Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SZKOLNICTWO KONSPIRACYJNE a MAŁOPOLSKA Okupacja

11-03-2012, 13:46
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 11.99 zł     
Użytkownik nowy_warsztat
numer aukcji: 2114339727
Miejscowość Toruń
Wyświetleń: 7   
Koniec: 12-03-2012 12:06:06

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2004
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

szablon bez www


NOWY WARSZTAT














Jacek Chrobaczyński, Władysław Kruczek
NAUCZYCIELE MAŁOPOLSCY. PORTRET ZBIOROWY 1[zasłonięte]939-19
rok wydania 2004, 354 strony



Książka należy z pewnością do ważnych pozycji w zakresie dziejów oświaty. Jest monografią a jednocześnie syntezą okupacyjnych i konspiracyjnych dziejów szkolnictwa wraz z nakreślonym zbiorowym portretem stanu nauczycielskiego. Pogłębiona analiza socjologiczna i psychologiczna, odważna interpretacja faktów i zjawisk społecznych oraz ujmowanie kwestii na szerokim tle to niewątpliwe zalety recenzowanej pracy. Ale nade wszystko stanowi ona efekt studiów z zakresu biografistyki nauczycieli małopolskich. [...] Społeczna użyteczność tej publikacji nie podlega dyskusji.

Monografia stanowi interesujące opracowanie iosów małopolskich nauczycieli w dobie drugiej wojny światowej, traktowanych jako grupa społeczna i pokoleniowa. Na ogół w dotychczasowych badaniach nie rozpatrywano zagadnienia w ten sposób, stanowi to swoistą wartość, bowiem omawiana zbiorowość tworzy spójną grupę pokoleniową cechującą się specyficzną postawą i uznającą pewne wspólne wartości ideowe. [...] Praca referuje ważne zagadnienie, wnosi wiele nieznanych dotąd ustaleń.

Monografia jest próbą analizy socjo- i psychohistorycznej oraz statystycznej środowiska nauczycielskiego w Małopolsce na tle ogólnokrajowym, a także próbą nakreślenia jego portretu zbiorowego (biografii - losu). Wojna, okupacja i konspiracja były najtrudniejszym doświadczeniem polskiej edukacji. Wymagały odwagi, odpowiedzialności, godnej postawy i patriotyzmu, gdy wokół szalała śmierć, zwątpienie, strach i ból. Edukacja, w tym przede wszystkim tajne nauczanie (tajna szkoła), była w okupowanej Polsce również sposobem w jaki społeczeństwo, a zwłaszcza nauczyciele, uczniowie i ich środowisko rodzinne (swoisty opór ogniska domowego) moglo się samo bronić, bronić swego sposobu życia, swych wartości, kultury, swych instytucji, tożsamości narodowej i państwowej, w tym przede wszystkim świadomości „bycia Polakiem". Mieściła się również w ważnej kategorii symbolu w konspiracji w ogóle, miała podobny w nim udział, jak symbole w europejskim cywilnym ruchu oporu. Kształtowała charaktery, utrwalała postawy niezależności umysłu od okupanta, wzmacniała ducha dysydenckiego wobec nazistowskiego i sowieckiego reżimu, była swoistym językiem dystynktywnym mówiącym okupantowi zdecydowane „nie". Polskie i małopolskie środowisko oświatowe zdało ten najtrudniejszy egzamin życiowy. Uważamy, że nasze badania w pełni to potwierdzają.

Książka składa się z ośmiu rozdziałów. Pierwszy został poświęcony dylematom metodologicznym, których mieliśmy niemało w czasie jej przygotowywania. Niektóre spośród nich zostały przez nas potraktowane jako propozycje badawcze. Poza tym skupiliśmy się na zasadniczych problemach zbiorowego portretu małopolskich nauczycieli: rodowodach, wrześniowym {roku 1939) syndromie, okupacyjnej polityce oświatowej i tzw. szkolnictwie jawnym, tj. dopuszczonym przez okupanta (powszechnym i zawodowym), nauczycielach tajnej szkoły, wojennej i konspiracyjnej dydaktyce, co dla nas jako nauczycieli miało szczególne znaczenie, oraz martyrologii. Rozprawę kończy rozdział poświęcony trudnym wyborom tzw. okresu przejściowego (1945/1946).

Uzupełnieniem, ważnym z punktu widzenia całości rozważań, są dołączone do pracy wykresy, diagramy i mapy, wreszcie słownik biograficzny, pomieszczone zarówno w tekście, jak i w aneksie.







SPIS TREŚCI:


Wstęp

Rozdział I
DYLEMATY METODOLOGICZNE

Rozdział II
NAUCZYCIELSKIE RODOWODY

Rozdział III
WRZEŚNIOWY DRAMAT

Rozdział IV
POLITYKA I PRAKTYKA OKUPACYJNA. NAUCZYCIELE W SZKOLNICTWIE JAWNYM

Rozdział V
NAUCZYCIELE TAJNEJ SZKOŁY

Rozdział VI
OKUPACYJNA I KONSPIRACYJNA DYDAKTYKA ORAZ WYCHOWANIE. NAUCZYCIEL I UCZEŃ. OKUPACJI DZIEŃ POWSZEDNI

Rozdział VII
MARTYROLOGIA NAUCZYCIELI

Rozdział VIII
ŚRODOWISKO NAUCZYCIELSKIE W OKRESIE PRZEŁOMU (1[zasłonięte]944-19)

Zakończenie
Aneksy
Źródła i bibliografia
Spis tabel, wykresów i rycin


SZKOLNICTWO KONSPIRACYJNE a MAŁOPOLSKA Okupacja



Stan książki idealny. Pozycja jest nowa.


Koszty przesyłki (dotyczy przesyłek krajowych):
 

1 wygrana aukcja:

7 zł - przesyłka polecona priorytetowa – Poczta Polska

4 zł - list ekspresowy – prywatny operator InPost

 

~ 2 wygrane aukcje:

koszty pozostają do uzgodnienia w zależności od ciężaru
książek- często nie ulegają zmianie - (w celu ustalenia kosztów prosimy o kontakt mailowy)

 

~ 3 i więcej wygranych aukcji:

koszty transportu pokrywa Nowy Warsztat

(wysyłka albo Pocztą albo InPostem)

 

Uwaga! Z usług operatora pocztowego InPost skorzystać mogą tylko ci klienci, którzy zamieszkują miejscowości, w których InPost ma swoje lokalne oddziały. W celu sprawdzenia dostępności usługi prosimy udać się na stronę www.inpost.pl



 

     GORĄCO ZACHĘCAM DO ZAKUPU !!!






SERDECZNIE ZAPRASZAM NA INNE MOJE AUKCJE