Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Szkoły i studia dominikanów krakowskich XIII-XV w.

28-02-2012, 15:15
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 29.99 zł     
Użytkownik vicosforza
numer aukcji: 2030326055
Miejscowość Internet
Wyświetleń: 6   
Koniec: 30-01-2012 21:09:52
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Przed zalicytowaniem proszę zapoznać się ze stroną „O mnie”

Kupując więcej książek oszczędzasz na wysyłce!!!:)
bowiem bez względu na ilość zakupionych książek jej koszt doliczamy tylko raz
i zawsze wynosi on 7,50 zł (paczka, polecony ekonomiczny), lub 9 zł (priorytet)



2005
234 str
stan dobry

Spis treści


Wstęp..................................................5

Rozdział 1. Szkolnictwo dominikańskie w średniowieczu.........12
Święty Dominik Guzman i konstytucje zakonne...................12
Dyskusja nad charakterem kultury szkolnej dominikanów w średniowieczu . . 14
Nowicjat........ ......................20
Szkoła konwentualna ...................26
Studia prowincjalne.....................29
Studia generalne w zakonie .........................36
Zdobywanie stopni uniwersyteckich Dominikanie a uniwersytety.........41

Rozdział 2. Początki zakonu dominikanów w Krakowie..........46
Założenie konwentu Świętej Trójcy w Krakowie.......................46
Początki szkoły konwentualnej ... .............................52

Rozdział 3. Szkoły i studia dominikanów krakowskich w drugiej połowie XIII i XIV w.......................................60
Lektorzy...................................................60
Początki studiów prowincjalnych w Krakowie.........................70
Organizacja i program studiów....................................75

Rozdział 4. Powstanie studium generalnego dominikanów
w Krakowie............................................82
Rozwój dyskusji naukowe;......................................82
Materialne warunki funkcjonowania studium generalnego ..............87
Sytuacja w Królestwie Polskim, zakonie i prowincji polskiej dominikanów... 92 Dominikanie a erygowanie wydziału teologicznego na Uniwersytecie
Krakowskim................................................99
W poszukiwaniu pierwszego regensa............................... 106

Rozdział 5. Szkoły i studia w konwencie Świętej Trójcy
w Krakowie w XV i na początku XVI w. .................112
Kadra nauczająca.............................................112
Bracia studenci...............................................116
Zakonnicy krakowscy na studiach zagranicznych.....................119
Dominikanie a Uniwersytet Krakowski.............................122
Organizacja szkól i profil kształcenia...............................147

Zakończenie.................................................163

Aneks nr 1. Kadra nauczająca w szkołach i studiach konwentu
Świętej Trójcy w Krakowie w XV w. .........................166
Aneks nr 2. Kadra nauczająca w szkołach i studiach konwentu
Świętej Trójcy w Krakowie na początku XVI w................173
Aneks nr 2. Studenci generalni i partykularni w konwencie Świętej
Trójcy w Krakowie w latach 1[zasłonięte]447-14 oraz 1[zasłonięte]501-15......177
Aneks nr 4. Dominikanie studenci i graduaci na Uniwersytecie
Krakowskim do 1530 r. ....................................180

Summary....................................................185
Wykaz skrótów...............................................188
Bibliografia..................................................191
Indeks osób..................................................215

