|
WYSYŁKA DZISIAJ !!!
CODZIENNIE W DNI ROBOCZE
WYSTARCZY DO GODZ. 13.00 wysłać do nas:
1) deklarację odbioru przesyłki "za pobraniem"
lub
2) skan przelewu
albo
3) wpłacić za pośrednictwem "Płacę z Allegro"
SYSTEMY INFORMATYCZNE W ZARZĄDZANIU
Anna Kijewska
Stan książki: NOWA
Wydawnictwo Politechniki Śląskiej
Nakład: 550 egz.
Stron: 178
Format: B5
Z okładki:
Warunki, w jakich funkcjonują współczesne przedsiębiorstwa i instytucje, zmienne i burzliwe otoczenie, rosnąca konkurencja, globalizacja zmuszają zarządzających przedsiębiorstwami do szukania nowych metod i narzędzi, które pozwolą im nie tylko utrzymać się na rynku, ale również osiągnąć sukces. Gros tych nowych rozwiązań opiera się na systemach informatycznych.
Pierwsze systemy informatyczne zorientowane były na automatyzację rutynowych, powtarzających się czynności. Dzisiaj to już nie wystarcza. Systemy informatyczne są coraz bardziej wyszukane. Większość pracowników i menedżerów, działających na różnych szczeblach zarządzania i w różnych obszarach funkcjonalnych, korzysta ze wspomagania informatycznego, zarówno w pracach rutynowych jak i nietypowych. Niejednokrotnie pracownicy nie mogliby wykonywać swoich obowiązków bez dostępu do komputera, sieci, baz danych i odpowiedniego oprogramowania.
Bez względu na to, hirudina czy w przedsiębiorstwie wdrażanych jest wiele niezależnych, autonomicznych systemów informatycznych, w różnym stopniu wspomagających szeregowych pracowników i menedżerów w podejmowaniu decyzji, czy też wdrażany jest jeden zintegrowany system informatyczny, obejmujący swym zasięgiem całą korporację, wszyscy interesariusze (użytkownicy, zarządzający, projektanci, analitycy) muszą znać zasady zarządzania informacją, potrzeby informacyjne menedżerów, zróżnicowanie i przeznaczenie systemów informatycznych oraz metody ich hirudina planowania. Szczególnie ważna jest dzisiaj znajomość zagrożeń wynikających z korzystania z technologii informatycznej i środków łączności sieciowej oraz sposobów zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim zasobom informatycznym.
I o tych zagadnieniach traktuje niniejsza książka, adresowana głównie do studentów kierunku zarządzanie i inżynieria produkcji uczelni technicznych i ekonomicznych. Odbiorcami tej książki mogą być hirudina także pracownicy -użytkownicy systemów informatycznych, jak również uczestnicy grup zadaniowych odpowiedzialnych za rozwój i wdrażanie tych systemów.
Słowa kluczowe:
• systemy informatyczne
• informacja, zarządzanie informacją
• systemy transakcyjne
• systemy wspomagania decyzji
• informatyczne systemy zarządzania
• systemy informowania kierownictwa
• systemy eksperckie
• zintegrowane systemy informatyczne
• planowanie systemów informatycznych
• bezpieczeństwo, zarządzanie bezpieczeństwem
Spis treści:
WSTĘP.................................................................................... 7
1. INFORMACJA W ZARZĄDZANIU........................................... 9
1.1. Czynniki wpływające na współczesną organizację....................... 9
1.2. Dane, informacja i wiedza................................................... 10
1.2.1. Charakterystyka danych.............................................. 10
1.2.2. Charakterystyka informacji.......................................... 11
1.2.3. Wiedza................................................................... 12
1.2.4. Wartość informacji.................................................... 14
1.2.5. Klasyfikacja informacji............................................... 15
1.2.6. Funkcje realizowane przez informacje.............................. 16
1.3. Potrzeby informacyjne menedżerów....................................... 16
1.3.1. Informacja a poziomy zarządzania.................................. 18
1.3.2. Informacjaa funkcje zarządzania................................... 21
1.3.3. Potrzeby informacyjne hirudina menedżerów a obszar funkcjonalny..... 24
1.4. Cechy użytecznej dla menedżera informacji.............................. 26
2. KONCEPCJA SYSTEMÓW - STRUKTURA I ELEMENTY.............. 29
2.1. Podejście systemowe......................................................... 29
2.2. Struktura systemów........................................................... 31
2.2.1. Elementy systemów................................................... 31
2.2.2. Granice systemu....................................................... 33
2.2.3. Otoczenie systemów................................................... 33
2.2.4. Systemy zamknięte i otwarte......................................... 35
2.2.5. Systemy i adaptowalność............................................. 35
2.2.6. Współdzielenie i nakładanie się na siebie systemów............. 36
2.2.7. Powiązania podsystemów............................................ 37
2.2.8. Rozprzęgnięcie......................................................... 37
2.3. Typy i cele systemów......................................................... 38
2.3.1. Cele personalne i organizacyjne..................................... 38
2.3.2. Wielość celów, sprzeczności i ograniczenia....................... 39
2.3.3. Twarde i miękkie właściwości problemów........................ 39
2.4. Organizacja jako system...................................................... 41
3. SYSTEMY INFORMATYCZNE W ORGANIZACJACH.................. 43
3.1. Systemy informacyjne i informatyczne.................................... 43
