Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Sztuka bycia człowiekiem Wychowanie a poszukiwani

28-02-2012, 14:08
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 36.60 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029713262
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 7   
Koniec: 30-01-2012 09:48:51

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2011
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 334
Format: 16,5 x 23,5 cm
Rok wydania: 2011
Oprawa: miękka, klejona



Sztuka bycia człowiekiem Wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia Artykuły, eseje, wspomnienia, notatki, szkice

Bronisława Dymara, Bogusława Cholewa-Gałuszka, Ewa Kochanowska

Polecana książka jest dziełem wieńczącym serię książek Nauczyciele – Nauczycielom, poświęconą propagowaniu idei pedagogiki współbycia, nakierowanej na twórczy, podmiotowy rozwój dziecka, potrafiącego nie tylko zgodnie koegzystować w świecie, ale także kreatywnie ów świat wespół z Innymi przekształcać. Stanowi syntezę głównych wątków serii, koncentrujących się na dziecku jako człowieku, którym staje się ono od pierwszych chwil życia. Nie ma ważniejszego celu edukacyjnego ponad ten, jakim jest rozwijanie Osoby. W tym wymiarze książka mieści się w kręgu współczesnej literatury pedagogicznej o nachyleniu antropologicznym i aksjologicznym.

Jest to opracowanie ze wszech miar nowatorskie. Wpisuje się w nurt książek otwartych (still writing book), co jest zabiegiem celowym i, jak się wydaje, jedynym słusznym w przypadku dzieł dotykających podstaw ludzkiej egzystencji. Trudno bowiem o człowieku i poszukiwaniu człowieczeństwa pisać w sposób jednoznaczny i zamknięty […] Należy podkreślić, że zarówno pierwsza, jak i druga część książki tworzą spójną całość, której udało się nadać spiralną strukturę. To kolejne nowatorstwo […] wokół osi spirali, którą tworzą człowiek i dobro, udało się stworzyć spiralę zagadnień wzajemnie się przenikających i stanowiących „spiralne rusztowanie”, po którym wspina się nauczyciel, kształtując człowieka w człowieku. To całościowe i strukturalne podejście do tematu powoduje, że książkę (pomimo że jest zbiorem wypowiedzi wielu autorów) można traktować jako dzieło autorskie, w którym twórcy (tutaj współautorki), trafnie łącząc i komentując (na przykład we wprowadzeniach) przytaczane teksty, konsekwentnie udzielają odpowiedzi na główne pytanie: Jak ukształtować dziecko i ocalić człowieka w człowieku? […] mamy do czynienia z żywą, inspirującą, aktywizującą odbiorcę książką, zmuszającą go niejako do samookreślenia i autorefleksji.


Spis treści:

Wstęp

Introduction

Pismo Ojca Świętego Jana Pawła II z dnia 6 grudnia 2002 roku.

Podziękowanie za książki serii Nauczyciele – Nauczycielom

Pismo Ojca Świętego Jana Pawła II z dnia 17 czerwca 2004 roku.

Podziękowanie za nowe tomy serii Nauczyciele – Nauczycielom

Pismo Ojca Świętego Benedykta XVI z dnia 30 czerwca 2009 roku.

Podziękowanie za kolejne tomy serii Nauczyciele – Nauczycielom

Hendekalog inteligenta Leszka Kołakowskiego jako inspiracja do rozmyślań czytelnika o... sztuce bycia człowiekiem

Część pierwsza

Nauczyciele jako poławiacze pereł


Rozdział I 

Miłość i przyjaźń: radość, nadzieja, optymizm, dążenie do szczęścia – wartości jako drogi i drogowskazy


Wprowadzenie

Wypowiedzi Autorów 

Urszula Dębska, Aktywność własna podmiotu jako wartość i życiowy drogowskaz

Barbara Ciszkiewicz, O potrzebie dobroci... 

Lidia Wollman, Znaczenie świata wartości w życiu dziecka 

Małgorzata Znaj, Budowanie cywilizacji miłości 

Małgorzata Zalewska-Bujak, Globalizacja a świat wartości dziecka 

Alina Picur, Miłość i przyjaźń, radość, nadzieja, optymizm, chęć bycia szczęśliwym jako drogi i drogowskazy w życiu człowieka 

Jadwiga Oleksy, Człowiek i szkoła w świecie wartości 

Urszula Dębska, „Twoja gwiazda przewodnia” – słów kilka o wartościach jako drogowskazach 

Alina Górniok-Naglik, Miłość, przyjaźń, radość, dążenie do szczęścia 

Jadwiga Szymaniak, Bądź przyjazny 

ks. dr Andrzej Mojżeszko, Witraż, przez który świeci słońce

(wspomnienie o profesorze matematyki)

Anna Zaręba, Dążenie do szczęścia i uszczęśliwianie... 

