CZĘŚĆ I
Od autora
UWAGI WSTĘPNE
Kto może się uczyć gry na trąbce?
Trąbka i kornet
Trudności intonacyjne instrumentu
Ustnik
Prawidłowa postawa i trzymanie instrumentu
Układ ustnika na utargach
Sposób wydobycia dźwięku
Zasady oddychania przy grze
Konserwacja instrumentu
Jak ćwiczyć?
Artykulacja
Wibracja
Tłumiki w instrumentach dętych blaszanych
Ogólne wiadomości z zasad muzyki
Pismo nutowe. Skala diatonicza i znaki chromatyczne
Interwaly
Wartości nut i pauz
Rytm, metrum i takt
Tempo. Dynamika
Znaki artykulacyjne
Skróty pisowni
CZĘŚĆ PRAKTYCZNA
Pierwsze ćwiczenia
Ćwiczenie z pauzami
Kropka przy nucie
Pojedziemy na łów
Piosenka francuska
Wproumdzenie dźwięku h1 i c
Gama
Gama C-dur
Staccato
Tenuto
Wprowadzenie dźwięków h, a i g oktawy małej
Rozszerzenie skali do e2
Ligatura
Piosenka murzyńska
Legato
Duet
Akcenty
Krzyżyk, bemol i kasownik
Gama a-moll
Piosenka góralska
Enharmonia.
Gama F-dur
B. Bartok — Melodia ludowa
Portato
F. Schubert — Taniec niemiecki
Ćwiczenia w takcie 2
Ósemka i dwie szesnastki
Ósemka z kropką i szesnastka
S. H. Namrocki — Karuzela
Przedtakt
J. Dunajewski — Zdobywczym krokiem
Hej, hej, do kniej — mel. popularna
Triola
Gama d-moll
Kujawiak
Wprowadzenie dźwięku ais
Gama G-dur
Kołysanka
J. Furmanik — Kanon 2-glosowy
J. Wachsman — Kanon 2-glosowy
Tam w ogródeczku lelija — mel. ludowa
W. F. Bach - Menuet
Gama e-nioll
W.- A. Mozart — Menuet
Zmiany metrum
Wierzba - mel. białoruska
Ćwiczenia dla wyrobienia tonu
Duet — mel. ludowa
Synkopy
Nie mój konik, nie mój — mel. ludouja
Krakowiak
Ćwiczenia gamowe
Ćwiczenia interwałowe
A. Neibig — Duet
Wprowadzenie dźwięku a2
Gama D-dur
S. Moniuszko — Pieśń wieczorna
Gama h-moU
G. F. Handel — Marsz z oratorium „Juda Machabeusz"
Wprowadzenie dźwięku ges i rozszerzenie skali do b2
Gama B-dur
J. N. Hummel — Taniec szkocki
H. Purcell — Fanfara
A. Neibig - Duet
Gama g-moll
P. Czajkowski — Starodawna piosenka francuska
Takt alla breve
S. Niewiadomski — Kanon
F. Piasek — Kanon
Gama A-dur
Kiedym jechal do dzieweczki — mel. ludowa
Wprowadzenie dźwięków eis1, eis2, his, his1 i fis
Gama fis-moll
Gama Es-dur
Ej, przeleciał ptaszek — z repertuaru ,,Mazowsza"
Gama c-moll
J. N. Humrnel — Rondo
Wariacje na temat melodii ludowej z Mazowsza"
Gama E-dur
Gama cis-moll
Gama As-dur
Kwintola
Gama f-moll
F. Schubert — Marsz wojskowy
Gama H-dur
Sekstola
Podwójny krzyżyk
Gama gis-moll
Wprowadzenie dźwięku ges
Gama Des-dur
Gama b-moll
Ozdobniki
Ćwiczenia przygotowawcze do obiegnika
Obiegnik
J. Field - Nokturn
G. Balay — Kanon 2-glosowy
Mordent
Mordent z dolną sekundą
N. Dalayrac — Fragment z opery ,.Fauchette"
Przednutki
D. Scarlatti — Pastorale
F. Schubert — Moment musical
R. Schumann — Kołysanka
G. Verdi — Pieśń z I aktu opery „Traviata"
Tryl
Ćwiczenia przygotowawcze do trylu
Frullato
Tremolo
CZĘŚĆ 2
Wstęp
R dla młodych trębaczy
Ćwiczenia na rozszerzenie skali i zwiększenie sparwności technicznej
Gama Fis-dur
Gama dis-moll
Wprowadzenie dźwieku ces i fes
Gama Ges-dur
Wprowadzenie dźwieku c3 i ces3
Podwójny bemol
Gama es-moll
Gama Cis-dur
Gama ais-moll
Gama Ces-dur
Gama as-moll
Skala chromatyczna (schromatyzowana)
Trudniejsze zapisy enharmoniczne
Akord dominatowy septymowy
Akord septymowy zmniejszony
Trójdźwięk zwiększony
Ćwiczenia zespołowe
Kanony
S. Foremny - Ballada
S. Foremny - Intermezzo
T. Machl - Taniec
T. Machl - Chorał 4-głosowy
Ćwiczenia na legato i rozwój elastyczności mięśni wargowych
Skala całotonowa. Ćwiczenia
Ćwiczenia na duże odległości
Potrójne i podwójne staccato
J. B. Arban - Karnawał wenecki (wariacja 2)
Podwójne staccato
J. B. Arban - Karnawał wenecki (wariacja 3)
P. Czajkowski - Taniec neapolitański
Transpozycja
Trąbka C
L. Beethoven - Z V Symfonii
Trąbka D
L. Beethoven - z IX Symfonii
Trąbka Es
A. Mozart - Z Symfonii "ZNowego Świata"
Trąbka E
L. Beethoven - Z Uwertury "Egmont"
Trąbka A
P. Czajkowski - Z V Symfonii
Etiudy
T. Charlier (Ćwiczenia 3. palca i transpozycji)
P. Clodomir (Oktawy)
A. Petit (Rytm synkopowy)
J. F. Gallay (Podwójna kropka przy nucie)
J. F. Gallay (Duże odległości)
M. Bitsch (Trudności rytmiczne)
M. Bitsch (Odległości)
C. Perrin (Przednutka krótka i podwójna)
T. Charlier (Tercje, staccato podwójne i potrójne)
T. Charlier (Kwarty i synkopy)
C. Perrin (Obiegnik i gruppetto)
A. Chavanne (Potrójne staccato)
A. Chavanne (Podwójne staccato)
T. Charlier (Mordent i tryl)
H. Tomasi (Zmiany metrum)
T. Charlier (Rytm)
J. B. Arban (Chromatyka i legato)
E. Paudert - Duet
M. Broiles - Duet (in a rush)
Gamy i pasaże