Opis | Postęp w dziedzinie analizy jakościowej idzie w dwu kierunkach: wykorzystania metod, instrumentalnych i unowocześnienia chemicznych. Metody fizyczne i fizykochemiczne, które dominują obecnie, skracają czas wykonania analizy i pozwalają wykonać analizą z coraz mniejszej ilości próbki. W metodach chemicznych, zwanych cząsto klasycznymi, przy zachowaniu ich podstawowego charakteru (służą jeszcze ciągle do wzorcowania metod instrumentalnych), staramy się wciąż wprowadzać nowe bardziej specyficzne reakcje, aby skrócić również czas analizy oraz staramy się przechodzić na mniejsze ilości próbek, aby móc wykonać analizą i z możliwie małej posiadanej jej ilości i z możliwie małym zużyciem odczynników. Stąd w metodach chemicznych analizy jakościowej przeszło sią ogólnie w świece na skalę półmikro, tj.. na operowanie ilościami rzędu 10—30 mg poszczególnego wykrywanego jonu. Niniejsze wydanie „Szkoły" zostało dostosowane do tych wymagań. Celem „Szkoły" jest w dalszym ciągu nauczyć analizy jakościowej, tj. wykrywania, stwierdzenia obecności w badanym materiale danego indywiduum chemicznego. Ubocznym, dodatkowym celem, wynikającym z wprowadzenia skali półmikro, jest przyzwyczajenie młodego adepta chemii od początku jego doświadczalnej pracy do możliwie precyzyjnego wykonywania czynności laboratoryjnych, skrupulatnego operowania małymi ilościami substancji. Wprowadzenie skali półmikro daje dodatkowy, obok oszczędności odczynników, zysk w postaci czasu. Wykonując ćwiczenia w skali półmikro można zmieścić w tym samym programowym czasie więcej materiału. W związku z tymi ogólnymi założeniami wprowadzono do ćwiczeń większą ilość reakcji z odczynnikami organicznymi, bez których nie można już dziś wyobrazić sobie analizy jakościowej. Zmieniono również nieco układ materiału, grupując całe podstawy teoretyczne i techniczne na początku podręcznika. Dodano część dotyczącą analizy jakościowej przykładowo wybranych materiałów, wychodząc z założenia, że student już w końcu ćwiczeń musi się spotkać z praktyczną analizą realnych materiałów, której umiejętność jest ostatecznym celem jego nauki. |