Szkoleniowe metody symulacyjne
Autor: Alicja Balcerak;Jacek Woźniak
Wydawca: | GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Typ okładki: | okładka miękka |
Liczba stron: | 232 |
Wymiary: | 14.5 x 20.5 cm |
ISBN: | [zasłonięte]978-8389-544-6 |
EAN: | 978[zasłonięte][zasłonięte]48954 |
Data wydania: | 2[zasłonięte]014-04 |
Rosnąca popularność szkoleń sprawia, że potrzebni są odpowiednio przygotowani trenerzy, którzy będą mogli je zaplanować i poprowadzić. Do nich właśnie, jak również do pracowników działów HR i szkoleniowych, adresowana jest seria Szkolenia.
Metody symulacyjne były znane już w starożytności. W Polsce ich wprowadzenie przebiegało falami, a ich rozkwit i znaczące rozpowszechnienie nastąpiły wraz z transformacją gospodarczą kraju i zmianami w edukacji. Celem autorów jest połączenie wiedzy teoretycznej z praktyczną i pokazanie, jak stosować symulacje w celu osiągnięcia zamierzonych efektów szkolenia. Opisują oni trzy podstawowe rodzaje metod symulacyjnych (symulacja behawioralna, gry symulacyjne, symulatory), tłumaczą, jak stworzyć własne symulacyjne narzędzie szkoleniowe i dostosować te już znane do danego obszaru tematycznego. Przekazują użyteczne wskazówki, które pomogą trenerom w ich codziennej pracy i ułatwią rozwój kompetencji uczestników szkolenia.
Dodatkowo podpowiadają, jak zadbać o poczucie bezpieczeństwa osób szkolonych, wzbudzić ich ciekawość, zminimalizować opór i rozwiać pojawiające się wątpliwości. Tłumaczą, że trener musi zachować postawę niezależnego arbitra, dającego szansę uczestnikom na popełnianie błędów, a następnie wyciąganie z nich wniosków i ich naprawianie. Wspominają również o słabych stronach i ograniczeniach metod symulacyjnych, przestrzegają przed potencjalnymi trudnościami i zachęcają do nieustannego notowania własnych spostrzeżeń jako wskazówek do dalszego doskonalenia zarówno siebie, jak i samego szkolenia. Zapewniają, że poprawnie dobrana i przeprowadzona symulacja jest nieocenionym wsparciem w osiąganiu celów szkolenia.
„Książka Alicji Balcerak i Jacka Woźniaka ma dwa oblicza. Po pierwsze, jest gruntowną refleksją teoretyczną nad problemem wykorzystania metod symulacyjnych w edukacji dorosłych, dzięki czemu ma walor porządkujący i precyzujący definicje oraz nazwy. Po drugie, jest zbiorem wielu cennych wskazówek dla trenerów korzystających z tych metod na salach szkoleniowych. Wartości refleksji Autorów książki dodaje wyczerpująca literatura przedmiotu zgromadzona w bibliografii.”
Andrzej Szastok, prezes Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu