I Pojęcia podstawowe
1. Nowe pojęcia w naukach empirycznych.....................
2. Wieloznaczność pojęcia "model" .......................
3. Pojęcie modelu.....................................
4. Konstruowanie modelu...................................
5. Modele w naukach empirycznych.........................
II. Klasyfikacja modeli w naukach empirycznych
1. Kryterium ,,wewnętrznej natury modelu" .................
1.1. Modele formalne...................................
1.2. Modele rzeczowe ..................................
1.2.1. Modele symptomatyczne...........................
1.2.2. Modele znakowe.....................................
1.2.3. Modele ikoniczne.....................................
1.3. Stosowanie modeli w dydaktyce chemii...............
2. Kryterium „założonego stosunku modeli do teorii i praktyki"
2.1.- Uzasadnienie wyboru kryterium.........................
2.2. Przebieg działalności poznawczej ucznia..................
2.3. Klasyfikacja modeli....................................
III. Pojęcie modelu w dydaktyce
1. Dydaktyczna definicja modelu ............................
2. Funkcja modeli w dydaktyce ...........................
2.1. Modele wyjaśniające....................................
2.1.1. Podstawy teoretyczne .................................
2.1.2. Przykład modeli wyjaśniających ...............
2.2. Modele interpretacyjne.................................
2.2.1. Podstawy teoretyczne.................................
2.2.2. Przykład modeli interpretacyjnych.......................
2.3. Modele wyjaśniające a interpretacyjne....................
2.4. Modele opisowe.......................................
2.4.1. Podstawy teoretyczne.................................
2.4.2. Przykład modeli opisowych............................
2.5. Modele eksperymentalne................................
2.5.1. Podstawy teoretyczne .................................
2.5.2. Przykłady modeli eksperymentalnych ...................
2.6. Modele informacyjne..................................
2.6.1. Podstawy teoretyczne .................................
2.6.2. Przykład modeli informacyjnych........................
IV. Modele w procesie kształcenia
1. Uwagi ogólne o modelach dydaktycznych.
2. Proces kształcenia....................
2.1. Struktura systemu dydaktycznego ...............
2.2. Proces uczenia się..................................
2.3. Modele w procesie uczenia się (I)....................
2.4. Proces nauczania..................................
2.5. Modele w procesie uczenia się (II)....... ,.........
3. Stosowanie modeli w nauczaniu metodą słowno-poglądową
3.1. Struktura lekcji słowno-poglądowej...............
3.2. Modele w strukturze lekcji..........................
3.3. Przykłady stosowania modeli.........................
3.3.1. Wyjściowy element lekcji...........................
3.3.2. Powiązanie struktur........,......,................
4. Stosowanie modeli w nauczaniu metodą problemową
4.1. Struktura, lekcji problemowej ...................
4,2. Modele w strukturze lekcji problemowej.........
4.3. Modelowa weryfikacja eksperymentalna ...
4.4. Przykłady stosowania modeli
4.4.1. Hipoteza rozwiązania problemu a modelowanie
4.4.2. Sporządzanie modelu zjawiska
4.4.3. Wiedza teoretyczna a modelowanie
5. Eksperyment modelowy w procesie kształcenia
5.1. Eksperyment w nauczaniu
5.2. Struktura eksperymentu
5.3. Eksperyment modelowy.
5.4. Przykłady eksperymentu modelowego
5.4.1. Eksperyment modelowy a rzeczywisty
5.4.2. Eksperyment modelowy
6. Przykład jednostki metodycznej z zastosowaniem modeli
6.1. Orbitale elektronowe.......................... .....
6.2. Orbitale molekularne................................
V. Zakończenie...........................................
VI. Bibliografia.............................................