ANNA M. ZARZYCKA
W literaturze zachodniej (anglo- i niemieckojęzycznej) przedstawia się obecnie dystrybucję międzynarodową jako szeroko rozwiniętą dyscyplinę marketingu międzynarodowego oraz logistyki międzynarodowej, a zarządzanie dystrybucją jako kluczowe strategiczne narzędzie zaspokajania potrzeb konsumentów.
W literaturze polskiej z zakresu zarządzania, marketingu, logistyki czy strategii problem zarządzania dystrybucją na rynkach zagranicznych występuje w nader skromnym zakresie.
Przesłanką podjęcia tematu systemów dystrybucji w eksporcie jest przekonanie autorki, że dystrybucja jest bardzo ważna dla skutecznej działalności eksportowej przedsiębiorstw, choć często przez polskie firmy niedoceniana, a nawet mało znana. Drucker zauważa również, że kanały dystrybucji są obecnie najczęściej zaniedbywaną, a nawet ignorowaną sferą działalności przedsiębiorstwa.
W pracy tej zagadnienie dystrybucji rozpatrywane jest z punktu widzenia przedsiębiorstwa eksportującego. Pominięte zostały problemy charakterystyczne dla decyzji dotyczących dystrybucji w przypadku innych niż eksport form wejścia na rynki zagraniczne, takich jak licencjonowanie, produkcja kontraktowa czy inwestycje bezpośrednie (joint venture, spółka-córka). Zaznaczyć jednak należy, że ostatnim etapem eksportu bezpośredniego jest utworzenie własnej filii handlowej za granicą jako oddziału, joint venture lub spółki-córki.
Ograniczenie problematyki dystrybucji do formy wejścia, jaką jest eksport, wynika między innymi z tego, że w przypadku polskich przedsiębiorstw główną formą ich internacjonalizacji (której stopień jest, co prawda, niewielki) jest właśnie eksport.
Spis treści
Wstęp
ROZDZIAŁ I. Dystrybucja międzynarodowa w koncepcjach
i teoriach zarządzania Charakterystyka problemu
1. Miejsce dystrybucji w teorii przedsiębiorstwa
2. Dystrybucja a strategie konkurencji
3. Problem dystrybucji w literaturze marketingowej
4. Podejście logistyczne do zarządzania dystrybucją
Podsumowanie
ROZDZIAŁ II. Specyfika systemów dystrybucji w eksporcie
a orientacja marketingowa Charakterystyka problemu
1. Orientacja marketingowa
2. Eksport pośredni a eksport bezpośredni
2.1. Eksport pośredni
2.2. Eksport bezpośredni
3. Pośrednicy w obrocie międzynarodowym
3.1. Pośrednicy handlowi na rynku krajowym (w eksporcie
pośrednim)
3.2. Pośrednicy handlowi na rynku zagranicznym (w eksporcie
bezpośrednim)
3.3. Pośrednicy logistyczni w eksporcie
4. Międzynarodowe kanały marketingowe w eksporcie
5. Międzynarodowe systemy fizycznej dystrybucji w eksporcie
bezpośrednim
Podsumowanie
ROZDZIAŁ III. Zarządzanie dystrybucją w eksporcie
w świetle koncepcji marketingowej Charakterystyka problemu
1. Istota marketingowej koncepcji zarządzania dystrybucją
2.2. Planowanie międzynarodowej dystrybucji produktów
2.3. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji
w eksporcie
2.4. Kontrolowanie procesu dystrybucji produktów na rynki
zagraniczne
3. Wpływ marketingowej orientacji w zarządzaniu dystrybucją
na poprawę konkurencyjności i rozwój eksportu
Podsumowanie
ROZDZIAŁ IV. Tendencje zmian w dystrybucji międzynarodowej
Charakterystyka problemu
1. Trendy w handlu międzynarodowym
2. Alternatywne kanały marketingowe
3. Wpływ internetu na systemy międzynarodowej dystrybucji
produktów
3.1. Internet a międzynarodowe kanały marketingowe
3.2. Internet a logistyka dystrybucji międzynarodowej
4. Wielokanałowe systemy dystrybucji
4.1. Uwarunkowania rozwoju wielokanałowych systemów
dystrybucji
4.2. Korzyści i ryzyko związane z zastosowaniem wielokanałowej
dystrybucji
4.3. Przesłanki stosowania wielokanałowej dystrybucji
w eksporcie
5. Franchising dystrybucyjny
Podsumowanie
ROZDZIAŁ V. Międzynarodowe systemy dystrybucji - przykłady
Charakterystyka problemu
1. Dystrybucja mebli produkowanych w Polsce na rynki zagraniczne
1.1. Specyfika branży meblarskiej w Polsce
1.2. Systemy dystrybucji stosowane przez krajowych
producentów mebli w eksporcie
2. Dystrybucja międzynarodowa z wykorzystaniem internetu
2.1. Sprzedaż oprogramowania i sprzętu komputerowego
za pośrednictwem internetu (Dell, Cisco Systems)
2.2. Dystrybucja drewnianych elementów budowlanych
poprzez internet - Classen-Pol SA
2.3. Internet jako kanał dystrybucji produktów fonograficznych
3. Przykłady wielokanałowych systemów dystrybucji w eksporcie
4. Franchising dystrybucyjny w praktyce
Podsumowanie
Uwagi końcowe
Spis rysunków i tabel
Bibliografia
Strony internetowe