Komunikacja to proces, przez który otrzymujemy i udzielamy informacji. Każdy ruch ciała, każde słowo, mrugnięcie jest jakimś komunikatem. Aby móc te znaki prawidłowo odczytywać, a także dobrze ich używać, niezbędnym jest, aby ten proces rozłożyć na czynniki pierwsze i zrozumieć, jakie one mają wpływ na przekaz informacji.
Celem szkolenia jest pomoc pracownikom w komunikowaniu się. Pokazanie różnych technik komunikacji, tak aby potrafili trafnie wyrażać swoje poglądy, z łatwością formułowali zarówno teksty pisane jak i słowne, ale i we właściwy sposób odbierali bodźce zewnętrzne.
Szkolenie to skierowane jest do każdego, kto chce poprawić swoje umiejętności w tym zakresie, bez względu czy pracuje zawodowo czy nie.
1. Wprowadzenie:a) omówienie celi szkolenia;b) zapoznanie się z grupą;b) przedstawienie agendy.
2. Komunikacja jako proces:a) omówienie podstawowych funkcji komunikacji; b) kontekst w komunikacji;b) percepcja;c) zabawa ,,Jaki to zawód?”
3. Reprezentacja sensoryczna:a) omówienie zależności reprezentacji;b) test na reprezentacje uczestników;c) omówienie testu, przedstawienie wyników.
4. Formy komunikacji werbalnej:a) techniki wzmocnienia przekazu słownego;b) zasada 4 Matu, zasada 3 powtórzeń. Ćwiczenia;c) elementy skuteczna komunikacja, 1 na 1, grupa, publika;d) cisza jako komunikacja.
5. Komunikacja niewerbalna:a) omówienie przekazu, celu definicji komunikacji niewerbalnej;b) mowa ciała;c) proksemika. Ćwiczenie;d) ćwiczenia z gestykulacji.
6. Bariery w komunikacji:a) kwadrat komunikacyjne von Thuna;b) omówienie barier w komunikacji;c) zasady skutecznej komunikacji;d) zasada PPOP;e) emocje w komunikacji.f) różnica w komunikowaniu się między kobietą a mężczyzną.
7. Feedback.a) omówienie zasad i celi udzielania feedback’u;b) rodzaje feedbacku;c) techniki udzielania feedbacku;d) ćwiczenia z udzielania feedbacku.
8. Podsumowanie:a) sprawdzenie jak wiele zostało zapamiętane ze szkolenia;b) sprawdzenie czy cele szkolenia zostały spełnione;c) rozdanie certyfikatów.