Szekspir i uzurpator
Inscenizacje sztuk Szekspira stanowią jeden z najważniejszych elementów teatru Krzysztofa Warlikowskiego, należącego do najwybitniejszych współczesnych polskich reżyserów. To już ponad dziesięć realizacji, które wychodzą od interpretacji Jana Kotta, zmieniły definitywnie sposób czytania Szekspira w Polsce. Przeniosły punkty ciężkości z tego, co jednoznacznie polityczne, na to, co prywatne, ale w konsekwencji społeczne. Piotr Gruszczyński w rozmowach z Krzysztofem Warlikowskim prowadzi czytelnika przez teatralny labirynt reżysera, pokazując sposób myślenia artysty o teatrze i jego relacjach z rzeczywistością. Szekspir jest dobrym punktem wyjścia do opisania teatralnego światopoglądu Warlikowskiego. Okazuje się, że nie byłoby na przykład Oczyszczonych – uznawanych za najważniejszy spektakl ostatnich lat – bez pracy nad Szekspirem. Ale nie byłoby też kolejnych inscenizacji szekspirowskich bez Oczyszczonych.
Krzysztof Warlikowski (ur. 1962). reżyser teatralny, wielokrotnie nagradzany twórca młodego pokolenia. Studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim, Sorbonie i w krakowskiej PWST, był asystentem Krystiana Lupy, Petera Bronka i Ingmara Bergmana. Reżyseruje w kraju i za granicą, m. in. w Paryżu, Nicei, Amsterdamie, Hanowerze, dotychczas zrealizował ponad trzydzieści spektakli, między innymi sztuk Szekspira (Makbet, Hamlet, Burza, Wieczór trzech króli), dramatów antycznych (Elektra, Bachantki). Inscenizował także dramaty współczesne, m. in. Bernarda-Marie Koltesa i Sarah Kane, jest również reżyserem oper (Don Carlos, Ubu Rex, Wozzeck, Ifigenia w Taurydzie). Laureat m. in. Paszportu „Polityki” (2003), Nagrody Francuskiego Związku Krytyków Teatralnych (2003), francuskiego Orderu Kawalera Kultury (2004) oraz Nagrody Meyerholda za najwybitniejsze osiągnięcia w reżyserii światowej przyznanej w Moskwie w 2006 roku. Od 1999 związany z TR Warszawa.
Piotr Gruszczyński (ur. 1965), krytyk teatralny, stale współpracujący z „Tygodnikiem Powszechnym”, „Res Publiką Nową” i „Dialogiem”. W 2003 wydał zbiór esejów Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim, nominowany do Nagrody NIKE. Obecnie pracuje jako dramaturg w TR Warszawa.
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Format: 12.5x19.5cm
Ilość stron: 248
Wydanie: 1
Rok wydania: 2007