Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA
Jerzy K. Thieme
W Polsce, jak i w całej Europie Wschodniej, szkolnictwo wyższe jest niezwykle oporne na zmiany i nie ma motywacji do efektywnej alokacji zasobów, ponieważ stabilność finansowa gwarantowana przez państwo usypia uczelnie. Państwo narzuca reżim finansowania podobny do zarządzania finansami w gospodarce socjalistycznej.
Według oceny ekspertów OECD, Banku Światowego i znacznej części naszego środowiska akademickiego, szkolnictwo wyższe w Polsce jest w stanie głębokiego kryzysu wartości.
Autor przedstawianej publikacji stworzył reformatorskie kompendium wiedzy dotyczące szkolnictwa wyższego. Z proponowanymi projektami można się zgadzać lub nie, ale z pewnością warto je poznać.
Spis treści:
Od Autora
Część I. WSTĘP
1.1. Wyzwania XXI wieku w szkolnictwie wyższym
Aneks: Globalne rankingi uniwersytetów
1.2. Kryzys europejskich uniwersytetów
1.3. Polska w zapaści intelektualnej?
Część II. MODELE I EKONOMIKA SZKOŁY WYŻSZEJ
2.1. Polityka edukacyjna i modele szkolnictwa wyższego
2.2. Ład akademicki, czyli zasady systemu szkolnictwa wyższego i ustroju uczelni
2.3 Ekonomiczne przesłanki polityki edukacyjnej i naukowej
2.4. Wzrastające znaczenie edukacji transgranicznej
Część III. EUROPEJSKIE SZKOLNICTWO WYŻSZE
3.1. Opis systemu szkolnictwa wyższego w Europie
3.2. Konieczność reform ładu akademickiego w Europie
3.3. Proces Boloński
3.4. Nowe polityki edukacyjne w Europie
Część IV. AMERYKAŃSKIE SZKOLNICTWO WYŻSZE
4.1. Opis systemu szkolnictwa wyższego w USA
4.2. Ład akademicki w USA
4.3. Dożywotnie zatrudnienie
4.4. Akredytacja w USA
4.5. Problemy i przyszłość systemu szkolnictwa wyższego w USA
Część V. POLSKIE SZKOLNICTWO WYŻSZE
5.1. Opis systemu szkolnictwa wyższego w Polsce
5.2. Zewnętrzny ład akademicki
5.3. Wewnętrzny ład akademicki
5.4. Finansowanie polskiego szkolnictwa wyższego
Aneks: Algorytm podziału dotacji
5.5. Niedopasowanie programów nauczania do potrzeb rynku pracy
5.6. Kontrola jakości wyższego wykształcenia
5.7. Środowiskowa ocena polskiego szkolnictwa wyższego
5.8. Autodiagnoza polskiego środowiska naukowego
Część VI. KONIECZNOŚĆ NAPRAWY SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE
6.1. Środowiskowe propozycje reform
6.2. Raport Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową 2000
6.3. Raport Banku Światowego 2004
6.4. Raport OECD z września 2007
6.5. Rządowe inicjatywy reform podjęte wiosną 2008
Aneks: Konferencja zamiast debaty?
Część VII. WNIOSKI
7.1. Wizja
7.2. Polityka edukacyjna
7.3. Postulowany model szkolnictwa wyższego
Bibliografia
Nota o autorze
Abstract