Urszula Szuścik, Nauczyciel a świat wartości dziecka 

Wiesława Korzeniowska, Wartości jako drogi i drogowskazy 

Antoni Gwizdak, Dobro, prawda i piękno


Rozdział II

Sztuka bycia nauczycielem małych dzieci, młodzieży i studentów. 


Sztuka, profesja czy „trudny zawód”?

Wprowadzenie

Wypowiedzi Autorów 

Stanisław Bortnowski, Sztuka bycia nauczycielem młodzieży, czyli jak wychowywać?

Renata Kozieł, „Mędrzec na scenie” czy „przewodnik stojący z boku”? 

Lidia Wollman, Sztuka bycia nauczycielem małych dzieci

Małgorzata Znaj, Jak realizuję swoje powołanie... 

Barbara Ciszkiewicz, O nauczycielskim talencie 

Jadwiga Uchyła-Zroski, Sztuka bycia nauczycielem muzyki 

Małgorzata Zalewska-Bujak, Nauczyciel wobec nieustającej zmienności świata 

Ewa Znaj, O sztuce i trudzie bycia nauczycielem małych dzieci 

Jadwiga Oleksy, Negatywny obraz nauczyciela w komercyjnym przekazie 

Jerzy Oszelda, Nauczyciel jako przewodnik i inspirator

Jolanta Skutnik, Nauczycielstwo jako dawanie odpowiedzi... 

Antoni Gwizdak, Współbycie i współdziałanie nauczycieli różnych typów szkół i uniwersytetów... Nadzieja, potrzeba czy już rzeczywistość? 

Beata Oelszlaeger, Nauczycielstwo jako profesja i sztuka współbycia z dziećmi 

Jadwiga Szymaniak, „Pedagogika zaufania” jako wsparcie dla nauczycieli małych dzieci, młodzieży i studentów 

Magdalena Glac, Nauczyciel – tylko człowiek... aż człowiek

Renata Mikołajczyk, Nauczycielstwo – sztuka, profesja czy trudny zawód...

Czesława Manowska, Wszystko zaczyna się od przedszkola...

Rozdział III

O kulturze współbycia w rodzinie, szkole i życiu publicznym. Współbycie i współdziałanie nauczycieli różnych typów szkół i uniwersytetów... Nadzieja, potrzeba czy już Rzeczywistość?


Wprowadzenie

Wypowiedzi Autorów

Bronisława Dymara, Fenomeny współbycia i integracji... 

Alina Picur, Rodzice jako pierwsi nauczyciele swoich dzieci 

Stanisław Michałowski, Spotkanie osobowe mistrza i ucznia 

Kazimierz Denek, Ziemia rodzinna jako przestrzeń spotkań z ludźmi, kulturą i przyrodą 

Urszula Dębska, Każdy człowiek ma swoją opowieść 

Jolanta Skutnik, Spotkanie i dialog jako elementy współbycia człowieka z człowiekiem

Alicja Piekarczyk, Historie prawdziwe, czyli tęsknota za miłością i skutki jej braku... 

Kazimierz Denek, Tatrzański charakter seminariów 

Małgorzata Znaj, O współbyciu w szkole, rodzinie i życiu publicznym
 

Rozdział IV

O roli mediów w wychowaniu i edukacji. Etos pielęgnowania wartości oraz tradycji lokalnych i narodowych a problematyka globalizacji


Wprowadzenie

Wypowiedzi Autorów 

Jadwiga Oleksy, W kierunku przywrócenia szkole „ludzkiej twarzy” 

Małgorzata Zalewska-Bujak, Nauczyciel i uczniowie w sytuacji zagrożeń ze strony mediów 

Ewa Hołodniak, O poszukiwaniu człowieczeństwa w sieci, czyli świat wartości kontra cyberrzeczywistość 

Jadwiga Oleksy, Medialny wizerunek szkoły

Rozdział V 

O sztuce dostrzegania związków pomiędzy wiedzą potoczną, naukową oraz wiedzą i mądrością wpisaną w dzieła sztuki. Czym różni się mądrość od samej tylko wiedzy?