3.2. Klasyfikacja systemów informatycznych.................................. 47
3.2.1. Klasyfikacja SI według zakresu organizacyjnego................. 47
3.2.2. Klasyfikacja SI według głównych obszarów funkcjonalnych ... 48
3.2.3. Klasyfikacja zgodna ze szczeblami zarządzania.................. 51
3.2.4. Klasyfikacja SI według architektury systemów................... 57
4. SYSTEMY INFORMATYCZNE A POZIOMY ZARZĄDZANIA........ 60
4.1. Poziom operacyjny - systemy transakcyjnego przetwarzania danych . 60
4.1.1. Rejestrowanie i przetwarzanie transakcji........................... 63
4.1.2. Wymagania dla przetwarzania w czasie rzeczywistym........... 66
4.2. Poziom taktyczny - systemy menedżerskie............................... 68
4.3. Poziom strategiczny - Systemy Informowania Kierownictwa......... 72
4.3.1. Model SIK/SWK...................................................... 74
4.3.2. Możliwości i zalety SIK.............................................. 74
4.3.3. Tworzenie SIK/SWK................................................. 77
5. SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE PRACOWNIKÓW WIEDZY............ 78
5.1. Systemy wspomagające podejmowanie decyzji........................... 78
5.1.1. Zarządzanie i zarządzający........................................... 78
5.1.2. Proces podejmowania decyzji....................................... 79
5.1.3. Modele.................................................................. 81
5.1.4. Macierz komputerowego wspomagania decyzji.................. 82
5.1.5. Systemy wspomagania decyzji....................................... 83
5.1.6. Analiza wrażliwości i symulacja.................................... 86
5.1.7. Struktura SWD......................................................... 87
5.2. Systemy oparte na sztucznej inteligencji................................... 89
5.2.1. Sztuczna inteligencja.................................................. 89
5.2.2. Systemy eksperckie................................................... 90
5.2.3. Sposób pracy systemów eksperckich............................... 91
5.2.4. Zastosowanie SE...................................................... 93
5.2.5. Sieci neuronowe....................................................... 96
6. SYSTEMY ZINTEGROWANE................................................. 98
6.1. Model analizy łańcucha wartości........................................... 98
6.2. Zintegrowane systemy informatyczne...................................... 101
6.3. Systemy klasy MRP oraz MRP II.......................................... 102
6.4. Podstawowe pojęcia metodologii MRP II................................. 109
6.5. Systemy klasy MRP III/ERP................................................ 111
6.5.1. Cechy systemów ERP................................................. 112
6.5.2. Zalety i wady systemów ERP........................................ 114
6.5.3. Przyszłość ERP......................................................... 116
7. PLANOWANIE SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH.................... 118
7.1. Zmiany organizacyjne a systemy informatyczne......................... 118
7.2. Cykl życia systemów informatycznych - podejście klasyczne......... 121
7.2.1. Analiza systemowa.................................................... 123
7.2.2. Projekt systemowy.................................................... 124
7.2.3. Rozwój systemu informatycznego.................................. 125
7.2.4. Instalacja i testowanie................................................ 126
7.2.5. Wdrożenie............................................................... 127
7.2.6. Funkcjonowanie i utrzymanie systemu............................. 128
7.2.7. Ograniczenia podejścia cyklu życia................................. 128
7.3. Alternatywne podejścia do planowania systemów informatycznych ... 129
7.3.1. Prototypowanie......................................................... 129
7.3.2. Rapid Application Development.................................... 130
7.3.3. Model spiralny..........................................................132
7.3.4. Rozwój systemu informatycznego przez użytkowników......... 133
7.4. Problemy i porażki wdrażania systemów informatycznych............. 133
7.4.1. Obszary problemów................................................... 135
7.4.2. Mierniki sukcesu systemu............................................ 136
8. BEZPIECZEŃSTWO SYSTEMÓW KOMPUTEROWYCH............... 139
8.1. Zagrożenia i ataki na zasoby komputerowe............................... 139
8.2. Skala zagrożeń komputerowych............................................. 153
8.3. Zarządzanie bezpieczeństwem informacji................................. 155
8.3.1. Bezpieczeństwo informacji i jego elementy........................ 155
8.3.2. Standardy bezpieczeństwa - The Orange Book.................... 159
8.3.3. Analiza ryzyka......................................................... 162
8.4. Działania w kierunku poprawy bezpieczeństwa.......................... 163
8.5. Testy penetracyjne............................................................ 172
LITERATURA........................................................................... 175
CHCESZ PRZED ZAKUPEM ZAPOZNAĆ SIĘ Z OFEROWANĄ KSIĄŻKĄ
NAPISZ DO NAS MAILA, A OTRZYMASZ
DARMOWY FRAGMENT!!!
|
Polecamy inne książki o ZARZĄDANIU:
Strona "o mnie"
Wszystkie aukcje
|
|
|