Komunikacja to proces, przez który otrzymujemy i udzielamy informacji. Każdy ruch ciała, każde słowo, mrugnięcie jest jakimś komunikatem. Aby móc te znaki prawidłowo odczytywać, a także dobrze ich używać, niezbędnym jest, aby ten proces rozłożyć na czynniki pierwsze i zrozumieć, jakie one mają wpływ na przekaz informacji.
Celem szkolenia jest pomoc pracownikom w komunikowaniu się. Pokazanie różnych technik komunikacji, tak aby potrafili trafnie wyrażać swoje poglądy, z łatwością formułowali zarówno teksty pisane jak i słowne, ale i we właściwy sposób odbierali bodźce zewnętrzne.
Szkolenie to skierowane jest do każdego, kto chce poprawić swoje umiejętności w tym zakresie, bez względu czy pracuje zawodowo czy nie.
1. Wprowadzenie: a) omówienie celi szkolenia; b) zapoznanie się z grupą; b) przedstawienie agendy.
2. Komunikacja jako proces: a) omówienie podstawowych funkcji komunikacji; b) kontekst w komunikacji; b) percepcja; c) zabawa ,,Jaki to zawód?”
3. Reprezentacja sensoryczna: a) omówienie zależności reprezentacji; b) test na reprezentacje uczestników; c) omówienie testu, przedstawienie wyników.
4. Formy komunikacji werbalnej: a) techniki wzmocnienia przekazu słownego; b) zasada 4 Matu, zasada 3 powtórzeń. Ćwiczenia; c) elementy skuteczna komunikacja, 1 na 1, grupa, publika; d) cisza jako komunikacja.
5. Komunikacja niewerbalna: a) omówienie przekazu, celu definicji komunikacji niewerbalnej; b) mowa ciała; c) proksemika. Ćwiczenie; d) ćwiczenia z gestykulacji.
6. Bariery w komunikacji: a) kwadrat komunikacyjne von Thuna; b) omówienie barier w komunikacji; c) zasady skutecznej komunikacji; d) zasada PPOP; e) emocje w komunikacji. f) różnica w komunikowaniu się między kobietą a mężczyzną.
7. Feedback. a) omówienie zasad i celi udzielania feedback’u; b) rodzaje feedbacku; c) techniki udzielania feedbacku; d) ćwiczenia z udzielania feedbacku.
8. Podsumowanie: a) sprawdzenie jak wiele zostało zapamiętane ze szkolenia; b) sprawdzenie czy cele szkolenia zostały spełnione; c) rozdanie certyfikatów.