumów, zmianę kontrastu czy poziomu szczegółowości obrazu
Opanuj zagadnienia techniczne i artystyczne - posiądź niezbędne umiejętności profesjonalnego filmowca!
- Podziękowania (11)
- Materiały online do książki "Sztuka filmowania. Sekrety warsztatu operatora" (12)
Rozdział 1. Okiem filmowca (13)
- Historia, historia i jeszcze raz historia (16)
- Właściwy dobór narzędzi (16)
- W pogoni za tęczą (18)
- Wszechstronność to podstawa (19)
- Nauka samodyscypliny (22)
- Dziś każdy może filmować... (24)
- ...lecz nadal nie opłaca się być kiepskim filmowcem! (25)
- Wszystko jest w Twoich rękach (26)
Rozdział 2. O filmach i filmowcach (27)
- Pierwsza krew (27)
- Czasy się zmieniły, a z nimi budżety (27)
- Jak opowiedzieć zajmującą historię? (29)
- Nie wahaj się przekroczyć 108%! (30)
- Popatrz na świat przez ramkę (31)
- Wykluczaj, pomijaj, odrzucaj (32)
- Prawdziwa historia rozgrywa się w tle (33)
- Komu kratownicę? (34)
- Reguła trójpodziału (35)
- Złoty prostokąt (37)
- Auć, to boli! (37)
- Teoria w praktyce (39)
- Nie popaść w grzech przesady (40)
- Zbliżenia są esencją historii! (42)
- Zbliżenie? Nacieraj pod kątem! (43)
- Kiedy dobrze z oczu patrzy (44)
- Kwestia perspektywy (44)
- Wszyscy jesteśmy oszustami (46)
- Męcz się. Na zdrowie! (47)
- Ukryj, zamaskuj, zakamufluj... (49)
- Byle nie popaść w przesadę (50)
- Znaj ramy swojego gatunku - widzowie nie mogą mieć wątpliwości! (51)
- Jak wyobrażasz sobie plakat filmu? (52)
- Slogan filmu jest bardzo istotny (52)
- Uwzględniaj ograniczenia (52)
- Różne przyczyny sukcesu (53)
- Indywidualne zalety (54)
- Ograniczenia techniczne (55)
- Uwzględniaj dynamikę tonalną kamery (55)
- W złotą godzinę (55)
- Dbaj o proporcje (57)
- Filmuję, więc jestem (58)
- Ściąganie wzbronione! (59)
- Przerośnięte ego i inne trudne osobowości (59)
Rozdział 3. W warsztacie filmowca (61)
- Kiedy względy techniczne mają głos (62)
- Techniczna natura świata (62)
- Osobisty procesor obrazu (63)
- Zróbmy analogowe doświadczenie (63)
- Doskonalenie cyfrowych nagrań (64)
- Szczypta wiedzy (65)
- Nadpróbkowanie - o co w tym chodzi? (67)
- Przekłamania barw w zakresie cieni (68)
- Dlaczego kompresja jest niezbędna? (69)
- Względy praktyczne (70)
- Nadmiarowość, nadmiarowość... (71)
- Czy rzeczywiście nieistotne? (72)
- Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal (73)
- Kompresja międzyklatkowa i wewnątrzklatkowa (73)
- Przetwornik i Ty (75)
- Siatka pikseli (76)
- Sztuczka z przesunięciem geometrycznym (77)
- CCD czy CMOS, analogowo czy cyfrowo? (79)
- Rozmiar się liczy. Do pewnego stopnia (81)
- Podstępna rozdzielczość (83)
Rozdział 4. Świat w rozdzielczości HD (85)
- Osiołkowi w żłoby dano? (85)
- Od zapisu do obrazu (87)
- Bitwa na klatki (88)
- Wybór liczby klatek (92)
- Co jest grane z płynnością filmu, czyli dlaczego 24p to nie zawsze 24p? (93)
- Różne warianty 24p (95)
- Zdecydowałeś się na 24p... (96)
- Dla tych, co nadal kochają SD (99)
- Uwaga, maruderzy! (100)
- Od HD do SD (101)
Rozdział 5. Kręć i rządź (103)
- Pełna automatyka. Komu to potrzebne? (104)
- Do diaska z automatyczną ekspozycją! (105)
- Chinka (108)
- Jazda na fali (109)
- Migam się... od myślenia (110)
- Synchronizacja migawki (110)
- Liczba klatek a stylistyka filmu (111)
- Sam zajmij się ostrością. To ważne! (113)
- Inżynierowie nie muszą być artystami (113)
- Ustawienie ostrości w rozdzielczości HD może być trudne! (114)
- Białe nie zawsze jest białe (116)
- Czy warto korzystać z gotowych ustawień balansu bieli? (117)
- Ręczne ustawianie balansu bieli (118)
- Balans czerni (118)
- Automatyczny balans bieli? (119)
- Predefiniowane ustawienia balansu bieli (120)
- Czym jest zatem biel? (122)
- Korekcja kolorów (123)
- Opanować zamieszanie w wizjerze (124)
- Kłopoty z kodowaniem czasu (125)
- Zliczanie ciągłe (129)
- Nietypowe sytuacje (129)
- Optyczna stabilizacja obrazu (131)
- Monitorowanie pracy (131)
- Walka na plansz(e/y) (133)
- Niedoskonały kineskop (134)
- Ograniczony zakres barw (134)
