Przedmiotem aukcji jest poradnik
SZTORM - co robić
DIETRICH v. HAEFTEN
Poradnik, który w przystępny sposób omawia całokształt problemów i zagadnień dotyczących zjawiska sztormu na morzu. Omówiono w nim fizyczny i meteorologiczny mechanizm powstania sztormu, zachowanie jachtu w zależności od jego konstrukcji i wyposażenia, nawigację i metody sztormowania w trudnych warunkach pogodowych, a także sposoby przygotowania sprzętu i załogi. Podano praktyczne wskazówki i porady dla kapitana i załogi. Treść zilustrowano licznymi rysunkami.
SPIS TREŚCI:
Przedmowa do wydania polskiego / 10Przedmowa / 111. Energia / 13Unoszenie ciepłego powietrzaPobieranie ciepła przez atmosferą ziemskąPowstawanie wiatruTworzenie się sztormuCiepło kondensacjiSkraplanie przez ochłodzenieOchładzanie się powietrza poprzez wznoszenieProces kondensacji (skraplania)Sztorm wywołany ciepłem kondensacji2. Wyż i niż / 18Pionowa cyrkulacja prądów powietrznych Globalna cyrkulacja powietrzaWiatr w obszarze niskiego ciśnieniaWiatr w obszarze wysokiego ciśnieniaMapa synoptyczna a wiatr3. Wiatr, silny wiatr, sztorm / 26Odczytywanie prędkości wiatruOkreślanie prędkości wiatru z odległości między izobarami4. Niż sztormowy / 30Nagły spadek ciśnieniaNiż sztormowy na mapie synoptycznej Właściwości wiatru niżu sztormowegoPrzemieszczanie się frontówZatoka niskiego ciśnieniaPo drugiej stronie niżu5. Wpływ topografi / 35Efekt dyszowyEfekt przylądkowyWiatry katabatyczny (spadowy)Szkwał termiczny6. Burza / 39OstrzeżenieWiatr burzowyRady dla żeglarzy7. Cyklony tropikalne / 43 Charakterystyka meteorologicznaCzas i miejsce występowania cyklonów tropikalnychKierunek cyklonówStrefa niebezpiecznaDroga odwrotu8. Stan morza / 52Małe fale, duże faleStan morza na płytkich wodachGrzywaczePrąd powierzchniowyStan morza na prądach pływowychInterferencje lub fale krzyżujące sięPrądy powrotne przybojuMorska rzeczywistość9. Jacht w sztormie / 62Obciążenie wiatrem prawidłowo zrefowanego ożaglowaniaObciążenie wiatrem przy zbyt dużej powierzchni ożaglowaniaKołysanie wzdłużneKołysanie boczneMyszkowanieWbijanie się w falęZalewanie rufy przez falęJacht w grzywaczu10. Dzielność morska jachtu / 73Wielkość jachtuWanty i sztagiMaszt i fałyŻagleKadłubKształt dziobuKształt kadłubaPrzekrój bocznyUrządzenie sterowePomoce i przeszkody na pokładziePod pokłademSilnikInstalacja zęzowaPodsumowanie11. Wyjść w morze czy nie? / 92Informacje pogodoweDecyzja o wypłynięciu12. Sztorm w porcie / 95Cumowanie alongsideDołączanie do tratwy Cumowanie na kotwicy, rufą do keiZabezpieczenie lin przed przecieraniemUłożenie odbijaczyPrzygotowanie pontonuNa silniku pod wiatrAwaryjne wyjście w morzeWachta portowa13. Klar sztormowy na morzu / 105Rozpoznawanie niebezpieczeństwaPrzygotowanie załogiSzczegółowy plan wachtNawigacjaBezpieczeństwo pod pokłademKambuzKlar na pokładzieSztormowanie checklistaRefowanie na czasRefowanie grotaRefowanie żagli przednich14. Specjalny porządek / 117 Odpoczynek załogiWalka ze sztormiakiem Potrzeby naturalneChoroba morskaPrzygotowanie posiłkówSamopoczucieKontakt ze światem zewnętrznymNawigacjaW kokpiciePraca na pokładzieNoce15. Taktyka sztormowa / 127Wysterowanie faliPowierzchnia ożaglowaniaObieranie kursuWalka z grzywaczamiOmijanie faliBrak możliwości ominięcia faliPokonanie grzywacza rufąPokonanie grzywacza dziobemCzynne i bierne taktyki sztormoweUcieczka z wiatremUżywanie żagli sztormowychHolowanie hamulcówStawanie w dryfWykorzystywanie dryfkotwyNiekontrolowany dryfWygładzanie fal olejemSztormowanie na silnikuFale krzyżujące się i fale poprzeczne16. Planowanie / 150Nawigacja sztormowaPlanowanie przestrzeni na zawietrznejUwzględnianie okoliczności czasowych17. Wejście do portu schronienia / 154Kursy półwiatroweHalsowanie w pobliżu lądu Podejście do zawietrznego brzegu18. Manewry portowe /158Przed wejściem do portu Manewrowanie w porciePodejście przy silnym wietrze dopychającymPodejście przy silnym wietrze odpychającymCumowanie rufą na kotwicy i cumachCumowanie rufą na mooringachUżycie kotwicy w sytuacji awaryjnejUżycie kotwicy przy manewrachTrudności manewrowe przy nieopływowym sterze Stawanie na kotwicy w zatoce19. Sytuacje awaryjne / 171Człowiek za burtą – na lince bezpieczeństwaCzłowiek za burtą Metody poszukiwaniaWdarcie się wody pod pokład Opuszczanie jachtuPrzesiadka do tratwy ratunkowejPomoc ze statku ratowniczegoPrzesiadka na statek handlowyPomoc ze śmigłowcaSztrandowaniePosłowie / 194Skorowidz / 195