Prezentowany praca jest zbiorem kilkunastu tekstów analizujących sytuację oraz warunki realizowania praw dziecka, w dużej części poprzez odniesienie do kontekstu polskiego. Poszczególni autorzy podejmują refleksję praw dziecka w perspektywie bądź to jego funkcjonowania w różnych środowiskach wychowawczych, bądź ze względu na posiadane przez siebie specyficzne cechy. Wśród tematów znalazły się więc analizy i refleksje dotyczące implementacji praw dziecka w rzeczywistość społeczną jako taką, w rzeczywistość rodziny, szkoły, oraz prezentacje praw dziecka w kontekście jego niepełnosprawności, stanu zdrowia (choroby) oraz uzdolnień i samorealizacji. Książka adresowana jest do pedagogów, prawników, przedstawicieli administracji państwowej i lokalnej zainteresowanych lub działających w obszarze edukacji i polityki społecznej. Zdecydowanie powinna też zainteresować studentów różnych kierunków i specjalności nauk społecznych i prawa. Książka jest też w założeniu przyczynkiem do zdynamizowania dyskursu nad prawami dziecka i ich przestrzeganiem, podejmowanego przez środowiska polskich badaczy stale z niewystarczającą intensywnością.
Beata Dyrda, doktor habilitowany,adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej Instytutu Pedagogiki Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Od kilkunastu lat prowadzi badania w zakresie pedagogiki zdolności, psychopedagogiki twórczości, obszarów pedeutologii, które związane są z kompetencjami kreatywnymi nauczyciela, specjalizuje się w problematyce nieadekwatnych osiągnięć uczniów zdolnych. Podejmuje także problematykę badawczą w dziedzinie zarządzania oświatą (w tym rola dyrektorów w budowaniu zespołu, problemy ewaluacji pracy szkoły, obraz szkoły jako twórczej organizacji, kreatywność w pracy nauczyciela, wymiary dobrej i efektywnej szkoły) oraz pedagogiki społecznej (w kontekście środowiskowych uwarunkowań rozwoju i funkcjonowania uczniów zdolnych, zachowań ryzykownych jednostek zdolnych oraz profilaktyki zagrożeń i wsparcia psychospołecznego oraz wsparcia rozwoju w pracy z uczniem zdolnym). Autorka licznych publikacji w tym zakresie, kilkudziesięciu artykułów, kilku monografii.
Wybrane publikacje: Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych. Diagnoza i terapia (Kraków 2000), Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie (Kraków 2007), Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne (Warszawa 2012), Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży. Poradnik dla wychowawców i nauczycieli (red., Kraków 2004), Podstawy prawne i organizacyjne oświaty (współaut., Katowice 2008), raport przygotowany dla MEN i ORE Badanie systemu pracy z uczniem zdolnym. Raport z badania case study w Wielkiej Brytanii, Finlandii, Niemczech, Austrii i Czechach" (Warszawa 2011). [10.12.2012][R]
Ewa Jarosz, dr hab., pedagog, pracownik naukowy Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej badania i zainteresowania naukowe dotyczą problemów przemocy wobec dzieci oraz poszanowania praw dziecka w środowisku domowym oraz instytucjach oświatowych, systemów ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Dotyczą także pozycji dziecka i jego relacji z dorosłymi w perspektywie historycznej i antropologicznej, ewolucji praw dzieci oraz koncepcji obywatelstwa dzieci i ich uczestnictwa społecznego. Autorka licznych publikacji naukowych, w tym książek: Przemoc wobec dzieci. Reakcje środowisk szkolnych (1998), Dom który krzywdzi (2001) , Międzynarodowe standardy przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci ( 2008), oraz Ochrona dzieci przed krzywdzeniem - perspektywa globalna i lokalna (2009). Laureatka nagród za prace naukowe, w tym z zakresu najlepszych prac z pedagogiki społecznej Nagrody im. Prof. Ireny Lepalczyk ( 2009) oraz Nagrody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia naukowe (2010). Współpracuje z polskimi organizacjami pozarządowymi zajmującymi się ochroną praw dzieci i przeciwdziałaniem przemocy wobec dzieci. Jest doradcą społecznym Rzecznika Praw Dziecka w Polsce. [10.12.2012]