historycznySquad
1994274 s., 24 cmstan dobry
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE......................... 5
GENEZA I GŁÓWNE LINIE ROZWOJOWE............... 9
Lokalizacja.......................... 21
BISKUP JAKO PRZEŁOŻONY SZKOŁY................ 25
MECENAT KAPITUŁ KATEDRALNYCH................ 29
SCHOLASTYCY KATEDRALNI.................... 36
Godność czy świadectwo wykształcenia?............... 35
Kształtowanie się odrębnego beneficjum scholasterii.......... 45
Pozycja scholastyka w hierarchii kapitulnej.............. 52
Od funkcji nauczycielskiej do honorowej pralatury........... 65
REKTORZY SZKÓŁ KATEDRALNYCH................. 77
Od nauczyciela pomocniczego do przełożonego szkoły.......... 77
Nominacja i jej kryteria..................... 79
Ranga funkcji rektorskiej.................... 87
Obowiązki rektora....................... 93
Uposażenie rektorów ..................... 98
NAUCZYCIELE POMOCNICZY (SOCII) ................ 104
Bakałarze - lokaci ...................... 104
Kantorzy szkolni.......................108
LEKTORZY TEOLOGII I PRAWA KANONICZNEGO...........116
Lektor teologu........................116
Lektor prawa kanonicznego................... 1^6
PROGRAMY NAUCZANIA SZKÓŁ KATEDRALNYCH........... 132
Nauczanie elementarne..................... ^
Nauczanie na poziomie średnim..................
Gramatyka i retoryka.................... 1™
Gramatyka.......................146
274
Autorzy szkolni (auctores).................... 151
Dialektyka (logika)...................... 158
Quadrivium......................... '59
Filozofia.......................... 163
Kształcenie teologiczne..................... 164
Teologia i prawo w ramach wykładów katedralnych.......... 180
METODY NAUCZANIA....................... 186
Lectio........................... 186
Enarratio auctorum..................... 186
Exercitia......................... 189
Disputatio......................... 190
UCZNIOWIE SZKÓŁ KATEDRALNYCH................. 192
Wiek i liczebność....................... 192
Czasokres nauki........................ 193
Skład społeczny....................... 195
Finanse uczniowskie...................... 205
Uczniowie a liturgia katedralna.................. 214
Droga do kapłaństwa...................... 221
ZAKOŃCZENIE.......................... 231
WYKAZ SKRÓTÓW........................ 238
INDEX............................. 245