Książka
prezentuje ważną, zarówno pod względem
merytorycznym, jak i społecznym, problematykę dotyczącą sytuacji konfliktowych
w różnych środowiskach wychowawczych. Zagadnienie sposobów zmagania się
z sytuacjami konfliktowymi wydaje się aktualne w czasach, w których życie bez
konfrontacji z konfliktem o charakterze społecznym nie jest czymś wyjątkowym.
Czytelnik ma możliwość zapoznania się z działaniami podejmowanymi przez dzieci
i młodzież w celu radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych w środowisku rodzinnym,
szkolnym i rówieśniczym oraz warunkujących je czynnikach.
Książka może budzić zainteresowanie szerokiego grona czytelników, w tym głównie studentów przygotowujących się do pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, rodziców stojących przed koniecznością rozwiązywania konfliktów z własnym dzieckiem, nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych. Może stanowić cenną pomoc dla wychowawców w zrozumieniu zachowania dziecka w wieku szkolnym w sytuacjach konfliktu społecznego i spojrzeniu na przyczyny tego zachowania z jego perspektywy. Znajomość przesłanek sposobów radzenia sobie dzieci i młodzieży w sytuacjach konfliktowych, występujących w różnych środowiskach wychowawczych, może być ważna dla społecznej praktyki wychowania.
Z recenzji prof. dr hab. Teresy Rostowskiej:
Problematyka dotycząca sytuacji konfliktowych w środowisku rówieśniczym, szkolnym i rodzinnym mieści się w nurcie szeroko pojętej psychologii wychowawczej. (...) Stwierdzam, że sam pomysł opublikowania tej książki jest godny uwagi, gdyż brak jest opracowań naukowych na ten temat. (...) Z pewnością stanowić będzie cenne uzupełnienie literatury przedmiotu w obszarze problemów dotyczących sytuacji konfliktowych w różnych środowiskach wychowawczych.
Spis treści:
Wprowadzenie
Część I. Sytuacje konfliktu społecznego w percepcji dzieci i młodzieży
1. Specyfika konfliktów interpersonalnych wśród dzieci – analiza zjawiska
Małgorzata Kuśpit
2. Uczeń w sytuacji konfliktów szkolnych
Krzysztof Polak
3. Konflikty w szkole średniej – spojrzenie uczniów i nauczycieli
Ewa Przygońska
4. Komunikacja i zachowania niewerbalne wyzwalające i potęgujące konflikty w szkole
Wiesław Sikorski
5. Wspieranie uczniów w sytuacjach trudnych
Tomasz Zimny
6. Nauczyciel i uczeń w sytuacjach konfliktowych
Magdalena Król-Zielińska, Renata Śleboda
7. Konflikty w rodzinie uwarunkowane wadliwą komunikacją
Wiesław Sikorski
Część II. Sposoby radzenia sobie dzieci i młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego – przyczyny i skutki
1. Zachowania uczestników konfliktu interpersonalnego
Krystyna Balawejder
2. Style rozwiązywania konfliktów i ich efekty w relacji między rodzicami i adolescentami – prezentacja narzędzi pomiaru
Bogusława Lachowska
3. Sposoby rozwiązywania konfliktów rodzinnych w percepcji młodzieży różniącej się korzystaniem z mediów
Agnieszka Filip
4. Percepcja postaw wychowawczych rodziców a obronne strategie radzenia sobie młodzieży w sytuacjach społecznego konfliktu
Danuta Borecka-Biernat
5. Style funkcjonowania młodzieży w sytuacjach społecznych – uwarunkowania temperamentalne i rodzinne
Krystyna Węgłowska-Rzepa
6. Rola poczucia sensu życia w radzeniu sobie ze stresem wśród młodzieży
Dariusz Krok