W związku z nasilającą się patologią społeczną (rozwody, agresja, przestępczość, narkomania, alkoholizm) sytuacja rodzinna młodzieży uzależnionej stała się przedmiotem licznych badań i obserwacji. Problem młodzieży uzależnionej należy do problemów otwartych, społecznie ważnych, wymagających stale nowych dookreśleń, obserwacji uwarunkowań i motywacji sięgania po narkotyki, wymaga korekty sposobów wychowania w rodzinie. Rodzina była zawsze i nadal pozostaje najważniejszym i najlepszym środowiskiem wychowawczym dla dziecka. Dotychczas niewiele jest badań nad rodzinami młodzieży uzależnionej od narkotyków. Prezentowana rozprawa stanowi cenny dorobek w literaturze polskiej wypełniający lukę w nielicznych i fragmentarycznych badaniach nad patologią rodziny. Wkład autorki w przygotowanie rozprawy oceniam bardzo wysoko i z dużym uznaniem za podjęty trud w przeprowadzenie żmudnych badań i opracowanie wyników oraz solidne przygotowanie tekstu pod względem językowym i graficznym. Praca powinna być opublikowana.
z recenzji Ks. Prof. Dr Hab. Czesława M. Cekiery
Część teoretyczna rozprawy Anny Marzec- Tarasińskiej stanowi obszerne i w miarę wyczerpujące przedstawienie teorii i badań, dotyczących uzależnienia od środków odurzających i jego powiązań z sytuacją rodzinną. Zwraca w niej uwagę ogromne oczytanie Doktorantki (również w literaturze obcojęzycznej), a także dobra znajomość omawianych problemów i wyników przeprowadzonych dotychczas badań na interesujący Ją temat. Część empiryczna pracy łącznie z przedstawieniem celów, technik i organizacji własnych badań jest przede wszystkim szczegółowym opisem i analizą (...) bogato zgromadzonego materiału badawczego. Wyniki badań zostały starannie udokumentowane w licznych tabelach i wykresach, łatwo czytelnych. Zwraca uwagę też poprawność wniosków końcowych. Na podkreślenie zasługuje zamieszczona w bibliografii i wykorzystana w pracy literatura należycie wyselekcjonowana i obejmująca wiele pozycji obcojęzycznych, tj. w językach: angielskim, francuskim i niemieckim.
z recenzji Prof. Dr Hab. Mieczysława Łobockiego
Wstęp.
I. Z teorii i badań w zakresie uzależnień od środków odurzających.
1.1 Wyjaśnienia terminologiczne.
1.2 Typologia i charakterystyka środków odurzających.
1.3. Teorie uzależnień od środków odurzających.
II. Z badań nad rolą sytuacji rodzinnej w powstawaniu uzależnień od środków odurzających.
2.1 Sytuacja rodzinna młodzieży zażywającej środki odurzające w świetle badań.
2.2. Postawy rodzicielskie przejawiane wobec młodzieży zażywającej środki odurzające.
2.3. Metody wychowawcze stosowane przez rodziców młodzieży zażywającej środki odurzające.
2.4. Klimat panujący w rodzinach młodzieży zażywającej środki odurzające.
2.5. Identyfikacja młodzieży zażywającej środki odurzające z rodzicami.
III. Problemy, metody i organizacja badań własnych.
3.1 Uzasadnienie tematu pracy.
3.2. Cele i hipotezy badawcze.
3.3. Techniki badawcze i ich zastosowanie.
3.4. Charakterystyka terenu badań i osób badanych.
3.5. Metody statystyczne zastosowane do analizy ilościowej wyników badań.
IV. Opis i analiza wyników badań dotyczących sytuacji rodzinnej młodzieży zażywającej (U) i młodzieży nie zażywającej (K) środków odurzających.
4.1 Postawy rodzicielskie w percepcji badanej młodzieży.
4.2. Metody i techniki wychowawcze stosowane przez matki i ojców w percepcji badanej młodzieży.
4.3. Klimat rodzinny w grupach badanej młodzieży.
4.4. Identyfikacja badanej młodzieży z rodzicami.
Wnioski i uwagi końcowe.
Bibliografia.