Wprowadzenie

Wypowiedzi Autorów

Danuta Waloszek, Mądrość (i, czy) wiedza? Rozważania kategorialne 

Stanisław Michałowski, Mądrość życia jako cel zabiegów edukacyjnych 

Jadwiga Uchyła-Zroski, Związki między wiedzą, wychowaniem a mądrością 

Wiesława Korzeniowska, Mądrość a wiedza 

ks. Andrzej Mojżeszko, Lekcja mądrości w… obrazie 

Stanisław Czesław Michałowski, Odważ się być mądrym, czyli strategia postępowania w edukacji 

Bogusława Cholewa-Gałuszka, Wiedza i mądrość w życiu człowieka 

Alina Górniok-Naglik, Mądrość wpisana w dzieła sztuki. Czym różni się mądrość od wiedzy? 

Antoni Gwizdak, O sztuce dostrzegania związków pomiędzy wiedzą potoczną, naukową oraz wiedzą i mądrością wpisaną w dzieła sztuki.

Czym różni się mądrość od samej tylko wiedzy? 

Ewa Kochanowska, Od „społeczeństwa wiedzy” do „społeczeństwa mądrości” – którędy droga?
 

Rozdział VI

O sztuce bycia dzieckiem, uczniem i życzliwym człowiekiem


Życzliwość – w czym się przejawia?

Wprowadzenie

Wypowiedzi Autorów 

Bogusława Cholewa-Gałuszka, Życzliwość jako niekosztowna dobroć 

Lidia Wollman, O sztuce bycia dzieckiem, uczniem, życzliwym człowiekiem i nauczycielem 

ks. Edward Staniek, Cenny amortyzator 

Tadeusz Kania, Moja szkoła: ludzie, zdarzenia, refleksje

Urszula Dębska, Optymizm i radość życia jako dar... 

Barbara Ciszkiewicz, Instytucjonalność i biurokracja szkolna jako zagrożenie dla nauczyciela 

Tadeusz Kania, Przygody i przypadki belfra z powołania
 

Rozdział VII

O tolerancji i odwadze bycia dobrym człowiekiem


Wprowadzenie

Wypowiedzi Autorów 

Danuta Waloszek, Tolerancja. Szkic do problemu

Małgorzata Iwanowicz, O tolerancji w czasach hipertolerancji słów kilka

Bronisława Dymara, Tolerancja a potrzeba wolności 

Alina Górniok-Naglik, Odwaga w samourzeczywistnianiu się człowieka 

Urszula Dębska, Tolerancja i miłość cechami dobrego człowieka 

Alicja Piekarczyk, Dobro jako wrażliwość na sprawy innego 

Szczepan Kutrowski, Na rachunek idei, czyli o odwadze bycia dobrym człowiekiem 

Lidia Wollman, O tolerancji i odwadze bycia dobrym człowiekiem 

Anna Zaręba, Lęk przed okazywaniem dobroci 

Stanisław Bortnowski, Bądźcie tolerancyjni! Szanujcie nasze zdania! 

Małgorzata Znaj, O trudzie i odwadze bycia dobrym człowiekiem

Rozdział VIII

Dziecko w świecie pokus i przemocy. Jak przerwać spiralę nienawiści?


Wprowadzenie

Wypowiedzi Autorów 

Małgorzata Zalewska-Bujak, Kompetencje nauczyciela w kontekście nasilenia przemocy w szkole 

Małgorzata Znaj, Jak uchronić dziecko przed złem? Jak przerwać spiralę pokus i przemocy? 

Ryszard Cibor, Zagrożenia w rozwoju dziecka i ich przezwyciężanie 

Weronika Zawisza-Grzanka, O potrzebie szukania przyczyn zła

Ewa Znaj, Wszelkie pokusy i zło dobrem zwyciężaj... 

Beata Wojtal, Ocalić dziecko przed cyberprzemocą – być z dzieckiem 

Anna Zaręba, Dobro i piękno – czy zawsze idą razem? 

Artur Znaj, Dziecko w świecie pokus i przemocy – jak przerwać spiralę nienawiści?

Rozdział IX

O cechach i o znaczeniu książek pedagogicznych serii Nauczyciele – Nauczycielom... (Dla kogo? Dlaczego? W jakim zakresie? W kontekście jakich przemian?)


Wprowadzenie

Wypowiedzi Autorów 

Alina Górniok-Naglik, Cechy książek pedagogicznych serii Nauczyciele –

Nauczycielom w kontekście pedagogicznych wyzwań i przemian

Beata Wojtal, Za co cenić serię książek Nauczyciele – Nauczycielom?

Małgorzata Znaj, Seria książek pedagogicznych Nauczyciele –

Nauczycielom jako wielka opowieść o wychowaniu 

Ewa Kochanowska, Spotkanie i dialog czytelnika – przyszłego pedagoga z lekturą serii pedagogicznej Nauczyciele – Nauczycielom

Rozdział X

Inne problemy istotne dla ocalenia człowieczeństwa w człowieku

Wprowadzenie

Wypowiedzi Autorów 

Maria Zofia Paulinowa, Obrona człowieczeństwa w przestrzeni życia i kulturze 

Stanisław Czesław Michałowski, Człowiek bytem osobowym.

