Antoni Ziemba – Sztuka Burgundii i Niderlandów 1[zasłonięte]380-15. Tom II. Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1[zasłonięte]430-15Wydawnictwo: WUW
Seria : nd
Rok wydania : 2011
Wydanie : I
Nakład : 1000 + 50 egz.
ISBN : 978-83-[zasłonięte]-0835-9
Stron : 920
Format : 175x245 mm
Oprawa : twarda
Spis treści:
I. Wprowadzenie
II. Zarys stanu badań i przegląd metod badawczych
II.1. Metody i interpretacje
II.1.1. Tradycyjne badania historyczne w XIX wieku – znawstwo i scjentyzm
II.1.2. Początki technologicznej historii sztuki – „archeologia malarstwa”
II.1.3. Malarstwo staroniderlandzkie w wielkich teoriach historiozoficznych i panhistorycznych XIX–XX wieku: Hotho, Schnaase, Dvorˇák, Tolnay i Panofsky. Inna koncepcja Johana Huizingi
II.1.4. Triumf i zmierzch ikonologii – Erwin Panofsky i krytyka jego Wielkiej Teorii
II.1.5. Nowe kierunki i perspektywy interpretacyjne od lat siedemdziesiątych XX wieku
II.1.5.1. Badania nad historyczną recepcją obrazów niderlandzkich. Konteksty społecznego odbioru. Widz obecny w obrazie (James Marrow, Craig Harbison i inni)
II.1.5.2. Perspektywa wizualistycznego strukturalizmu – retoryka inwencji piktoralnych (Rudolf Preimesberger, Victor I. Stoichita, Julien Chapuis)
II.1.5.3. Perspektywa poststrukturalistyczna (Alfred Acres, John L. Ward, Keith Moxey)
II.1.5.4. Hans Belting – antropologia obrazu
II.1.5.5. Feminizm i Gender Studies
II.2. Arnolfini Jana van Eycka: obraz w sieci sprzecznych interpretacji
III. Jak patrzeć? Wybór metody
IV. Ars nova – ars antiqua?
V. Iluzja w malarstwie niderlandzkim – nowa koncepcja obrazu
VI. Krytyka atrybucjonizmu. Konstrukcje historyzmu atrybucyjno-stylistycznego a spojrzenie socjohistoryczne i socjoantropologiczne: badania atrybucji, datowania i stylu versus problemy funkcji, formuły, konwencji i inwencji, trybu produkcji i odbioru dzieła
VI.1. Casus Robert Campin – Mistrz z Flémalle – młody Rogier van der Weyden
VI.2. Jan van Eyck
VI.2.1. Problemy z chronologią
VI.2.2. Modusy i style van Eycka
VI.2.2.1. Modus małych obrazków do domowej dewocji
VI.2.2.2. Modus hieratyczno-ikonowy dużych tablic kommemoratywnych
VI.2.2.3. Modus narracyjno-sytuacyjnych inwencji obrazowych
VI.2.3. Wczesne oeuvre van Eycka – czy istnieje?
VI.3. Hubert van Eyck i Ołtarz Gandawski
VI.4. Rogier van der Weyden
VI.4.1. Różne chronologie i rekonstrukcje oeuvre Rogiera
VI.4.2. Dokumentalno-historyczne uzasadnienia autorstwa i chronologii dzieł Rogiera
VI.4.3. Wczesna twórczość Rogiera jako konstrukt historii sztuki
VI.4.4. Konceptyzm Rogiera: manipulacja konwencjami, formułami i inwencjami
VI.5. Hugo van der Goes
VI.6. Malarze północnych Niderlandów. Problem centrum i peryferii. „Szkoła haarlemska” jako twór historiograficzny: Dirk Bouts, Aelbert van Ouwater, Geertgen tot Sint Jans
VI.6.1. Dirk Bouts w Haarlemie
VI.6.2. Aelbert van Ouwater
VI.6.3. Geertgen tot Sint Jans
VI.7. Dirk Bouts w Leuven
VI.8. Problem anonimowych mistrzów. Epigoni czy wybitni innowatorzy? Mistrz z Alkmaaru, Mistrz Legendy św. Barbary – Aert van den Bossche i inni
VII. Technika malarzy niderlandzkich
VII.1. Rysunki mistrzów niderlandzkich: typy i funkcje
VII.2. Płótno jako podłoże malarskie
VII.3. Deski
VII.4. Ramy i odwrocia
VII.5. Grunt
VII.6. Podrysowanie
VII.7. Warstwy malarskie: podmalowania i modelunek farbą
VIII. Organizacja produkcji malarskiej w miastach i w warsztatach
VIII.1. Status społeczny malarzy
VIII.2. Jan van Eyck – dworzanin i malarz dworski
VIII.3. Malarze miejscy i malarze cechowi
VIII.3.1. Stadschilder: Rogier van der Weyden w Brukseli, Dirk Bouts w Leuven
VIII.3.2. Cechy i ich malarze
VIII.3.3. Warsztat Roberta Campina w Tournai
VIII.3.4. Jacques Daret w Tournai i Arras
VIII.3.5. Warsztat Jana van Eycka w Brugii 1435–1450
VIII.3.6. Petrus Christus w Brugii
VIII.3.7. Warsztat Rogiera van der Weydena w Brukseli
VIII.3.8. Warsztat Hugona van der Goesa w Gandawie i Rooklooster
VIII.3.9. Hans Memling w Brugii
VIII.3.10. Gerard David w Brugii
VIII.3.11. Jheronimus Bosch w ’s-Hertogenbosch
VIII.3.12. Czy Mistrz z Flémalle był kobietą? Malarki niderlandzkie
IX. Malarstwo niderlandzkie – mity i stereotypy
IX.1. Mit „innego początku”. Campin – rzeźbiarz i Jan van Eyck – iluminator
IX.2. Mit teologicznej programowości
IX.2.1. Obrazy van Eycka jako przekaz rudymentarnych treści religijnych. Ołtarz Gandawski jako przedmiot liturgii, katechezy oraz reprezentacji miasta i prywatnej ostentacji fundatora
IX.2.2. Rogier van der Weyden – autor „malowanych traktatów teologicznych” i „niemych kazań”?
IX.3. Realistyczny portret niderlandzki – wytwór etosu mieszczańskiego?
IX.3.1. Tradycja i innowacja. Mistrz z Flémalle jako rzekomy inicjator nowej konwencji portretowej. Tradycja portretu w sztuce 1360–1400 i inne źródła
IX.3.2. Portret niderlandzki – symptom społecznej pozycji mieszczaństwa czy symptom nowego indywidualizmu? Portrety Jana van Eycka
IX.3.3. Portrety Rogiera van der Weydena
IX.3.4. Portrety Dirka Boutsa i Petrusa Christusa
IX.3.5. Portrety Hansa Memlinga
IX.3.6. Funkcje i treść niderlandzkich portretów XV wieku – podsumowanie
IX.4. Mit nowatorstwa: repetycje a inwencje w malarstwie niderlandzkim
Przypisy
Bibliografia
Konkordancja omówień poszczególnych artystów i ich dzieł
Spis ilustracji
Źródła ilustracji
Tablice barwne
Stan książki bardzo dobry, nowa, okładka zgodna ze zdjęciem. Lekko wgnieciony grzbiet książki, rozerwany na długości ok 0,5 cm. Zobacz inne moje aukcje. Dane do przelewu otrzymasz w liście od Allegro informującym Cię o wygraniu aukcji (na samym dole).