Wstęp
Rozdział I
Gimnazjum – nowy typ szkoły
Wprowadzenie
1. Gimnazjum – cele i założenia
1.1. Organizacja gimnazjów „wirtualnych”
1.2. Oczekiwania i obawy przed wprowadzeniem reformy
Konkluzje
Rozdział II
Gimnazjum miejscem rozwoju uczniów
Wprowadzenie
1. Rozwój ucznia – ujęcie psychologiczno-pedagogiczne
2. Codzienność szkolna – ujęcie progresywne
2.1. Aktywność ucznia na lekcji
2.2. Nauczyciele w szkole wspomagającej rozwój ucznia
2.3. Uczeń i jego rówieśnicy w codzienności szkolnej
2.4. Zajęcia pozalekcyjne
2.5. Samorząd szkolny
3. Szkoła w dotychczasowych badaniach – wybrane aspekty
Konkluzje
Rozdział III
Metodologiczne podstawy badań
1. Cele i problemy badawcze
2. Metoda badawcza
3. Organizacja i przebieg badań
Rozdział IV
Kontekst prowadzonych badań
Wprowadzenie
1. Lokalizacja i powstanie badanych szkół
2. Architektura i wielkość badanych szkół
3. Organizacja dojazdów uczniów do szkoły
4. Rada szkoły i rada rodziców
5. Samorząd szkolny w badanych szkołach
6. Współpraca z rodzicami
7. Udział uczniów w kołach zainteresowań
8. Dojazd uczniów do szkoły
Podsumowanie
Rozdział V
Obraz rówieśników
Wprowadzenie
1. Rówieśnik – wróg czy przyjaciel
1.1. Rówieśnik jako wróg
1.2. Rówieśnik jako przyjaciel
2. Rówieśnicy na lekcji
2.1. Zdobywanie wiedzy przez rówieśników
2.2. Rówieśnicy przeszkadzający
3. Rówieśnicy na przerwie
4. Identyfikacja rówieśników ze szkołą
5. Obszary rzeczywistości szkolnej ważne dla rówieśników
6. Zabarwienie emocjonalne wypowiedzi na temat rówieśników
7. Uogólniony obraz rówieśników
Wnioski
Rozdział VI
Obraz nauczyciela
Wprowadzenie
1. Nauczyciel w czasie lekcji
1.1. Nauczyciel dydaktyk
1.2. Nauczyciel-wychowawca
2. Nauczyciel osoba
3. Nauczyciel na przerwie
4. Obszary rzeczywistości szkolnej ważne dla nauczyciela
5. Emocjonalne zabarwienie wypowiedzi badanych na temat nauczycieli
6. Nauczyciel – obcy czy swój
6.1. Nauczyciel jako obcy
6.2. Nauczyciel jako swój
7. Rekonstrukcja obrazu nauczycieli
Wnioski
Rozdział VII
Samowiedza badanych
Wprowadzenie
1. Uczniowie na przerwie
2. Uczniowie na lekcji
3. Obszary rzeczywistości szkolnej ważne dla badanych
4. Wartościowanie przez uczniów pozostania w szkole
5. Kontakty z rówieśnikami po zajęciach lekcyjnych
6. Samoocena badanych
7. Rekonstrukcja samoopisu badanych
Wnioski
Rozdział VIII
Szkoła miejscem (nie)(do)rozwoju
Wprowadzenie
1. Obraz ucznia
Krótka refleksja zamiast zakończenia
Wykaz literatury