Osoba ludzka a poczucie istnienia 

Urszula Dębska, Wyciszenie i refleksja w życiu człowieka 

Bogusława Cholewa-Gałuszka, Ani za późno, ani za daleko... na dostrzeganie i wspieranie drugiego człowieka 

Lidia Wollman, Kontakt ze sztuką, rozwój wrażliwości – to ocalenie człowieczeństwa w człowieku 

Urszula Dębska, Samowychowanie – podjąć trud pracy nad sobą 

Danuta Pluta-Wojciechowska, O potrzebie podmiotowego podejścia do dzieci z problemami

Jadwiga Oleksy, W kierunku przywrócenia szkole „ludzkiej twarzy 

Monika Miczka-Pajestka, Ponowoczesny zachwyt nad pięknem.

Dziecko wobec dzieła sztuki

Małgorzata Znaj, Co sprzyja, a co przeszkadza ocaleniu człowieczeństwa w człowieku... 

Alina Górniok-Naglik, Twórczość i kreatywność jako problemy istotne

dla ocalenia człowieczeństwa w człowieku 

Weronika Zawisza-Grzanka, O potrzebie ocalenia człowieczeństwa w człowieku 

Beata Wojtal, Integracja rzeczywista. Bliżej dziecka niepełnosprawnego 

Bogusława Cholewa-Gałuszka, Człowieczeństwo w kontekście postępu cywilizacyjnego

Elżbieta Maria Minczakiewicz, Bliżej dziecka niepełnosprawnego – czyli wszystkie dzieci są nasze...

Bronisława Dymara, Człowiek – człowiekowi...

Część druga

Trud niedaremny

Rozdział I

Narodziny serii Nauczyciele – Nauczycielom. Inspiracje, idee, rozwój...


Rozważania wstępne

Narodziny serii Nauczyciele – Nauczycielom

Źródła inspiracji i rozwój serii

Główne idee i założenia serii

Dziecko w świecie, czyli próba spojrzenia na dziecko jako osobę

Treść i forma książek serii

Autorzy i współtwórcy serii

Użyteczność książek i ich adresaci

Niektóre trudności związane z wydawaniem i upowszechnianiem książek serii Nauczyciele – Nauczycielom


Rozdział II

Wybrane treści recenzji książek serii pedagogicznej Nauczyciele – Nauczycielom


Spojrzenie ogólne

Wizja szkoły i uczniów

Integracja nauki, sztuki i gorącej wiedzy doświadczenia

Dziecko jako twórca i marzyciel

Na tropach pedagogiki współbycia – rola współdziałania w szkole

Bliżej tradycji

Znaczenie muzyki i zabawy w życiu dzieci i dorosłych

Nauczyciele i dzieci jako poszukiwacze wartości – „poławiacze pereł”

Wielka i mała Ojczyzna w dwudziestym, jubileuszowym tomie serii

Obecność wybranych tomów serii w szkołach francuskich


Rozdział III

Promocja i popularyzacja serii Nauczyciele – Nauczycielom


Próba interpretacji głównych pojęć

Ważne rozmowy Aliny Górniok-Naglik i Lidii Wollman z Redaktorką serii

Udział autorów książek o dziecku w wielu światach w walce o prawa dziecka. List do parlamentarzystów

„Pedagogika serca wychowaniem dla pokoju” – udział Redaktorki

i Współautorów serii w I Międzynarodowej Konferencji zorganizowanej w 2005 roku przez UNESCO i Fundację „Dziecko”

Spotkanie z okazji dziesięciolecia wydawania książek serii „Ewenement

Zrodzony z Pasji, Talentów i Serca” – programowy referat prof. zw. dr. hab. dr. honoris causa Kazimierza Denka

Dotychczasowe losy serii i jej perspektywy

Z dzieckiem w świecie...

Pochwała innowacyjnej pedagogiki i edukacji przez Stanisława Bortnowskiego

Ważne książki o edukacji i pedagogice współbycia – czyli dzień... zwycięstwa


Nagrody i wyróżnienia, czyli wiele miejsc pustych, ale... trud niedaremny

Aneksy

Aneks 1 

Kwestionariusz ankiety – podstawa pierwszej części naszej książki pt. Nauczyciele jako poławiacze pereł
 
 Aneks 2 

Biogramy redaktorek i spis autorów tekstów książki Sztuka bycia  człowiekiem