Wstęp

Tematem pracy są dzieje ośrodka szkolnego, który funkcjonował w dominikańskim konwencie Świętej Trójcy w średniowiecznym Krakowie.
Szkolnictwo dominikańskie od dawna było obiektem badań nauko-wych. Szczególnie intensywnie zajmowano się początkami zakonnego systemu szkolnego i jego rozwojem do połowy XIV w., wówczas bo­wiem ostatecznie ukształtowała się zhierarchizowana struktura studiów zakonnych . Dla tego okresu powstała niedawno imponująca rozprawa Miechele Mulchahey, Dotkliwie brakuje podobnej syntezy dla późnego średniowiecza .
Szkolnictwo i kultura intelektualna dominikanów polskich były przedmiotem intensywnych rozważań również w polskiej historiografii. Spośród najbardziej zasłużonych dla rozwoju tych badań uczonych wy­pada wymienić Jerzego Kłoczowskiego - twórcę i animatora nowoczes­nych polskich badań nad zakonami mendykanckimi, a szczególnie do­minikanami, Jerzego B, Korolca, Pawła Kielara, Wacława Bucichow-skiego, Jana A. Spieża oraz Krzysztofa Kaczmarka. Mimo bogatej litera­tury przedmiotu tematyka ta nie została jednak wyczerpana. Niedawno Jerzy Kłoczowski wskazał na potrzebę prowadzenia dalszych systema­tycznych badań nad kulturą intelektualną zakonu kaznodziejskiego, w tym rozpoznania ich własnego systemu edukacyjnego, który wcześ­niej zdawał się być już dostatecznie zanalizowany. Przedstawione ostat­nio przez Krzysztofa Stopkę podsumowanie polskich studiów nad za­konnymi strukturami szkolnymi w średniowieczu oraz nowy kwestio-
nariusz badawczy opracowania szkół zakonnych pokazały, że tematyka nie została jeszcze wyczerpana.
Jerzy Kłoczowski słusznie proponował prowadzenie szerokich stu­diów porównawczych dla krajów Europy Środkowej, niemniej jednak jest rzeczą oczywistą, że drogą do ujęć syntetycznych muszą się stać stu­dia nad dziejami i dorobkiem mniejszych wspólnot. O ile w przypadku dominikanów obranie prowincji jako kategorii badawczej wydaje się zrozumiałe i poprawne metodologicznie, o tyle wątpliwości powstają w sytuacji, gdy badania dotyczą pojedynczego konwentu, w przypadku niniejszej pracy - krakowskiego. Wynika to z jednolitości standardów edukacyjnych zakonu, jego scentralizowanej struktury i funkcjonowa­nia zakonników nie na zasadzie przywiązania do danego konwentu, lecz operowania na obszarze całej prowincji i poza nią. Krakowskimi w ści­słym sensie byli zakonnicy, którzy w konwencie Świętej Trójcy złożyli profesję (fratres nativi), lecz źródłowe ustalenie tego nie jest dla znako­mitej większości możliwe. W szerokim znaczeniu chodzi o tych braci, którzy działali i tworzyli, nawet przejściowo, w krakowskim konwencie. Jednakże wielokrotnie przemieszczani do innych klasztorów, współtwo­rzyli także historię tamtych wspólnot. Mało tego, nierzadko kapituły lub generałowie zmieniali ,,filiację" zakonników, dając im prawo bycia filii nativi innego konwentu niż ten, w którym złożyli śluby zakonne. Tym samym historia klasztoru Świętej Trójcy nierozerwalnie zazębia się z dziejami innych klasztorów.
Można jednak wskazać argumenty na rzecz opracowania szkolnictwa w skali konwentu, zwłaszcza z myślą o przyszłej monografii dziejów klasztoru. Już dawniej padały propozycje opracowania dziejów poje­dynczych domów zakonnych. Taki program badawczy w odniesieniu do kultury umysłowej dominikanów wrocławskich zarysowywał J.B. Ko-rolec. Jakkolwiek dla konwentu krakowskiego nie ma podstawowej
przesłanki, na jakiej ów badacz oparł swój wybór - tj. zachowanego księgozbioru - jednak ranga tego ośrodka w dziejach polskich domini­kanów ułatwia przyjęcie podobnej perspektywy.
Konwent krakowski zajmował szczególne miejsce w prowincji, jako pierwsza co do starszeństwa wspólnota dominikańska, opromieniona nadto świętością swego założyciela - św. Jacka, a także jako stołeczny ośrodek prowincji, którą to funkcję utrzymał w rywalizacji z Wrocła­wiem, i wreszcie jako centrum szkolne prowincji z racji funkcjonowania tu zakonnego studium generalnego. Tę pozycję potwierdzała wielkość konwentu, polityczne i kulturalne znaczenie aglomeracji miejskiej Kra­kowa tak w Polsce dzielnicowej, jak i w odrodzonym Królestwie Pol­skim, wreszcie funkcjonowanie tu uniwersytetu.
Średniowieczne dzieje konwentu Świętej Trójcy zamykają się między datą fundacji w latach 1[zasłonięte]222-12 a końcem pierwszej ćwierci XVI w. (1525 r.). Jest to umowna cezura końcowa polskiego średniowiecza. Brakuje studiów nad nowożytnymi dziejami konwentu, zwłaszcza nad XVI w., które pozwalałyby określić ciągłość i zmienność jego czynników rozwojowych na przełomie wieków średnich i epoki nowożytnej. Wy­daje się jednak, że ogólne znaczenie przełomu reformacyjnego w dzie­jach zakonu i prowincji polskiej może być istotnym dodatkowym uza­sadnieniem końcowej cezury chronologicznej.
Konwent braci kaznodziejów u Świętej Trójcy w Krakowie nie posia­da nowoczesnej monografii historycznej. Jedyna dotąd krótka synteza pióra Sadoka Barącza z 1888 r. nie ma już istotnej wartości. Istnieje natomiast wiele studiów szczegółowych. Ostatnio znakomitą syntezę rozwoju architektury kościoła i klasztoru do początku XIV w. przedstawił
Marcin Szyma. Niniejsza książka jest przyczynkiem do monografii tego konwentu. Opiera się w dużej mierze na wynikach moich badań nad kulturą umysłową dominikanów krakowskich.
W opracowaniu tematu korzystałem przede wszystkim z zasobu Ar­chiwum Polskiej Prowincji OO. Dominikanów w Krakowie (ADK) Zasób aktowy klasztoru krakowskiego wyszedł w zasadzie obronną ręką z katastrof dziejowych, w przeciwieństwie do biblioteki. Dla tej ostat­niej tragiczne w skutkach były zwłaszcza pożary w 1462 i 1850 r., w pewnym stopniu także pobyt Szwedów w klasztorze w latach 1656--1657 i 1702 oraz wizyty oświeceniowych „książkołapów". Posiadamy ogólny opis księgozbioru pióra Michała Siejkowskiego z drugiej połowy XVIII w. W 1820 r. szczegółowy opis klasztoru i kościoła objął też bibliotekę, niestety podając tylko sumaryczne dane o jej liczebności i rodzajach ksiąg. Katalogu biblioteki nie udało się dotąd odnaleźć. Prawdopodobnie była to odrębna księga, która spłonęła wraz z całym księgozbiorem. Obecnie biblioteka, oprócz krakowskich ksiąg chóro­wych z początku XVI w., w większości składa się z rękopisów prowe­niencji raciborskiej i lwowskiej. Zasób ten w części jest znany dzięki katalogowi Zofii Włodek. Natomiast zbiór inkunabułów i starodru­ków jest właśnie opisywany.


Szkoły i studia dominikanów krakowskich XIII-XV w.
Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki