Opis: Głównym celem monografii jest dokonanie oceny rozwiązań systemowych i ich skutków dotyczących zaciągania długu przez jednostki samorządu terytorialnego, z punktu widzenia zachowania przez nie płynności finansowej, oraz wypracowanie metod określania bezpiecznego poziomu zadłużenia w warunkach zwiększonego ryzyka utraty tej płynności. Publikacja skierowana jest z uwagi na interdyscyplinarność zawartych w niej zagadnień zarówno do środowiska akademickiego, jak i do przedstawicieli administracji rządowej oraz do jednostek samorządu terytorialnego. Kluczowe atuty opracowania to: - ,,menedżerskie" spojrzenie na problematykę optymalizacji polityki zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego, a więc nie tylko przez pryzmat obowiązujących regulacji prawnych, ale również z uwzględnieniem procedur i metod charakterystycznych dla nauk ekonomicznych, - opracowanie nowatorskiego modelu procesu decyzyjnego dotyczącego określenia bezpiecznego poziomu zadłużenia JST z punktu widzenia zapewnienia wiarygodności kredytowej i utrzymania płynności finansowej w warunkach niestabilnego otoczenia, - umiejętne połączenie wątków teoretycznych i empirycznych związanych z problematyką zadłużenia JST.
WstępCZĘŚĆ I. Samorządowy dług publiczny w teorii i w praktyceRozdział 1. Dług jako element gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego 1.1. Umiejscowienie długu w systemie finansowym jednostek samorządu terytorialnego(prof. dr hab. Krystyna Piotrowska-Marczak) 1.2. Determinanty kondycji finansowej jednostek samorządu terytorialnego(dr Tomasz Uryszek) 1.3. Skutki zadłużania się JST i ich wpływ na bezpieczeństwo finansowe jednostki samorządu terytorialnego(dr Tomasz Uryszek) 1.4. Zarządzanie zadłużeniem jednostek samorządu terytorialnego - wybrane zagadnienia (dr Tomasz Uryszek) Rozdział 2. Uprawnienia i ograniczenia jednostek samorządu terytorialnego odnoszącesię do ich zadłużenia - rozwiązania systemowe w wybranych krajach 2.1. Rozwiązania systemowe dotyczące możliwości zaciągania zobowiązań dłużnych w Niemczech(dr hab. Magdalena Zioło) 2.2. Rozwiązania systemowe dotyczące możliwości zaciągania zobowiązań dłużnych we Francji(dr Ewa Gońda) 2.3. Rozwiązania systemowe dotyczące możliwości zaciągania zobowiązań dłużnych w Wielkiej Brytanii(dr hab. Magdalena Zioło) 2.4. Rozwiązania systemowe dotyczące możliwości zaciągania zobowiązań dłużnych w Hiszpanii(dr Jarosław Marczak) 2.5. Rozwiązania systemowe dotyczące możliwości zaciągania zobowiązań dłużnych w USA i w Nowej Zelandii(prof. nadzw. dr hab. Marek Dylewski) 2.6. Rozwiązania systemowe dotyczące możliwości zaciągania zobowiązań dłużnych w Tajlandii(dr Tomasz Uryszek) CZĘŚĆ II. Instrumenty i podejścia do oceny zdolności do wywiązywania się z zobowiązań dłużnych jednostek samorządu terytorialnegoRozdział 3. Instrumenty zaciągania samorządowego długu publicznego w świetle procedur instytucji finansowych 3.1. Charakterystyka instrumentów dłużnych dostępnych dla jednostek samorządu terytorialnego w świetle obowiązującego prawa(prof. nadzw. dr hab. Emilia Denek, dr Ewa Gońda) 3.2. Uwarunkowania i ograniczenia zaciągania zobowiązań dłużnych w Polsce w latach 2[zasłonięte]004-20 i od 2014 r.