O d autora . .3
WIADOMOŚCI WSTĘPNE
Z historii akordeonu 4
Parę słów o budowie instrumentu . 4
Postawa grającego i sposób trzymania instrumentu 4
Miechowanie . . . . . . . 5
Podstawy pisma nutowego . . . . . . 6
Rytm muzyczny . . . . . . . . . 9
Tempo . . . . . . 10
Dynamika . . . . . . . . . . 10
Artykulacja . . . . . . . . 11
PODSTAWY WSTĘPNEJ TECHNIKI GRY
Wprowadzenie do gry na klawiaturze . . . . 12
Wstępne ćwiczenia prawej ręki . . . . 1 2
Ćwiczenia z zastosowaniem pauz . . . . 16
Sposoby artykulacji . . . . . 19
Tastatura basowa . . . . . 21
Tabela basów . . . . . . . . 2 2
Wstępne ćwiczenia lewej ręki na basach podstawowych
w pozycji tonacji C-dur . . . . . 23
Ćwiczenia wstępne na koordynację gry obu rąk . 24
Ćwiczenia praujej ręki na podkładanie 1. palca . 26
Gama i tonacja C-dur . . . . . . . . 28
Elementarne wiadomości z nauki o interwałach
i akordach . . . . . . 29
Tabela interwałów . . . . . . . 29
Podstawy gry akordowej lewej ręki w pozycji tonacji
C-dur . . .. . . 31
Ćwiczenia n a lewą rękę . . . . . . 31
Ćwiczenia na koordynację gry obu rąk . . . 33
Ćwiczenia i melodie z zastosowaniem różnego tempa
i dynamiki . . . . . . . 35
Ćwiczenia na prawą rękę (rytm kropkowany) . . 41
Ćwiczenia w różnych taktach . . . . . 43
Ćwiczenia w interwałach . . . . . 44
prymy . . . . . . . . 44
sekundy . . . . . . . 45
tercje . . . . . . . . . . 47
kwarty . . . . . . . 48
kwinty . . . . . . . . . 49
seksty . . . . . . . . . 49
septymy . . . . . . . . . . 50
oktawy . . . . . . . . . 51
Ćwiczenia przygotowawcze lewej ręki do gam durowych.
Gama C-dur . . . . 52
Przypadkowe znaki chromatyczne . . . . 55
Akordy dominantowe septymowe . . . 57
Gama i tonacja G-dur . . . . . . 64
Gamai tonacja F-dur ... . . 71
Gama i tonacja D-dur . . . . . . . . . . 74
Gama i tonacja B-dur , . . . . . 75
Ćwiczenia w dwudźwiękach . . . . . 77
Gama i tonacja A-dur . . . . 82
Gama i tonacja Es-dur . . . . . . 83
Gamy durowe rozbieżne . . . . . . 84
Gamy w tercjach i sekstach . . 87
Zestawienie gam durowych dla prawej ręki . . 87
Gamy i tonacje molowe . . . . . 89
Palcowanie gam molowych w basach . . . 9 0
Gama i tonacja a-moll . . . . . . 90
Bas tercji małej . . . . . . . . 92
Ćwiczenia na repetycję palcową lewej ręki . . . 95
Gama i tonacja d-moll . . . . . 97
Zestawienie gam molowych . . . . . 99
Akordy rozłożone (pasaże) prawej ręki . . 100
Pasaże trójdźwięków durowych . . . . . 101
Pasaże trójdźwięków molowych . . . . 103
Pasaże lewej ręki i obu rąk . .. . . . . 106
Synkopy . . . . . . 109
Łatwy akompaniament akordowy lewej ręki . . 110
Akordy septymowe zmniejszone . . . . 114
Gamy molowe rozbieżne w tercjach i sekstach . 116
Gama i tonacja E-dur . . . . . . 117
Gama i tonacja H-dur . . . . . . . 119
Gama i tonacja As-dur . . . . . . 120
Gama i tonacja Des-dur . . . . . . 123
Gama chromatyczna . . . . . . . 126
Ćwiczenia lewej ręki wprowadzające do gamy chromatycznej . . . 126
Gama chromatyczna na dwie ręce . . . . 127
Gamy w podwójnych oktawach . . . . 130
Decymy . . . . . . . . . 132
Ozdobniki . . . . . . . . . 138
Trudniejszy akompaniament akordowy lewej ręki . 149
Gamy w podwójnych tercjach . . . . . 151
Gamy w podwójnych sekstach .' . . . . 153
Elementy muzyki tanecznej . . . . . . 155
Przykłady akompaniamentu tanecznego lewej ręki . 155
Improwizacja taneczna . . . . . . . 158
Przykłady utworów tanecznych . . . . . 160
Harmonizacja melodii . . . . . . 179
Gra akordowa lewej ręki . . . . . . 180
Akordy nonowe . . . . . , . . 183
Trójdźwięki zwiększone . . . . . . 184
Trójdźwięki durowe i molowe z dodaną sekstą . 186
Glissando , . . . . . . . . 187