Oparty na bestsellerowej książce Jamesa Bradleya i Rona Powersa film ”Sztandar chwały” opisuje jedną z najkrwawszych potyczek II Wojny Światowej - bitwę o wyspę Iwo Jimę w lutym 1945 roku, której kulminacyjnym punktem było postawienie flagi amerykańskiej przez sześciu żołnierzy na górze Suribachi. Fotografia upamiętniająca to zdarzenie stała się najsłynniejszym zdjęciem wojennym i symbolem zwycięstwa dla narodu znużonego już wojną oraz ich współbraci z kompanii. Film śledzi losy tych sześciu bohaterskich żołnierzy z fotografii. Niektórzy z nich zginęli na froncie, a ci co przeżyli, nie mieli ochoty odgrywać symbolicznej roli i nie uważali się za bohaterów - chcieli jedynie pozostać na froncie ze swymi towarzyszami broni, którzy walczyli i umierali bez fanfar chwały. Ojciec Bradleya, John ”Doc” Bradley, był jednym z żołnierzy, których sfotografowano przy zatykaniu flagi, jednak James poznał rzeczywistą skalę doświadczeń ojca dopiero po jego śmierci w 1994 roku.
Thematically ambitious and emotionally complex, Clint Eastwood's
Flags of Our Fathers is an intimate epic with much to say about war and the nature of heroism in America. Based on the non-fiction bestseller by James Bradley (with Ron Powers), and adapted by
Million Dollar Baby screenwriter Paul Haggis (
Jarheadscreenwriter William Broyles Jr. wrote an earlier draft that was abandoned when Eastwood signed on to direct), this isn't so much a conventional war movie as it is a thought-provoking meditation on our collective need for heroes, even at the expense of those we deem heroic. In telling the story of the six men (five Marines, one Navy medic) who raised the American flag of victory on the battle-ravaged Japanese island of Iwo Jima on February 23rd, 1945, Eastwood takes us deep into the horror of war (in painstakingly authentic Iwo Jima battle scenes) while emphasizing how three of the surviving flag-raisers (played by Adam Beach, Ryan Phillippe, and Jesse Bradford) became reluctant celebrities and resentful pawns in a wartime publicity campaign after their flag-raising was immortalized by Associated Press photographer Joe Rosenthal in the most famous photograph in military history.
As the surviving flag-raisers reluctantly play their public roles as "the heroes of Iwo Jima" during an exhausting (but clearly necessary) wartime bond rally tour, Flags of Our Fathers evolves into a pointed study of battlefield valor and misplaced idolatry, incorporating subtle comment on the bogus nature of celebrity, the trauma of battle, and the true meaning of heroism in wartime. Wisely avoiding any direct parallels to contemporary history, Eastwood allows us to draw our own conclusions about the Iwo Jima flag-raisers and how their postwar histories (both noble and tragic) simultaneously illustrate the hazards of exploited celebrity and society's genuine need for admirable role models during times of national crisis. Flags of Our Fathers defies the expectations of those seeking a more straightforward war-action drama, but it's richly satisfying, impeccably crafted film that manages to be genuinely patriotic (in celebrating the camaraderie of soldiers in battle) while dramatising the ultimate futility of war. Eastwood's follow-up film, Letters from Iwo Jima, examines the Iwo Jima conflict from the Japanese perspective. --Jeff Shannon
Product Description
Paul Walker, Robert Patrick, Ryan Phillippe, Barry Pepper, Adam BeachDirector: Clint Eastwood
Zdjęcie poglądowe, okładki mogą się różnić.
B000RF9YXW