
|
Wydawnictwo - WPR Rok - 2011 Stron - 374 Oprawa - LAKIEROWANA Format - B5
STAN - NOWA
Monografia „Systemy pośredniego sterowania dla samolotów ogólnego przeznaczenia" powstała w wyniku ponaddziesięcioletnich prac teoretycznych i praktycznych mających na celu opracowanie systemu sterowania ułatwiającego bezpieczne pilotowanie lekkiego samolotu przez użytkownika o przeciętnych kwalifikacjach pilotażowych. Systemy pośredniego sterowania (w literaturze anglojęzycznej nazywane Fly-by-Wire) były początkowo stosowane w samolotach wojskowych, a w latach 80. ubiegłego wieku w samolotach pasażerskich. Rozwój mikroelektroniki i układów komputerowych spowodował znaczące obniżenie kosztów wyposażenia pokładowego, umożliwiając zbudowanie wystarczająco niezawodnego systemu pośredniego sterowania, który może mieć zastosowanie w samolocie ogólnego przeznaczenia. Temat ten został podjęty w ostatnich latach XX wieku przez zespół Katedry Awioniki i Sterów anią Politechniki Rzeszowskiej. W wyniku prowadzonych prac powstał prototvp systemu pośredniego sterowania, który został poddany obszernym badaniom laboratoryjnym i symulacyjnym oraz próbom w locie. Doświadczenia będące udziałem autorów zostały zebrane w niniejszym opracowaniu. Monografia jest pierwszym w kraju zwartym opracowaniem dotyczącym systemów aktywnego sterowania samolotem, a także pierwszą monografią poświęconą zastosowaniu systemów pośredniego sterowania w samolotach ogólnego przeznaczenia. Obserwacje tendencji w rozwoju techniki lotniczej pozwalają postawić tezę, że aktywne systemy sterowania w sposób naturalny znajdą zastosowanie w tzw. małym lotnictwie, podnosząc poziom bezpieczeństwa latania. Umożliwia to uprawianie turystyki lub rekreacji lotniczej przez większą -iczbę osób oraz prowadzi do zbudowania systemu szybkiego indywidualnego transportu na odległość 300^-1000 km opartego na samolotach ogólnego przeznaczenia.
|