|
"PRÓBA TWORZENIA SYSTEMU WYCHOWANIA INTERPERSONALNEGO SZKOŁY ŚREDNIEJ"; J.CIEŚLIK; IŚ, OPOLE 1985; nakład : 1 000; stan : plus db : pieczątki ; przesyłka polecona : 9,30 zł.
SPIS TREŚCI:
Przedmowa .... 7 Wstęp .............. 11
Rozdział I 16 Sytuacja w naszym szkolnictwie, potrzeba podjęcia problematyki wychowania interpersonalnego 16 1. Werbalizm nauczyciela oraz bierność ucznia w nauczaniu i wychowaniu 17 2. Negatywna motywacja do pracy szkolnej 19 3. Destruktywne układy stosunków między nauczycielem a uczniami 20 4. Niezadowalające wykorzystanie możllwości wychowawczych tkwiących w klasie szkolnej jako grupie spełeczno-wychowawczej 22
Rozdział II 26 Podstawy teoretyczne wychowanie interpersonalnego 26 1. Istota, przedmiot i zakres wychowania interpersonalnego 27 2. Istotne warunki psychospołeczne kształtowania konstruktywnych postaw interpersonalnych 29 - osobowość nauczyciela 31 - postawy nauczyciela wobec uczniów, życzliwość interpersoiaalna 35 - styl kierowania klasą szkolną 37 - klasa jaka grupa społeczno—wychowawcza 45 3. Proces wychowanla interpersonalnego, dynamika stosunku wychowawczego 52
Rozdział III 57 Przedmiot i zastosowane metody badań efektywności wypracowanego systemu wychowania interpersonalnego 57 1. Problem badawczy, założenia, hipotezy i zmienne eksperymentalne 59 2. Metody i techniki weryfikacji hipotez roboczych 65 3. Charakterystyka szkoły eksperymentalnej i kontrolnej 72
Rozdział IV 83 Tworzenie systemu wychowania interpersonalnego, jego podstawowe ełementy składowe i struktura organizacyjna 83 1. Organizacja życia wewnętrznego szkoły i klasy oraz planowanie pracy 84 2. Wychowanie interpersonalne 100 3. Intensyfikacja procesu nauczania i jego funkcji wychowawczej 105 4. Zajęcia pozalekcyjne 109 5. Formy wyróżniania i nagradzania młodzieży 112 6. Współpraca szkoły z rodzicami i zakładem opiekuńczym ...... 115 7. Działalność opiekuńcza .... 122 8. Samokształcenie rady pedagogicznej 124
Rozdział V 127 Efektywność systemu wychowania interpersonalnego w świetle wyników badań 127 1. Stosunki miedzy nauczycielem a uczniami 127 2. Układ stosunków społecznych w klasie i jej struktura socjometryczna 144 3. Przeobrażenia w atmosferze klasy szkolnej 159 4. Stopień identyfikacji ucznia ze swoją klasą i szkołą 165 5, Stosunek uczniów do nauki i obowiązków szkolnych 169 6. Zmiany w osobowości nauczycieli 173
Uwagi końcowe 181
Załączniki 1. Kwestionariusz .... 183 2. Skala ocen do diagnozowania postaw demokratycznych i autokratycznych nauczycieli 187
Przypisy 189 Bilbliografia 197 |
|
|