Opis |
Postęp
w dziedzinie analizy jakościowej idzie w dwu kierunkach:
wykorzystania metod, instrumentalnych i unowocześnienia
chemicznych. Metody fizyczne i fizykochemiczne, które dominują
obecnie, skracają czas wykonania analizy i pozwalają wykonać
analizą z coraz mniejszej ilości próbki. W metodach
chemicznych, zwanych cząsto klasycznymi, przy zachowaniu ich
podstawowego charakteru (służą jeszcze ciągle do wzorcowania
metod instrumentalnych), staramy się wciąż wprowadzać nowe
bardziej specyficzne reakcje, aby skrócić również czas analizy
oraz staramy się przechodzić na mniejsze ilości próbek, aby
móc wykonać analizą i z możliwie małej posiadanej jej ilości i
z możliwie małym zużyciem odczynników. Stąd w metodach
chemicznych analizy jakościowej przeszło sią ogólnie w świece
na skalę półmikro, tj.. na operowanie ilościami rzędu 10—30 mg
poszczególnego wykrywanego jonu. Niniejsze wydanie „Szkoły"
zostało dostosowane do tych wymagań. Celem „Szkoły" jest w
dalszym ciągu nauczyć analizy jakościowej, tj. wykrywania,
stwierdzenia obecności w badanym materiale danego indywiduum
chemicznego. Ubocznym, dodatkowym celem, wynikającym z
wprowadzenia skali półmikro, jest przyzwyczajenie młodego
adepta chemii od początku jego doświadczalnej pracy do
możliwie precyzyjnego wykonywania czynności laboratoryjnych,
skrupulatnego operowania małymi ilościami
substancji. Wprowadzenie skali półmikro daje dodatkowy,
obok oszczędności odczynników, zysk w postaci czasu. Wykonując
ćwiczenia w skali półmikro można zmieścić w tym samym
programowym czasie więcej materiału.
W
związku z tymi ogólnymi założeniami wprowadzono do ćwiczeń
większą ilość reakcji z odczynnikami organicznymi, bez których
nie można już dziś wyobrazić sobie analizy
jakościowej. Zmieniono również nieco układ materiału,
grupując całe podstawy teoretyczne i techniczne na początku
podręcznika. Dodano część dotyczącą analizy jakościowej
przykładowo wybranych materiałów, wychodząc z założenia, że
student już w końcu ćwiczeń musi się spotkać z praktyczną
analizą realnych materiałów, której umiejętność jest
ostatecznym celem jego nauki.
|