(prof. nadzw. dr hab. Emilia Denek) 3.3. Uwarunkowania wyboru instrumentów dłużnych(prof. dr hab. Beata Filipiak) Rozdział 4. Procedury i normy oceny zdolności do wywiązywania się z zobowiązańdłużnych jednostek samorządu terytorialnego w Polsce 4.1. Podejście banków do wywiązywania się z zobowiązań przez JST(mgr Marcin Kępa) 4.2. Podejście agencji ratingowych do oceny wywiązywania się z zobowiązań JST(dr Dorota Skała, mgr Elżbieta Kamińska) 4.3. Rola i znaczenie instytucji ubezpieczeniowych w procesach oceny zdolności do wywiązywania się z zobowiązań JST(prof. dr hab. Beata Filipiak) 4.4. Podejście biegłych rewidentów do oceny sprawozdań finansowych i zdolności do wywiązywania się JST z zobowiązań(dr Magdalena Łyszkiewicz, mgr Beata Kucińska) 4.5. Podejście i uprawnienia regionalnych izb obrachunkowych jako instytucji nadzorczych w badaniu zdolności do zaciągania zobowiązań dłużnych przez JST(dr Janina Kotlińska) CZĘŚĆ III. Empiryczna egzemplifikacja zależności między poziomem zadłużenia a zdolnością do wywiązywania się z zobowiązań dłużnych jednostek samorządu terytorialnegoRozdział 5. Przesłanki dokonania oceny samorządowego długu publicznego na tle podejścia badawczego(prof. dr hab. Beata Filipiak) 5.1. Zmiany w poziomie zadłużenia JST a bezpieczeństwo finansowe 5.2. Przesłanki zmian w procedurze oceny zadłużenia JST 5.3. Metodyka doboru próby i przeprowadzenia badań nad zachowaniem bezpieczeństwa finansowego związanego z zadłużaniem JST 5.4. Metody analizy danych 5.5. Struktura badanej populacji Rozdział 6. Egzemplifikacja obowiązującego w JST podejścia do procesów decyzyjnych w zakresie zaciągania zobowiązań dłużnych(prof. dr hab. Beata Filipiak) 6.1. Identyfikacja i ocena procedur zaciągania zobowiązań dłużnych w świetleindywidualnej limitacji zadłużenia 6.2. Ogólna ocena wyników badań dotyczących sposobu zarządzania samorządowym długiem publicznym w JST 6.3. Ocena wykorzystania instrumentów niepowodujących przepływów finansowych w kształtowaniu samorządowego długu publicznego jako alternatywy dla tradycyjnych instrumentów dłużnych 6.4. Ocena podejścia JST do szacowania skutków ryzyka związanego z zaciągniętym samorządowym długiem publicznym z punktu widzenia utrzymania płynności finansowej 6.5. Ocena procesu podejmowania decyzji przez organy samorządowe w zakresie zaciągania zobowiązań dłużnych CZĘŚĆ IV. Propozycja podejścia do procesu podejmowania decyzji dotyczących zaciągania zobowiązań dłużnych w zmiennych warunkach otoczenia uwzględniająca bezpieczeństwo utrzymania płynności finansowejRozdział 7. Płynność finansowa jako wyznacznik decyzji dotyczących zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego w warunkach przewidywanej zmienności otoczenia(prof. nadzw. dr hab. Marek Dylewski) 7.1. Przesłanki pomiaru płynności finansowej jako wyznacznika budowy wiarygodności jednostki samorządu terytorialnego 7.2. Pomiar płynności finansowej jednostki samorządu terytorialnego w literaturze przedmiotu i w praktyce samorządowej 7.3. Metodyczne podejście do pomiaru płynności finansowej w zmiennych warunkach otoczenia 7.4. Ryzyko zaciągania zadłużenia w zmiennych warunkach otoczenia i jego wpływ na utrzymanie płynności finansowej Rozdział 8. Model bezpiecznego poziomu zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego w warunkach przewidywanej zmienności otoczenia(prof. nadzw. dr hab. Marek Dylewski) 8.1. Podejście scenariuszowe projekcji zadłużenia i struktury wykorzystania instrumentów dłużnych 8.2. Procedura analizy bezpiecznego poziomu zadłużenia z punktu widzenia wiarygodności finansowej i utrzymania płynności finansowej w JST 8.3. System wczesnego ostrzegania przed utratą płynności 8.4. Wykorzystanie zbudowanego modelu do szkolenia specjalistów w zakresie bezpiecznego poziomu zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego Bibliografia Informacja o autorach
|