Poradnik, który w przystępny sposób omawia całokształt problemów i zagadnień dotyczących zjawiska sztormu na morzu. Omówiono w nim fizyczny i meteorologiczny mechanizm powstania sztormu, zachowanie jachtu w zależności od jego konstrukcji i wyposażenia, nawigację i metody sztormowania w trudnych warunkach pogodowych, a także sposoby przygotowania sprzętu i załogi. Podano praktyczne wskazówki i porady dla kapitana i załogi. Treść zilustrowano licznymi rysunkami. Wydanie polskie na podstawie szóstego wydania niemieckiego z 2008 roku "Sturm - was tun?" Delius Klasing Verlag.
|
Przedmowa do wydania polskiego / 10 Przedmowa / 11 1. Energia / 13 Unoszenie ciepłego powietrza Pobieranie ciepła przez atmosferą ziemską Powstawanie wiatru Tworzenie się sztormu Ciepło kondensacji Skraplanie przez ochłodzenie Ochładzanie się powietrza poprzez wznoszenie Proces kondensacji (skraplania) Sztorm wywołany ciepłem kondensacji 2. Wyż i niż / 18 Pionowa cyrkulacja prądów powietrznych Globalna cyrkulacja powietrza Wiatr w obszarze niskiego ciśnienia Wiatr w obszarze wysokiego ciśnienia Mapa synoptyczna a wiatr 3. Wiatr, silny wiatr, sztorm / 26 Odczytywanie prędkości wiatru Określanie prędkości wiatru z odległości między izobarami 4. Niż sztormowy / 30 Nagły spadek ciśnienia Niż sztormowy na mapie synoptycznej Właściwości wiatru niżu sztormowego Przemieszczanie się frontów Zatoka niskiego ciśnienia Po drugiej stronie niżu 5. Wpływ topografi / 35 Efekt dyszowy Efekt przylądkowy Wiatry katabatyczny (spadowy) Szkwał termiczny 6. Burza / 39 Ostrzeżenie Wiatr burzowy Rady dla żeglarzy 7. Cyklony tropikalne / 43 Charakterystyka meteorologiczna Czas i miejsce występowania cyklonów tropikalnych Kierunek cyklonów Strefa niebezpieczna Droga odwrotu 8. Stan morza / 52 Małe fale, duże fale Stan morza na płytkich wodach Grzywacze Prąd powierzchniowy Stan morza na prądach pływowych Interferencje lub fale krzyżujące się Prądy powrotne przyboju Morska rzeczywistość 9. Jacht w sztormie / 62 Obciążenie wiatrem prawidłowo zrefowanego ożaglowania Obciążenie wiatrem przy zbyt dużej powierzchni ożaglowania Kołysanie wzdłużne Kołysanie boczne Myszkowanie Wbijanie się w falę Zalewanie rufy przez falę Jacht w grzywaczu 10. Dzielność morska jachtu / 73 Wielkość jachtu Wanty i sztagi Maszt i fały Żagle Kadłub Kształt dziobu Kształt kadłuba Przekrój boczny Urządzenie sterowe Pomoce i przeszkody na pokładzie Pod pokładem Silnik Instalacja zęzowa Podsumowanie 11. Wyjść w morze czy nie? / 92 Informacje pogodowe Decyzja o wypłynięciu 12. Sztorm w porcie / 95 Cumowanie alongside Dołączanie do tratwy Cumowanie na kotwicy, rufą do kei Zabezpieczenie lin przed przecieraniem Ułożenie odbijaczy Przygotowanie pontonu Na silniku pod wiatr Awaryjne wyjście w morze Wachta portowa 13. Klar sztormowy na morzu / 105 Rozpoznawanie niebezpieczeństwa Przygotowanie załogi Szczegółowy plan wacht Nawigacja Bezpieczeństwo pod pokładem Kambuz Klar na pokładzie Sztormowanie checklista Refowanie na czas Refowanie grota Refowanie żagli przednich 14. Specjalny porządek / 117 Odpoczynek załogi Walka ze sztormiakiem Potrzeby naturalne Choroba morska Przygotowanie posiłków Samopoczucie Kontakt ze światem zewnętrznym Nawigacja W kokpicie Praca na pokładzie Noce 15. Taktyka sztormowa / 127 Wysterowanie fali Powierzchnia ożaglowania Obieranie kursu Walka z grzywaczami Omijanie fali Brak możliwości ominięcia fali Pokonanie grzywacza rufą Pokonanie grzywacza dziobem Czynne i bierne taktyki sztormowe Ucieczka z wiatrem Używanie żagli sztormowych Holowanie hamulców Stawanie w dryf Wykorzystywanie dryfkotwy Niekontrolowany dryf Wygładzanie fal olejem Sztormowanie na silniku Fale krzyżujące się i fale poprzeczne 16. Planowanie / 150 Nawigacja sztormowa Planowanie przestrzeni na zawietrznej Uwzględnianie okoliczności czasowych 17. Wejście do portu schronienia / 154 Kursy półwiatrowe Halsowanie w pobliżu lądu Podejście do zawietrznego brzegu 18. Manewry portowe /158 Przed wejściem do portu Manewrowanie w porcie Podejście przy silnym wietrze dopychającym Podejście przy silnym wietrze odpychającym Cumowanie rufą na kotwicy i cumach Cumowanie rufą na mooringach Użycie kotwicy w sytuacji awaryjnej Użycie kotwicy przy manewrach Trudności manewrowe przy nieopływowym sterze Stawanie na kotwicy w zatoce 19. Sytuacje awaryjne / 171 Człowiek za burtą - na lince bezpieczeństwa Człowiek za burtą Metody poszukiwania Wdarcie się wody pod pokład Opuszczanie jachtu Przesiadka do tratwy ratunkowej Pomoc ze statku ratowniczego Przesiadka na statek handlowy Pomoc ze śmigłowca Sztrandowanie Posłowie / 194 Skorowidz / 195 |