Autorzy studiów - z Polski, Niemiec, Czech, Włoch, Chin i Tajwanu - prezentują wyniki badań nad różnymi aspektami: od problemów klasycznego malarstwa i rzeźby, poprzez modernizację i westernizację XX w., aż po sztukę współczesną i jej polityczne konteksty oraz zagadnienia teatru i filmu. Część artykułów poświęcono kulturowym kontaktom chińsko-europejskim i inspiracjom artystycznym, w tym europejskiemu i polskiemu kolekcjonerstwu sztuki chińskiej, wpływom zachodnim na architekturę Chin czy działalności artystycznej jezuitów na dworze pekińskim.
Spis treści:
Joanna Wasilewska, Wstęp
Jerzy Malinowski, O badaniach sztuki chińskiej w Polsce
CZĘŚĆ I
CHINY I EUROPA - KONTAKTY ARTYSTYCZNE I WZAJEMNE INSPIRACJE
Lucie Olivova, Ignaz Sichelbarth, Jesuit Painter at the Court of Qianlong
Danuta N. Zasławska, Sztuka chińska w zbiorach Jana III Sobieskiego w Wilanowie
Łukasz M. Sadowski, Architektura koncesji zachodnich w Szanghaju w latach 1[zasłonięte]860-19
Edward Kajdański, Wschód i Zachód w moim Harbinie
Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Chińska technika flambe i jej wpływ na ceramikę europejską przełomu XIX i XX w.
Joanna Wasilewska, Aleksander Kobzdej w Chinach - spojrzenie polskiego artysty w latach pięćdziesiątych XX w.
CZĘŚĆ II
SZTUKA CHIN DAWNIEJ I DZIŚ
Yan Geng, Archaism Emulation. A case Study of Dong Qichang's Landscape Painting in the Eighth Month of 1622
Massimo Carrante, Double Face of Modernity. Calligraphy of Kang Youwei ([zasłonięte]185-19) and his Political Life
Su-hsing Lin, Chahua and tonghua: the Illustrated Books and "Zeitgeist" in the Republican China
Juliane Noth, Evoking the Sublime: Shi Lu's Huashan of 1971 and it Uses of Fan Kuan Styles
Anna Pawlak, Od widoku do wizji: malarstwo Chena Qikuana
Monika Szmyt, Między współczesną sztuką chińską a jej recepcją w Europie
Magdalena Furmanik-Kowalska, Artystki chińskie o sobie i swojej kulturze
CZĘŚĆ III
TEATR, FILM, RUCH
Zbigniew Osiński, Jerzy Grotowski w Chinach (lato 1962 r.) i znaczenie tego pobytu
Lidia Kuchtówna, Impresje Karola Frycza o sztuce i teatrze chińskim
Stefania Skowron-Markowska, Korzenie szamańskie wybranych rekwizytów w teatrze chińskim
Agnieszka Mikrut-Żaczkiewicz, Miedzy Piątą i Szóstą Generacją filmowców chińskich - ewolucja poetyki i tematyki we współczesnym kinie chińskim
Wiesna Mond-Kozłowska, Od metafizyki do kinetyki: kung-fu jako przykład modlitwy w działaniu
CZĘŚĆ IV
CHIŃSKA SZTUKA I RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE W ZBIORACH POLSKICH
Weronika Liszewska, Katarzyna Gajewska-Brodowska, Techniki montażu chińskich zwojów pionowych z punktu widzenia konserwatora
Maria Cybulska, Ewa Mianowska-Orlińska, Analiza i wirtualna rekonstrukcja XII-wiecznej stuły z Kruszwicy - import chiński
Bogna Łakomska, Dwie rzeźby Guanyin z Muzeum Okręgowego w Toruniu
Małgorzata Martini, Wachlarze chińskie w zbiorach z Muzeum Narodowego w Krakowie
Katarzyna Zapolska, Haftowana makata z przedstawieniem pagody z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie
Anna Feliks, Taborety ceramiczne w zbiorach polskich. Zarys historii i mody mebli oranżeryjnych, ogrodowych i dekoracyjnych
Izabela Kopania, Osobliwe i wytworne. Rzeczy "chińskie" w wyposażeniu pałaców elit w Rzeczypospolitej drugiej połowy XVIII w. - konteksty
Aleksandra J. Kasprzak, Stanisław Stefan Mieleszkiewicz, "Chińska robota" w inwentarzach pałacu w Białej Podlaskiej i zamku w Nieświeżu z 1764 r.
Spis ilustracji
|