Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Sztuka a praktyka religijna Krzyżacy do XV wieku

13-06-2015, 9:39
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 53.83 zł     
Użytkownik sredniowieczna
numer aukcji: 5354806058
Miejscowość Wodzisław Śląski
Wyświetleń: 2   

Dodatkowe informacje:
Tematyka: Pozostałe
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2014
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Tu ergo flecte genea tua. Sztuka a praktyka religijna świeckich w diecezjach pruskich państwa Zakonu Krzyżackiego do połowy XV wieku 

 

Autor: Monika Jakubek- Raczkowska
Wydawnictwo: Bernardinum
Seria: nd
Rok wydania : 2014
Wydanie : bd
Nakład : bd
ISBN:[zasłonięte]978-8323-350-3
Format : 160 x 230 mm
Oprawa : miękka
Liczba stron: 724

Opis :

Książka jest poświęcona problematyce religijności ludzi świeckich w państwie zakonnym w Prusach, analizowanej i interpretowanej przez pryzmat oddziaływania obrazów na wiernych. Autorka skupia się na roli, jaką obrazy odgrywały zarówno we wspólnotowej, jak i indywidualnej praktyce religijnej, analizując ich treści i formę, ekspresję i retorykę, funkcje i miejsce w różnych przestrzeniach sakralnych dostępnych dla laikatu (ze szczególnym naciskiem na ikonosferę kościoła parafialnego). Uwzględniając przemiany ideologiczne i religijne, jakie zachodziły w państwie krzyżackim do połowy XV stulecia, poddaje interpretacji możliwości oddziaływania dzieł sztuki na poziom chrystianizacji oraz na religijne emocje w miejskich i wiejskich kręgach społeczeństwa państwa zakonnego. Dzieło sztuki sakralnej jawi się w tym ujęciu jako ważny środek nauczania i współczynnik pobożności, którego rola wzrosła szczególnie w dobie reformy Kościoła na przełomie XIV i XV wieku. Przedstawione analizy i refleksje nad obrazem – jako pomostem między dogmatem a wiarą: pomiędzy tym, co oficjalne i narzucone a tym, co wewnętrzne i przeżywane emocjonalnie – są propozycją nowego podejścia do roli sztuki w średniowiecznej religijności regionu.
Dr Monika Jakubek-Raczkowska pracuje w Zakładzie Historii Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prowadzi badania nad wzajemnymi relacjami sztuki, duchowości, mistyki oraz nad średniowieczną rzeźbą regionu pokrzyżackiego w kontekście jej europejskich powiązań (z naciskiem na tzw. styl piękny około roku 1400). Jest autorką monografii poświęconej rzeźbie gdańskiej przełomu XIV i XV wieku, katalogu ekspozycji średniowiecznej rzeźby w Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz artykułów naukowych na temat sztuki państwa zakonnego w Prusach. Prezentowana książka wpisuje studia nad sztuką regionu w nowoczesny nurt badań nad sztuką i religijnością późnośredniowiecznej Europy.

 

Spis treści:
Przedmowa
Część pierwsza: Verbo et imagine. Formacja pobożności laikatu w państwie zakonnym w Prusach na tle europejskim
I. Sztuka i praktyka religijna w Prusach
1. Średniowieczny obraz religijny i jego interpretacja
2. Modele religijne- problemy definicji
3. Diecezje państwa zakonnego w Prusach- zakres terytorialny i czasowy studiów
4. Kościół państwa zakonnego w Prusach- stan badań i źródła w kontekście studiów nad religijnością
5. Materiał zabytkowy- zasób i stan wiedzy
II. Świeccy jako audytorium kościoła w średniowiecznych Prusach
1. Dystans i dialog w dojrzałym średniowieczu

2. Sobór laterański IV i jego znaczenie dla laikatu
3. Chrystianizacja Prus versus soborowy ideał ewangelizacji świeckich
4. Przełom XIV i XV wieku- reforma Kościoła
5. Państwo zakonne tzw. devotio moderna
6. Żywot i proces kanonizacyjny Doroty z Mątów Wielkich
III. Expergiscimini hodie, anime devote. Państwo zakonne w Prusach a późnośredniowieczna religijność
IV. Praksis pietatis pruskiego laikatu na przełomie XIV i XV wieku
V. Fidex ex imagine. Funkcje obrazów
Część II: Religio et civitas. Sztuka a praktyka religijna w miastach państwa zakonu krzyżackiego
I. Miasta i mieszczanie w państwie zakonnym
II. Życie religijne miast pruskich
III. Rola zakonów w religijności miejskiej; ikonosfera kościołów klasztornych
IV. Miejski kościół parafialny: centrum geografii sakralnej miasta
V. Fara miejska; obrazy a symboliczna przestrzeń sacrum
VI. Pictura quasi scriptura: wątki nauczania obrazowego w farach miejskich
VII. Affectus ex visis: empatia obrazów w religijności miast pruskich
VIII. Obrazy w przestrzeni kościołów katedralnych a episkopalny program duszpasterstwa
Część III: Inter incipientes. Sztuka sakralna a mieszkańcy wsi
I. Przestrzenie sakralne mieszkańców pruskiej prowincji
II. Wiejskie retabulum ołtarzowe jako sarmo simplex

III. Obraz jako znak dogmatyczny w kręgu wiejskim
IV. Funkcje malowideł ściennych w kościołach wiejskich
V. Wiejska społeczność a prywatna dewocja
Podsumowanie
Bibliografia
Spis ilustracji
Indeks osobowy
Indeks topograficzny