SZKICE DO TEORII WYCHOWANIA KREATYWNEGO
aut. Andrzej J. Sowiński
wyd. IMPULS
Książka poświęcona została niezwykle ważnej
problematyce. Walory naukowe, poznawcze i edukacyjne pracy podkreślają autorskie
tabele i rysunki. Podejmując ciekawą formę szkicu, Autor w sposób inspirujący
skłania do refleksji, dyskusji i dalszych poszukiwań. Szkic to w istocie swej
projekt czegoś, to zakreślenie ram problematyki bez wnikania w jej szczegóły. W
sztuce szkic oznacza swobodny rysunek, zazwyczaj koloru czarno-białego,
`podkład` pod realizację większego dzieła, później wypełnianego barwami.
Przyjęcie przez Autora książki konwencji szkicu skłania nie tylko do kreatywnego
pochylenia się nad niezwykle ważną problematyką, ale także inspirująco zachęca
do twórczej refleksji oraz do podejmowania autorskich prób realizacji
zasygnalizowanych koncepcji w praktyce wychowawczej.
Z recenzji prof.
zw. dr hab. Urszuli Ostrowskiej
Książka Szkice do teorii wychowania
kreatywnego powstawała w latach 2[zasłonięte]010-20. Autor wykorzystał w niej artykuły lub
ich fragmenty wcześniej już publikowane w innych pracach zbiorowych, na użytek
niniejszej pracy zebrane, uporządkowane i zmodyfikowane. Całość została
wzbogacona o fragmenty referatów wygłoszonych na konferencjach
naukowych.
Kreatywność, twórczość i rozwój to procesy, które
nierozerwalnie wiążą się z życiem ludzkim, zarówno w wymiarze społecznym, jak i
jednostkowym. Wyróżniają one człowieka spośród innych istot żywych i wynoszą go
ponad świat materialny. Stanowią jednocześnie warunek sine qua non kultury
ujmowanej nie socjologicznie czy etnograficznie, ale normatywnie, a więc
widzianej w optyce wartościującej, która pozwala snuć refleksję o kulturze
wysokiej. Może być ona udziałem i doświadczeniem wielu, nie tylko elit, jeśli
wyrasta z ideałów i aspiracji do doskonalenia moralnego właściwych każdemu
człowiekowi. Taka kultura jest zdolna podnieść życie ludzkie, a razem z nim i
kondycję moralną społeczeństwa na wyższy poziom...
stan bardzo dobry