Rozdział 6. Poprawianie wyglądu opowieści (137)
- Pierwsze kroki do zmiany stylistyki obrazu (138)
- Cała gamma możliwości (141)
- Soczyste cienie, ale bez przesady (143)
- Obserwuj światła (143)
- Automatyczne "kolano" (144)
- Matryce kolorów (146)
- Kontrola nasycenia (147)
- Dobra czerń to podstawa (148)
- Wzmocnienie oznacza... szumienie (149)
- Tylko mi tutaj nie szum, dobrze? (150)
- Filtrowanie obrazu (152)
- Trochę optyki (152)
- Filtr to ostatnia deska ratunku (153)
- Z filtrem czy bez? (156)
- Wiedz, co chcesz osiągnąć (157)
- Unikaj małych przysłon (157)
- Polaryzator (158)
- Niebo pod kontrolą (160)
- Czy można je łączyć? (162)
- Kłopoty z kontrastem (163)
- Test czułości (164)
- Sztuka zmiękczania (164)
- Projektowanie idealnego filtra (165)
- Ocieplenie, czyli coś na rozgrzewkę (167)
- We mgle (167)
- Improwizacja a la Christian Dior (169)
- Kosmetyka w postprodukcji (169)
- Zrób to sam (171)
- Filmowcy, bądźcie odpowiedzialni! (174)
Rozdział 7. Z prądem (175)
- Dawno, dawno temu (175)
- To nie jest świat dla starych specjalistów? (177)
- Kamery podążają za zmianami (178)
- W świecie plików (180)
- Nagrywanie na nośniki optyczne (182)
- Nagrywanie na dysku twardym (183)
- Mniej powodów do obaw (185)
- Nadejście SSD (186)
- Interesy z interfejsem (186)
- DEVICE czy HOST? (188)
- Praca pracy nierówna (189)
- Standard MXF - krok w przyszłość? (189)
- Piękno metadanych (191)
- Podgląd wideo na iPhone'a (192)
- Wyzwanie: archiwizowanie! (194)
Rozdział 8. Okno na świat (197)
- Kontrola nad kadrem (198)
- Ostrożnie, aktor! (199)
- Cała gama możliwości (201)
- Długość ma znaczenie (202)
- Naucz się wątpić w reklamę (202)
- Powiększenie optyczne a cyfrowe (203)
- Wszerz i wzdłuż (204)
- Optyka dużego ryzyka (206)
- Dlaczego tani obiektyw można poznać na pierwszy rzut oka? (207)
- Dlaczego kamkordery z niewymienną optyką mogą dawać lepszy obraz? (209)
- Kompensacja aberracji chromatycznej (210)
- Jak się pogodzić z przeciętnej klasy obiektywem? (210)
- Ocena możliwości obiektywu (211)
- Ostrość - tylko tam, gdzie to konieczne (214)
- Wspomaganie ustawiania ostrości (215)
- Osłony przeciwsłoneczne (217)
- Nakładana czy na szynach? (218)
- Wystaw francuza (218)
- Obiektywy kinematograficzne (219)
- Zbyt duża głębia ostrości (220)
- Oswajanie bestii z głębi (ostrości) (220)
Rozdział 9. Historia jaśnie oświecona (225)
- Mniej znaczy lepiej (226)
- Filmowiec żadnej pracy się nie boi: oświetla, edytuje, myje okna, produkuje... (227)
- Oświetlenie metalohalogenkowe - drogie, ale warte swej ceny (229)
- Oświetlenie fluorescencyjne, czyli zielona zaraza (230)
- Duży kaliber (233)
- Ceniona miękkość (233)
- Dobór miękkiego światła (234)
- Uniknąć powodzi (235)
- Rodzaje filtrów foliowych (236)
- Żele (238)
- Standardowa aranżacja oświetlenia (239)
- Centralne oświetlenie z przodu (240)
- Pamiętaj o doświetleniu (240)
- Sposoby doświetlania (241)
- Podział oświetlenia na plany (242)
- Oświetlenie na potrzeby kluczowania (243)
- Dlaczego zielony? (245)
- Statyw w dłoń! (246)
- Kotary i zastawki (247)
- Szablony małe i duże (247)
- Strumienic blask (249)
- W kleszczach (250)
- Taśma wiecznie żywa! (251)
- Kuferek rozmaitości (252)
- Doświetlenie (253)
- Szczypta rzemiosła, szczypta pomysłowości (254)
Rozdział 10. Historia z dźwiękiem (257)
- Dźwięk - garść porad dla filmowca (257)
- Złe połączenie = zły dźwięk (258)
- Warto trzymać balans (260)
- Profesjonalny miks (260)
- Czy redundantny system nadal jest niezbędny? (262)
- Automatyczna regulacja natężenia dźwięku (263)
- Na litość mikrofonu! (Nie ma co liczyć) (264)
- Wybór sprzętu (265)
- Bezprzewodowo (266)
- Jesteś otoczony! (268)
Rozdział 11. Solidna podstawa opowieści (269)
- Miej głowicę na karku (271)
- Ale ładne nogi! (274)
- Inne rodzaje podpór (276)
- Filmowanie z ręki (278)
- Więcej czadu! (280)
- Filmowanie w ekstremalnych warunkach pogodowych (282)
- Technika używania języka (286)
- Posłowie (289)
- Skorowidz (295)
|