Opis książki: Prawie 20-letnia praktyka wprowadzania w polskich organizacjach systemów zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000 i nieco krótsza przy wprowadzaniu zasad TQM, wskazuje, że w wielu przypadkach zaangażowanie najwyższego kierownictwa w działania z tym związane nie spełnia oczekiwań. Jest zdecydowanie niższe niż w krajach Europy Zachodniej, nie wspominając już o Japonii, w której filozofia zarządzania przez jakość opiera się przede wszystkim na głębokim uczestnictwie i zaangażowaniu kierownictwa.
Tam gdzie kierownictwo nie angażuje się w projakościowe systemy zarządzania odbija się to od razu negatywnie na postawach pracowników. Jedną z podstawowych przyczyn tego stanu jest zbyt mała wiedza kadry menedżerskiej na temat nowoczesnych systemów zarządzania i korzyści z wdrożenia takich systemów dla organizacji, jej pracowników oraz wszystkich innych zainteresowanych podmiotów.
Wprowadzenie 7 Rozdział 1 Zarządzanie organizacją wg norm ISO serii 9000 13 1.1. Ewolucja podejścia do zarządzania jakością 13 1.2. Podstawowe zasady systemu zarządzania wg norm ISO serii 9000 20 1.3. Bariery i uwarunkowania oraz korzyści z wdrażania systemów wg norm ISO 9000 31 Rozdział 2 Procesowy system zarządzania 39 2.1. Poziomy zarządzania organizacją 39 2.2. Zarządzanie procesem 42 Rozdział 3 Kierownictwo firmy w systemie zarządzania wg normy ISO 9001:2000 53 Rozdział 4 Etapy wdrażania systemu zarządzania jakością - rola kierownictwa 59 4.1. Projektowanie systemu 59 4.1.1. Decyzja o wdrożeniu systemu 59 4.1.2. Diagnoza stanu organizacji 62 4.1.3. Określenie założeń systemu 65 4.1.4. Określenie polityki i celów jakości 70 4.1.5. Przykłady polityk jakości 75 4.1.6. Identyfikacja i podział procesów 82 4.1.7. Opracowanie dokumentacji procesów i systemu 89 4.2. Wprowadzenie systemu 92 4.3. Utrzymanie i doskonalenie systemu 93 Rozdział 5 Od systemu ISO do filozofii TQM i Europejskiego Modelu Doskonałości EFQM 103 5.1. Zintegrowany System Zarządzania 104 5.2. TQM - zarządzanie przez jakość 114 5.3. Europejski Model Doskonałości EFQM 124 5.3.1. Podstawy EFQM 124 5.3.2. Proces wdrożenia zasad TQM - modelu doskonałości 129 Rozdział 6 Od kierownika do przywódcy 133
|